Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny, dzięki któremu może pracować jednostka napędowa oraz turbosprężarka. Każdy wyciek oleju silnikowego jest niebezpieczny – nawet ten najmniejszy. Dlatego trzeba na każdy z nich jak najszybciej reagować.
Tolerowanie nawet niewielkiego wycieku może po kilku dniach albo kilku tygodniach (w zależności od siły wycieku) doprowadzić do zatarcia silnika i turbiny. Mniejsza ilość oleju w układzie będzie powodować przyspieszone zużycie pracujących elementów. Olej wyciekający z uszkodzonych simmeringów wału korbowego niemal zawsze brudzi pasek rozrządu, drastycznie zmniejszając jego trwałość i powodując, że może się zerwać w czasie jazdy. Wiadomo, czym to grozi. Może dojść nawet do całkowitego zniszczenia silnika.
Pasek wieloklinowy, napędzający między innymi alternator, także nie lubi oleju silnikowego. Wyciekający na niego olej także spowoduje drastyczne zmniejszenie jego trwałości.
Warto pamiętać jeszcze o jednej rzeczy. Olej wyciekający na drogę może stworzyć śmiertelną pułapkę dla innych kierowców, którzy w tym miejscu nie będą mogli złapać przyczepności.
Typowe miejsca, z których wycieka olej silnikowy
Korek spustowy oleju silnikowego – w czasie każdej wymiany oleju powinno się wymienić podkładkę uszczelniającą, aby mieć pewność, że do wycieku nie dojdzie.
Miska olejowa – tutaj także powinno się co pewien czas wymieniać uszczelnienia. W samochodach, które nie posiadają osłon silnika, miska narażona jest na uderzenia kamieniami, które mogą ją uszkodzić. Nieuważny kierowca może także uderzyć dolną częścią silnika o duży kamień albo konar drzewa. W starych samochodach może dojść także do skorodowania miski olejowej. Naprawa polega na demontażu miski olejowej i na zamontowaniu nowej uszczelki. W przypadku miski skorodowanej trzeba zamontować nową miskę i nową uszczelkę. Uszczelki do popularnych aut kosztują kilkanaście złotych, nie warto stosować silikonu.
Pokrywa głowicy silnika – w tym przypadku często mówi się, że silnik się poci, a olej spływa po nim, brudzi go (na głowicy łatwiej osadza się kurz i inne zabrudzenia) a na koniec wypala się na kolektorze wydechowym, powodując silną, niemiłą woń. Naprawa polega na demontażu pokrywy głowicy silnika, usunięciu starej i zamontowaniu nowej uszczelki.
Simmering wału korbowego – jego zużycie powoduje bardzo niebezpieczny wyciek, którego skutkiem ubocznym jest zabrudzenie paska rozrządu albo paska wieloklinowego. Olej wyciekający przez uszkodzony simmering potrafi zabrudzić także dużą część komory silnika, dlatego zazwyczaj wyciek można łatwo zauważyć. Stare simmeringi często poddają się w czasie silnej zimy. Po porządnej jeździe i rozgrzaniu silnika, wystarczy pozostawić go na silnym mrozie, aby simmering zakończył swój żywot. Wymiana polega na demontażu rozrządu i zamontowaniu nowego simmeringu. Konieczna jest także wymiana na nowy paska rozrządu, a także wszystkich pasków klinowych, jakie miały kontakt z wyciekającym olejem.
Tylny simmering (uszczelka) wału korbowego przy kole zamachowym – jego uszkodzenie powoduje wciekanie oleju silnikowego na połączeniu silnika i skrzyni biegów. Naprawa polega na wymianie uszczelki pomiędzy silnikiem a skrzynią. Jest jednak pracochłonna i trudna, albowiem wymaga demontażu skrzyni biegów.
Turbosprężarka – turbina również może być źródłem wycieków oleju silnikowego. Olej może wyciekać poprzez uszkodzone uszczelki węża, doprowadzającego olej do turbosprężarki. Może też dochodzić do bezpośrednich wycieków oleju z turbiny. W tym pierwszym przypadku należy wymienić podkładki (uszczelki), w drugim pozostaje regeneracja turbosprężarki albo jej wymiana na nową (to pierwsze rozwiązanie jest o wiele tańsze).
Wycieki oleju są bardzo niebezpieczne dla silnika, turbiny, pasków i innych użytkowników dróg. Dlatego każdy odpowiedzialny kierowca, któremu zależy na właściwej pracy jednostki napędowej i jej osprzętu a także na bezpieczeństwie innych, powinien jak najszybciej reagować na wycieki.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
oil1.jpg