Silnik traci moc. Staje się mułowaty. Szarpie przy dodawaniu gazu. Na tablicy wskaźników zapala się żółta dioda check engine. To typowe objawy awarii przepływomierza powietrza.

Przepływomierz masowy powietrza-co to jest?

Przepływomierz masowy powietrza umieszczony jest w kolektorze dolotowym. Zazwyczaj przykręcony jest do niego dwiema śrubkami. Ponadto wychodzi z niego przewód, który podłączony jest do gniazda w sterowniku silnika.
Zadaniem przepływomierza jest przesyłanie danych do sterownika silnika o ilości powietrza zassanej do kolektora dolotowego. Informacje te są potrzebne, aby sterownik powietrza mógł idealnie dobrać skład mieszanki paliwowo powietrznej. Kiedy jest on właściwie dobrany, silnik pracuje we właściwy sposób i ma właściwe zużycie paliwa.
Najważniejszą częścią przepływomierza są elementy mierzące przepływ powietrza, umieszczone w dolnej jego części. Stosuje się albo gorący drut, albo gorącą, platynową warstwę oporową.  Elementy te są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia. Kiedy zbierze się ich nawet niewielka ilość, pomiary przesyłane do sterownika są niewłaściwe. Sterownik źle dobiera mieszankę paliwowo powietrzną. Zaczynają się problemy.

maf2

Jak naprawić przepływomierz powietrza?

Rozwiązanie to samodzielne czyszczenie przepływomierza, a dokładnie jego elementów mierzących. Wiele osób zaleca stosowanie do tego celu różnych, dziwnych środków, ale lepiej nie stosować wynalazków. W sprzedaży znajdują się profesjonalne środki w sprayu, przeznaczone do czyszczenia przepływomierza. Kosztują od 20 do 45 złotych za opakowanie.
To bardzo ważne, że są w sprayu. Nie wolno bowiem niczym dotykać ani drucika ani warstwy oporowej. Można je bezpowrotnie uszkodzić. W przypadku sprayu należy je spryskać i poczekać, aż płyn wyschnie. Po kilku minutach czynność należy powtórzyć i znów poczekać, aż spray wyschnie. Istnieje wielka szansa, że spray pomoże nam uratować przepływomierz, który posłuży jeszcze przez wiele miesięcy.

maf3

Jak przedłużyć życie przepływomierza?

Należy pamiętać o terminowej wymianie filtra powietrza. Raz na rok warto przeczyścić przepływomierz za pomocą sprayu, wymienionego w poprzednim akapicie.

Jak wymienić przepływomierz powietrza?

Kiedy już nie mamy wyjścia i nie można reanimować przepływomierza, pozostaje jego wymiana. Część dobiera się do marki, modelu, rocznika i wersji silnikowej auta. Wymiana jest bardzo prosta. Należy odłączyć wtyczkę przepływomierza i odkręcić śruby, które mocują go w kolektorze dolotowym. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Jak dobrać przepływomierz powietrza?

Niezwykle ważny jest odpowiedni dobór części. Absolutnie nie warto kupować części ze szrotu. Problem mogą także sprawić najtańsze zamienniki.
W sklepach znaleźć można wiele zamienników, ale akurat w przypadku masowego przepływomierza powietrza istnieje duże niebezpieczeństwo, że narazimy się na problemy.
W przypadku najtańszych zamienników dochodzi nie tylko do ich szybkiego zużycia. Najgorsze jest to, że najtańsze zamienniki nie pracują we właściwy sposób. Dochodzi w nich do przekłamań, które powodują złą pracę sterownika silnika. A to przekłada się na zwiększenie zużycia paliwa i na obniżenie mocy jednostki napędowej.
W przypadku awarii przepływomierza najlepiej będzie zdecydować się albo na część oryginalną, stosowaną na pierwszym montażu, albo na markowy zamiennik. Niestety, część jest droga. Trzeba się liczyć z wydatkiem minimum 400 – 500 złotych.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.