Czy można użyć płynu wspomagania kierowcy zamiast płynu hamulcowego?
Użytkownicy samochodów wpadają czasami na bardzo dziwne pomysły. Czasami są one spowodowane totalną niewiedzą, czasami ignorancją (a co mi ktoś będzie mówił, ja wiem najlepiej), czasami opieraniem się na doświadczeniu z czasów PRL (jak się coś robiło w Trabancie, to tak samo się zrobi w Passacie), a czasami-na „mądrych” radach innych użytkowników auta. Czym to się może skończyć? Awarią i wysokimi kosztami naprawy.
Płyn wspomagania kierowcy i płyn hamulcowy – czy można ich używać zamiennie?
Okazuje się w praktyce, że są ludzie, którzy uważają, że płyn wspomagania kierowcy i płyn hamulcowy można używać zamiennie. Najczęściej w sytuacji, w której wlewa się płyn hamulcowy do zbiorniczka układu wspomagania kierownicy. Bo osoby, które tworzą takie „cuda”, raczej rzadko kiedy wymieniają płyn hamulcowy w swoich autach.
Dlaczego ktoś w ogóle wpada na pomysł użycia płynu hamulcowego zamiast płynu wspomagania kierownicy? Bo pod względem wyglądu są do siebie podobne. Nawet mają podobne ceny (ok. 15 – 16 zł/litr w przypadku najtańszych płynów).
Nie można używać zamiennie płynu do wspomagania kierownicy i płynu hamulcowego. Każdy z nich ma swoje przeznaczenie, a jego skład jest dobrany pod kątem specjalistycznego zastosowania.
Płyn hamulcowy-właściwości i skład
* Jest przeznaczony tylko do stosowania w układzie hamulcowym
* Jest nieściśliwy
* Jest higroskopijny
* Można go stosować najdłużej przez 2 lata (po tym czasie traci swoje właściwości antykorozyjne, a poza tym nasiąka wodą i obniża się jego temperatura wrzenia, w konsekwencji spada skuteczność hamowania, a metalowe elementy układu hamulcowego mogą zacząć korodować)
* Produkowane z oleju mineralnego, eterów alkilowych glikoli etylenowych, estrów boranowych, polipropylenoglikoli itd.
* Ma jasny kolor w butelce, przed zastosowaniem. Podczas pracy w układzie hamulcowym, jego kolor zmienia się na brązowy.
* Jest lekko żrący, może uszkodzić lakier, może wywołać alergie albo lekkie poparzenie skóry.
* Zawiera do 29% dodatków smarujących w składzie.
Płyn wspomagania układu kierowniczego-właściwości i skład
* Jest przeznaczony tylko do stosowania w układzie wspomagania kierownicy (hydraulicznym albo elektro – hydraulicznym)
* Jest ściśliwy
* Zaleca się wymianę co 2 – 3 lata, choć niektórzy producenci aut zalecają tylko sprawdzanie poziomu i ewentualnie uzupełnianie poziomu płynu w razie potrzeby
* Płyn produkowany jest w oparciu o ropę naftową (mineralne), mieszankę ropy naftowej i składników syntetycznych (półsyntetyczne), albo składniki syntetyczne z niewielką domieszką dokładnie oczyszczonej ropy naftowej.
* Charakteryzują się niską lepkością i niską temperaturą zamarzania.
* Przed użyciem może mieć kolor żółty, bursztynowy, albo różowy (zależnie od przeznaczenia). Po pewnym czasie kolor płynu może zmienić się na czarny.
* Nie jest żrący, nie uszkodzi lakieru.
* Zawiera od 86 do 92% składników smarujących w składzie.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ