Utrata mocy przez silnik benzynowy, utrata mocy diesel

Utrata mocy przez samochód to jeden z częstych problemów, z jakimi spotykają się kierowcy. Jest bardzo wiele powodów, które są przyczyną wyraźnej utraty mocy przez auto. Spróbujemy wymienić je w tym poradniku.

Utrata mocy może być nagła, w najmniej spodziewanym momencie auto bardzo ospale reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Utrata mocy może być też stała, czyli samochód robi się stopniowo coraz słabszy. Wszystko zależy od źródła problemu, które sprawia, że nasze auto traci moc.
Spróbujmy wymienić najczęstsze, naszym zdaniem, przyczyny utraty mocy przez samochód.

Photo by Accretion Disc on Foter.com
Photo by Accretion Disc on Foter.com

Dlaczego samochód traci moc?

-> Silnik pracuje w trybie awaryjnym i jego moc została ograniczona przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej ECU.
W jakich sytuacjach może dojść do przełączenia silnika w tryb awaryjny przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej?
– w przypadku zapchania katalizatora, co jest sygnalizowane błędem jako „niska wydajność katalizatora”
– w przypadku zapchania filtra cząstek stałych
– w przypadku braku płynu AdBlue w zbiorniku. Pomimo ostrzeżeń ze strony systemu, kierowca takiego płynu nie dolał.
– w przypadku braku płynu katalitycznego w samochodach, które są wyposażone w mokry filtr cząstek stałych FAP.
W każdym z tych przypadków powinno dojść do zapalenia kontrolki check engine oraz innych. Możliwe jest wyświetlanie komunikatów ostrzegawczych na ekranie komputera pokładowego.

Utrata mocy może nastąpić nagle w przypadku wykrycia przez ECU zapchania filtra DPF albo katalizatora trójdrożnego. Utrata mocy następuje po zapaleniu się kontrolek ostrzegawczych.
W przypadku braku płynów, utrata mocy może nastąpić po kilkakrotnych ostrzeżeniach o braku płynów.

-> Zablokowany tłoczek hamulca na jednym z kół, powodujący tarcie klocka o tarczę przez cały czas.
Wyraźnie wzrasta spalanie, a auto traci moc.
Objawy: gorąca felga.

-> Awaria cewek zapłonowych – tzw. monocewek. W tym przypadku awaria narasta – auto może stopniowo słabnąć.
Objawy: stopniowa utrata mocy, coraz silniejsze szarpanie.
Uwaga: cewka może psuć się stopniowo, ostrzegając coraz silniejszym szarpaniem. Może też zepsuć się od razu.

Photo by ddatch54 on Foter.com
Photo by ddatch54 on Foter.com

-> Awarie/zużycie elementów układu zapłonowego
Uszkodzenia/awarie świec zapłonowych, a w starszych autach także przewodów wysokiego napięcia, kopułek i rozdzielacza może powodować osłabnięcie auta.
Objawy zazwyczaj pojawiają się stopniowo.

->Zapchany, niedrożny filtr paliwa albo zabrudzony smok przy pompie paliwa.

-> Awarie układu paliwowego, powodujące problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości paliwa. To np. kończąca się pompa paliwa, uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia, zapchane wtryskiwacze.

-> Awarie układu dolotowego – niedrożny, zapchany filtr powietrza, zapchany kolektor dolotowy (zaszlamiony, z nagarem), nieszczelny kolektor dolotowy. Uszkodzona mechanicznie turbosprężarka, awarie układu sterowania podciśnieniem, nieszczelny (uszkodzony mechanicznie) intercooler (chłodnica powietrza doładowującego).

-> Problemy generowane przez rozrząd, po niewłaściwym montażu, w trakcie którego doszło do przestawienia paska rozrządu albo łańcucha rozrządu. Problemy z kołem zmiennych faz rozrządu.
Objaw dodatkowy: zazwyczaj problemy z uruchomieniem silnika, gaśnięcie silnika, np. przed zatrzymaniem się na światłach.

-> Zablokowany zawór EGR w pozycji otwartej.
Do silnika stale trafiają spaliny.
Objaw dodatkowy: problemy z uruchamianiem silnika.

-> Bardzo mocno zużyty silnik.
Objaw dodatkowy: najczęściej bardzo duże zużycie oleju silnikowego, wymagające ciągłych dolewek.

Photo by liftarn on Foter.com
Photo by liftarn on Foter.com

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.