Jak działa sterownik SRS? Jak działa sterownik Airbag komputer bezpieczeństwa

Co to jest sterownik SRS? Jak działa sterownik SRS? Objawy awarii sterownika SRS. Czy to urządzenie może się zepsuć? Jak naprawić sterownik SRS?

Sterownik SRS to urządzenie, które dba o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w razie wypadku. Komputer SRS montuje się w samochodach już od ćwierć wieku. W każdym aucie, które ma na wyposażeniu pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, jest również sterownik SRS.

Jaką rolę pełni sterownik SRS w samochodzie i gdzie się znajduje?

Sterownik SRS jest zamontowany w okolicach tunelu środkowego. To płytka z elementami elektronicznymi, gdzie wgrane jest odpowiednie oprogramowanie. Na płytce znajdują się elementy przetwarzające dane z czujników i przechowujące oprogramowanie, kondensatory, podtrzymujące zasilanie, a także standardowe elementy elektroniczne.
Na płytce zamontowane są również dwa – > wewnętrzne czujniki zderzeniowe. To właśnie ze względu na nie sterownik SRS musi być zamontowany w odpowiedni sposób, zgodnie z kierunkiem jazdy do przodu. Dlatego na obudowie sterownika umieszczana jest strzałka, wskazująca kierunek do przodu.
Na głównej płytce sterownika znajduje się też port, do którego podłączona jest wiązka przewodów.
Sam sterownik znajduje się w szczelnej, metalowej obudowie, specjalnie wzmocnionej, aby chronić sterownik SRS przed drganiami i wilgocią.
Umiejscowienie sterownika też nie jest przypadkowe. Znajduje się on mniej więcej pośrodku samochodu w miejscu, które jest najmniej narażona na uszkodzenia podczas wypadku.

Jak działa sterownik SRS? Jak działa sterownik Airbag komputer bezpieczeństwa
Michał Lisiak Motorewia.pl

Jak działa sterownik SRS?

Wiązka przewodów łączy sterownik SRS z
• instalacją elektryczną samochodu;
• czujnikami zderzeniowymi, które są zamontowane w różnych częściach samochodu;
• pirotechnicznymi napinaczami pasów bezpieczeństwa;
• detonatorami poduszek powietrznych;
• czujnikami zapięcia pasów bezpieczeństwa;
• czujnikami informującymi o zajęciu miejsca przez pasażera.
Sterownik jest też wyposażony w zasilanie własne, awaryjne (kondensatory) na wypadek nagłego odcięcia zasilania z instalacji elektrycznej samochodu podczas wypadku.

Jak działa sterownik SRS? Jak działa sterownik Airbag komputer bezpieczeństwa
Michał Lisiak Motorewia.pl

Oprogramowanie sterownika zbiera sygnały z czujników zderzeniowych. W razie zaistnienia kolizji albo wypadku, sygnały te są analizowane przez oprogramowanie sterownika. Na ich podstawie oprogramowanie sterownika „podejmuje określone działania”.
Sterownik komunikuje się z czujnikami nie za pomocą zwykłych przewodów elektrycznych, tylko za pomocą magistrali CAN (lub nowszych) zapewniających najwyższą prędkość przekazywania danych. Jeśli sterownik SRS jest wpięty do sieci przekazywania informacji w nowoczesnym samochodzie, to przekazywane do niego komunikaty mają pierwszeństwo nad innymi. W drugiej kolejności są komunikaty z systemów bezpieczeństwa aktywnego, np. -> ABS, -> ASR, -> ESP i zbudowanych na ich podstawie jak – > system MSR.

W przypadku wykrycia wypadku sterownik aktywuje określone elementy systemu bezpieczeństwa, pirotechniczne napinacze pasów albo poduszki. Zostało to dokładnie opisane w artykule – > Jak działa pas bezpieczeństwa i poduszki powietrzne?

Jak działa sterownik SRS? Jak działa sterownik Airbag komputer bezpieczeństwa
Michał Lisiak Motorewia.pl

Sterownik SRS odkryje prawdę o przebiegu Twojego samochodu i o wypadkach

W sterownikach SRS zapisywana jest tzw. crash data, czyli informacje o zaistniałym wypadku oraz przebiegu samochodu.

Jak działa sterownik SRS? Jak działa sterownik Airbag komputer bezpieczeństwa
Michał Lisiak Motorewia.pl

Awarie sterownika SRS – czy sterownik SRS może się zepsuć?

Można się zastanawiać – co może się zepsuć na drukowanej płytce, która jest zamknięta w metalowej obudowie? A jednak…
Przede wszystkim awarie sterownika SRS (jak i innych mikrokomputerów oraz sterowników w samochodzie) powoduje wilgoć. Jak widać na zdjęciach, obudowa sterownika wcale nie jest w stu procentach szczelna. Jeśli we wnętrzu auta panuje wilgoć, to drobinki wilgoci mogą dostać się do wnętrza sterownika, niesione przez powietrze. I będą powodować mikrozwarcia i korozję.

Nie będzie dla nikogo tajemnicą, że awaria sterownika SRS może być spowodowana przez zalanie auta. Jak napisałem wcześniej, sterownik jest umieszczony nisko, na podłodze auta. Zatem jeśli auto jest po powodzi albo po zalaniu (albo niezbyt ostrożny kierowca wjechał do głębokiej kałuży i woda się wlała do środka), jedną z ofiar może być SRS. Poza tym skorodowana podłoga… Aż się nie chce o tym myśleć.

Inny typ awarii to po prostu zużycie określonych elementów elektronicznych, np. przepalenie ich.

W każdym razie awarie się zdarzają. Specjalistyczne firmy są w stanie sprawdzić przepływ prądu i wymienić uszkodzone kondensatory, oporniki itd. (korozja może pojawić się na ich nóżkach, przerywając połączenie).
Można też kupić sprawny sterownik z demontażu. Jednak – UWAGA – jakiekolwiek druciarstwo motoryzacyjne w tym przypadku nie wchodzi w grę. Wymianę sterownika, tak samo jak wymianę poduszek powietrznych i pirotechnicznych napinaczy pasów może wykonać jedynie specjalistyczna firma. Amator podczas wymiany poduszek może zginąć przez nagłe otwarcie poduszki powietrznej!
Używany sterownik z demontażu można kupić za kilkadziesiąt złotych.

Awarie sterownika SRS powinny być zawsze wykrywane przez system diagnostyki OBD 2 i wyświetlane na desce rozdzielczej auta. Na przykład przez zapaloną kontrolkę poduszek powietrznych.

Chyba że nieuczciwy handlarz po wypadku odłączył lampkę sterownika na desce rozdzielczej. Pamiętajcie, żeby dokładnie sprawdzać auta przed zakupem.

Na koniec zdjęcia samych czujników zderzeniowych, zamontowanych we wnętrzu sterownika.

czujnik zderzeniowy z komputera srs
Michał Lisiak Motorewia.pl
Czujnik zderzeniowy z komputera SRS
Czujnik zderzeniowy Michał Lisiak Motorewia.pl

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.