Co ile wymieniać świece zapłonowe

Świece zapłonowe to jeden z najważniejszych elementów osprzętu silników benzynowych. Są elementem wykonawczym układu zapłonowego. Co ile wymiana świec zapłonowych? Ile kosztują świece zapłonowe i czy można je wymienić samodzielnie?

Świece zapłonowe są końcowym, wykonawczym elementem układu zapłonowego w silniku benzynowym. Są one odpowiedzialne za wytwarzanie iskry, która powoduje zapalenie mieszanki paliwowo – powietrznej we wnętrzu cylindrów silnika. Nic zatem dziwnego, że stan świec zapłonowych ma zdecydowany wpływ na poprawną pracę jednostki napędowej.
Kiedy pojawiają się awarie świec zapłonowych, to silnik zaczyna szarpać ( – > Dlaczego silnik benzynowy szarpie), pracować nierówno na biegu jałowym (tzw. falowanie obrotów i przygasanie), pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika i utratą mocy. Może też dojść do uszkodzenia katalizatora trójdrożnego na skutek wypadania zapłonów ( – > Co to jest wypadanie zapłonów?).

Jakie są rodzaje świec zapłonowych? Ile kosztują świece zapłonowe?

Poniżej mój, nieco niestandardowy podział świec zapłonowych.
– Świece standardowe do silników wolnossących. Kosztują ok. 10 zł / sztuka. Wytrzymują ok. 30 – 45 tys. km przebiegu.
– Świece standardowe do silników małolitrażowych, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa – wytrzymują ok. 30 – 45 tys. km przebiegu, cena ok. 110 zł / sztuka. Taka jest cena downsizingu : )
– Świece do LPG, które trzeba stosować w autach z instalacją gazową. Cena ok. 100 zł sztuka.
– Świece irydowe, wzmocniona wersja świec standardowych, wytrzymująca ok. 90 tys. km przebiegu. Cena ok. 100 zł sztuka.

Co ile wymieniać świece zapłonowe? Kiedy wymieniać świece zapłonowe?

– Po pojawieniu się objawów awarii samochodu, takich jak szarpanie, utrata mocy, falowanie obrotów.
– Po przekroczeniu okresu eksploatacji, określonego przez producenta auta (np. 45 tys. km przebiegu).
– Po zakupie samochodu używanego.

Samodzielna wymiana świec zapłonowych

Samodzielna wymiana świec zapłonowych jest możliwa. Musisz przygotować specjalny klucz do świec. W niektórych autach potrzebny jest długi klucz, bo świece są osadzone głęboko w głowicy silnika.
Najlepiej byłoby mieć klucz dynamometryczny. Jednak musisz zwrócić uwagę na informację na opakowaniu świecy zapłonowej. Pozwolą Ci one na dokręcenie jej w odpowiedni sposób. Np. producent świecy informuje, żeby świecę dokręcić dłonią do maksymalnego poziomu a potem jeszcze wykonać ¾ obrotu za pomocą klucza do świec.
Pamiętaj o ostrożności i konieczności pracy na zimnym silniku.
W niektórych autach niezbędne jest zdemontowanie wielu elementów, aby móc dostać się do świec. W najlepszym przypadku musisz jedynie odłączyć akumulator, zdemontować górną osłonę silnika, odłączyć cewki zapłonowe, zdemontować cewki zapłonowe i już masz dostęp do świec zapłonowych.

Czy stosować smar do świec zapłonowych? Na przykład smar wysokotemperaturowy?

Sprawa jest dyskusyjna. Producenci świec nie zalecają stosowana smaru miedzianego albo innego do smarowania gwintu świecy.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.