ASR to system bezpieczeństwa aktywnego, zapobiegający poślizgowi kół napędzanych.
System ten chroni przed wpadnięciem w poślizg podczas ruszania z miejsca, a przede wszystkim, podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni. Kręcenie się kół w miejscu, na śliskiej nawierzchni, nazywa się popularnie „buksowaniem”. ASR ma za zadanie temu zapobiec.
W poprzednim artykule opisaliśmy działanie systemu ABS, który ma za zadanie ochronę samochodu przed wpadnięciem w poślizg podczas hamowania. System ten zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, żeby samochód nie jechał po śliskiej nawierzchni jak na łyżwach.
Jeśli jeździsz jak wariat, bez poszanowania przepisów, jeśli masz na felgach łyse opony, albo jeździsz na letnich oponach w trakcie zimy, to i dziesięć ABS – ów, ASR – ów i ESP Ci nie pomoże. Taka jest brutalna prawda. Nawet, jeśli masz auto „znanego niemieckiego producenta z kultowym silnikiem pod maską”.
Co to jest ASR w samochodzie?
ASR to system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych. Może mieć on różne nazwy, stosowane przez różnych producentów.
Jakie zadania pełni ASR?
– Zapobiega utracie przyczepności przez koła napędzane podczas ruszania na śliskiej nawierzchni.
– Zapobiega utracie przyczepności przez koła napędzane podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni.
ASR działa niezależnie od woli kierowcy. Działa automatycznie, tak jak ABS. Jednak w tunelu środkowym znajduje się przycisk, który pozwala wyłączyć ASR. Po co?
Żeby móc wyjechać ze śliskiego, pokrytego lodem miejsca. Czasami ASR uniemożliwia to. A dlaczego uniemożliwia? Trzeba przeczytać, jak system działa.
Tak na marginesie. Zima niedługo. Zamiast wyłączać ASR i piłować auto, żeby wyjechać ze śliskiego miejsca, po prostu lepiej usunąć śnieg i podsypać trochę piasku pod koła.
Jak jest zbudowany ASR i jak działa?
System ASR składa się z następujących elementów:
– Sterownika elektronicznego, zamontowanego pod maską silnika
– Pompy hydraulicznej, przez którą przepływa płyn hamulcowy, z pompy, do zacisków hamulcowych. Pompa ta jest współdzielona z systemem ABS i ESP.
– Czujników prędkości obrotowej. Tych samych, z których korzysta system ABS.
Jak działa ASR?
– > System analizuje dane z czujników prędkości obrotowej oraz z czujnika położenia pedału gazu.
– > Kiedy prędkość obrotowa jednego lub obydwu kół napędzanych różni się od pozostałych kół (jest większa od nich), system zaczyna działać.
– > ASR uruchamia pompę hydrauliczną, która zaczyna tłoczenie płynu hamulcowego do zacisku koła, które zaczęło tracić kontakt z nawierzchnią.
– > Koło, które zaczęło tracić kontakt z nawierzchnią jest przyhamowywane przez klocek i tarczę hamulcową. Aż do skutku.
Typowe awarie ASR – co tu się psuje?
W systemie ASR najczęściej psują się czujniki prędkości obrotowej ABS. Może dojść do ich zabrudzenia, uszkodzenia, zwarć itd. W starszych i w powypadkowych autach może dojść do uszkodzenia pompy hydraulicznej albo sterownika (często poprzez wilgoć, która powoduje korozję).
Co zrobić, żeby ASR (i ABS, i ESP) mogły działać we właściwy sposób?
Przede wszystkim jeździć bezpiecznie i z odpowiednią prędkością. Bo już wyjaśniliśmy na początku, że zaawansowane systemy bezpieczeństwa nie zastąpią ostrożności i braku szarych komórek.
Poza tym
– > trzeba dbać o sprawny układ hamulcowy, w którym powinny być sprawne elementy wykonawcze (tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, pompa, niezapieczone zaciski), szczelne przewody i płyn hamulcowy, który nie jest zawodniony.
– > trzeba pamiętać o odpowiednich oponach, z właściwym bieżnikiem.
Skoro już opisaliśmy ABS i ASR, to wypadałoby opisać też ESP, c’nie? Za kilka dni przyjrzymy się jak działa ESP, czyli system kontroli trakcji, chroniący przed wpadnięciem w poślizg podsterowny i nadsterowny.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ