Czujnik temperatury płynu chłodzącego budowa, awarie, objawy awarii

Czujnik temperatury płynu chłodzącego jest montowany w każdym współczesnym samochodzie z silnikiem benzynowym, diesla oraz w autach z napędem hybrydowym, spalinowo- elektrycznym. Czujnik temperatury płynu chłodniczego to element pomiarowy o bardzo prostej konstrukcji, ale jego awaria może generować sporo problemów.

Za co odpowiada czujnik temperatury płynu chłodniczego, montowany w silniku samochodu? Czujnik ten połączony jest przewodem zasilająco – sygnałowym ze -> sterownikiem silnika.
Czujnik dokonuje pomiaru temperatury – > płynu chłodzącego a dane z pomiaru analizowane są przez sterownik. Z danych pomiarowych korzysta również wskaźnik temperatury płynu chłodzącego, wyświetlający wskazania na desce rozdzielczej auta.

Do czego potrzebne są dane zbierane przez czujnik? Są niezbędne do dostosowania czasu wtrysku i kąta zapłonu do aktualnego obciążenia jednostki napędowej.
Pomiar z czujnika jest również sygnałem dla sterownika do uruchomienia wentylatora chłodnicy (dotyczy aut z wentylatorem elektrycznym).
A zatem mały czujnik temperatury płynu chłodzącego ma bardzo duży wpływ na sprawną pracę jednostki napędowej.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego objawy awarii, budowa, działanie, cena, wymiana
Michał Lisiak Motorewia.pl

Jakie są objawy uszkodzonego czujnika temperatury cieczy chłodzącej?

Typowe objawy awarii czujnika cieczy chłodzącej mogą być powodem poważnych problemów w trakcie eksploatacji auta. Najgorsza rzecz to gaśnięcie silnika w trakcie jazdy. Dzieje się tak wtedy, gdy sterownik silnika otrzymuje zafałszowane sygnały pomiaru temperatury albo w ogóle ich nie otrzymuje. Wówczas sterownik wyłącza silnik, aby zapobiec jego przegrzaniu i zatarciu.

Druga najgorsza rzecz, jaka może być spowodowana przez uszkodzony czujnik temperatury chłodzącej to przegrzanie jednostki napędowej, a nawet jej zatarcie, jeśli temperatura płynu będzie stale rosnąć. Jeśli nie działa czujnik temperatury płynu chłodniczego, nie działa też wskaźnik temperatury płynu na desce rozdzielczej. Kierowca zatem nie widzi, że doszło do przegrzania jednostki napędowej. A stąd już niedaleko do – > zatarcia jednostki napędowej.

Trzeci bardzo uciążliwy problem związany jest z uruchamianiem nagrzanego silnika. Uszkodzony sterownik może uniemożliwić uruchomienie jednostki napędowej. Kierowca w takiej sytuacji często wielokrotnie kręci rozrusznikiem, aż doprowadza do jego przegrzania i przepalenia. W ten oto sposób ma dodatkowy podzespół do wymiany.
Inne objawy uszkodzonego czujnika temperatury płynu chłodniczego to nierówna praca jednostki napędowej (falowanie obrotów), zwiększone zużycie paliwa), znacznie wyższe zużycie paliwa), głośna praca silnika, praca na biegu jałowym ze zbyt dużą prędkością obrotową, zapalona kontrolka na desce rozdzielczej, ostrzegająca o zbyt wysokiej temperaturze płynu, choć w rzeczywistości nie ma to miejsca.

Czy można jeździć z uszkodzonym czujnikiem temperatury płynu chłodzącego w samochodzie? Wiąże się to ze sporym ryzykiem. Wyłączenie silnika w trakcie jazdy może być przyczyną wypadku. Można doprowadzić do zatarcia silnika. Nie warto ryzykować.

Czujnik płynu chłodniczego awaria, czujnik plynu chłodzącego budowa, jak działa czujnik temperatury połynu chłodzącego
Michał Lisiak Motorewia.pl

Jak działa i jak jest zbudowany czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Jego budowa jest bardzo prosta. To niewielki podzespół wykonany z tworzywa odpornego na wysokie temperatury. W górnej części czujnika znajduje się gniazdko przyłączeniowe dla przewodu, łączącego czujnik ze sterownikiem silnika. W dolnej części czujnika zamontowany jest element pomiarowy, który jest zanurzony w płynie chłodniczym. Czujnik może mieć też nieco inną budowę. Element pomiarowy może być zamontowany na przewodzie.

Jak działa czujnik? W części pomiarowej znajdują się dwa metalowe druty. Są one zanurzone w płynie chłodniczym. Wykonano je z odpowiednich materiałów. Druty pełnią rolę oporników. Im wyższa temperatura płynu chłodniczego, tym mniejsza oporność drutów. Wartości oporności są odczytywane przez oprogramowanie sterownika silnika.
Druty są połączone z dwoma złączkami, które łączą się bezpośrednio z przewodem zasilająco- sygnałowym, prowadzącym do sterownika silnika.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego objawy awarii, budowa, działanie, cena, wymiana
Michał Lisiak Motorewia.pl

Jak sprawdzić, czy czujnik temperatury jest sprawny, czy też jest on powodem awarii auta?

Przede wszystkim musisz sprawdzić okablowane. Czy przewód łączący czujnik ze sterownikiem nie został uszkodzony mechanicznie albo czy nie został przepalony przez styczność z blokiem silnika? Czy wtyczka jest odpowiednio mocno zamontowana? Czy złącza metalowe nie są skorodowane?

Skorzystaj z diagnostyki samochodowej
https://www.motorewia.pl/category/technika-motoryzacyjna-i-diagnostyka/
poprzez złącze OBD2, użyj ELM327 albo skanera OBD2.

Prosty skaner OBD2 za 20 złotych. Samodzielna diagnostyka samochodu


Awaria czujnika temperatury płynu chłodzącego może być powodem zaświecenia się check engine, a także zapisania kodu błędu w pamięci sterownika.
Następnie sprawdź działanie czujnika za pomocą miernika uniwersalnego – dokonaj pomiaru rezystancji wewnętrznej. Jednak szczerze mówiąc, nawet mechanicy tego nie robią. Jeśli pojawiają się wymienione wcześniej objawy awarii, to najczęściej od razu wymienia się czujnik na nowy.
I nic w tym dziwnego. Wymiana czujnika jest bardzo prosta. Trzeba zwrócić uwagę na gumową uszczelkę, będącą częścią czujnika. Zamontowany czujnik musi być bezwzględnie szczelny, aby nie dopuścić do wycieków płynu chłodniczego.

Czujnik płynu chłodniczego do popularnego auta kosztuje średnio ok. 25 – 30 złotych. Nie ma co zatem ubolewać w przypadku awarii, tylko trzeba jak najszybciej wymienić czujnik na nowy, a potem usunąć błąd z pamięci sterownika.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego objawy awarii, budowa, działanie, cena, wymiana
Michał Lisiak Motorewia.pl

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.