We współczesnych samochodach montuje się coraz więcej aktywnych systemów bezpieczeństwa. Działają one niezależnie od woli kierowcy i są w stanie uchronić przed szeregiem niebezpiecznych sytuacji. Na bazie już istniejących rozwiązań, takich jak system ESP tworzone są nowe rozwiązania. Takie jak systemy bezpieczeństwa aktywnego MSR oraz DSR.
Pierwszym aktywnym systemem bezpieczeństwa, który zdecydowanie zwiększył bezpieczeństwo jazdy, był ABS, wprowadzany powoli od lat siedemdziesiątych. Rozwój elektroniki i miniaturyzacja pozwoliły na opracowywanie kolejnych rozwiązań, takich jak system ASR i system ESP.
ESP wykorzystuje w swojej pracy nowoczesny sterownik z mikroprocesorami i oprogramowanie. ESP zbiera dane z kilkunastu czujników, dzięki czemu jest w stanie przewidzieć możliwość wpadnięcie w poślizg, albo zarzucenia pojazdu.
ESP ma możliwość sterowania mocą jednostki napędowej. W razie potrzeby może ją ograniczać, poprzez sygnał do sterownika silnika, który przymyka przepustnicę i koryguje pracę wtryskiwaczy.
Wystarczyło zatem rozbudować nieco oprogramowanie systemu ESP, aby móc wprowadzić do wyposażenia aut kolejne aktywne systemy bezpieczeństwa.
System MSR – co to jest?
MSR to system, który zapobiega poślizgowi kół napędowych podczas hamowania silnikiem. Do poślizgu kół mogłoby dojść w sytuacji, w której w nieodpowiedni sposób zmienia biegi.
W przypadku wykrycia poślizgu kół napędowych podczas hamowania silnikiem, system MSR (wykorzystując elementy układu ESP) zwiększa prędkość obrotową silnika, tak, jakby kierowca w odpowiednim momencie wcisnął gaz. Jest to możliwe, albowiem przepustnica we współczesnych autach jest sterowana całkowicie elektronicznie (zamiast linki stosowany jest czujnik położenia pedału gazu). Pozwala to na ingerowanie systemów bezpieczeństwa w sterowanie mocą, niezależnie od zachowania kierowcy.
W przypadku możliwości wpadnięcia w poślizg podsterowny lub nadsterowny, ESP może obniżyć prędkość obrotową silnika, tak, jakby kierowca zdjął nogę z gazu. MSR może ją zwiększyć, tak, jakby kierowca nacisnął gaz.
System DSR – co to jest?
System DSR to kolejny system bezpieczeństwa aktywnego, montowany we współczesnych samochodach. To system, który koryguje kąt skrętu kierownicy.
DSR dzięki temu pomaga systemowi ESP w wyprowadzeniu auta z możliwego poślizgu albo zarzucenia. Korekta toru jazdy dokonywana jest za pomocą elektrycznego modułu wspomagania układu kierowniczego. Możliwe jest wykonanie niewielkiej korekty – do 5 stopni, jednak w wielu przypadkach to wystarczy.
Sterownik systemu ESP jest stale „informowany” o położeniu kierownicy dzięki czujnikowi skrętu kierownicy (inaczej czujnikowi położenia kierownicy).
Na bazie aktywnych systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS, ASR i ESP powstało i powstanie jeszcze wiele nowych rozwiązań. Przykładem mogą być różnej maści systemy kontroli zjazdu i podjazdu.
Należy pamiętać o tym, że do właściwego działania, aktywne systemy bezpieczeństwa potrzebują sprawnego układu hamulcowego, sprawnych amortyzatorów (zapewniających odpowiedni kontakt kół z nawierzchnią) i odpowiednich opon, zapewniających właściwą przyczepność. I co oczywiste – nawet najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa nie uchronią przed wypadkiem kierowcy, który jedzie z nadmierną prędkością.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ