Silnik kręci i nie odpala. Co może być przyczyną? Czy to awaria pompy paliwa? Nie zawsze. Czasami powodem tego, że auto „kręci a nie odpala” jest awaria małego przekaźnika, odpowiedzialnego za działanie pompy paliwa.
To dość częsty problem, który pojawia się w wielu samochodach. Nie zawsze starych i mocno zjeżdżonych. Objaw?
* Po przekręceniu kluczyka albo naciśnięciu przycisku uruchamiania silnika, auto nie odpala. Nie odpala choć kręci się rozrusznik. Rozrusznik się kręci, nie rzęzi. Kiedy rzęzi, winnym jest akumulator. W internecie jest to określane popularnie „kręci i nie odpala”.
Warto darować sobie stare sposoby uruchamiania silnika „na pych” albo z zastosowaniem samostartu lub preparatu do nabłyszczania kokpitu, którymi pryska się na filtr powietrza.
Szkoda silnika.
W wielu przypadkach problem „kręci a nie odpala” jest szybko diagnozowany jako „awaria pompy paliwa”. Warto powstrzymać się z jej wymianą do czasu sprawdzenia podzespołów, które stoją „na drodze” do pompy. Tym bardziej, że w wielu przypadkach pompa paliwa jest bardzo droga (przykład z własnego życia – Alfa 159 1.8MPI – pompa paliwa kosztuje ok. 1500 zł).
Zanim zaczniemy obwiniać pompę paliwa o to, że spowodowała awarię, musimy:
* Sprawdzić, czy akumulator samochodowy jest naładowany.
* Sprawdzić, czy bezpiecznik, odpowiadający za działanie pompy paliwa, nie uległ przepaleniu. W tym celu należy znaleźć skrzynkę bezpieczników pod maską auta (może być też pod kierownicą). Należy sprawdzić, czy bezpiecznik odpowiadający za działanie pompy paliwa nie został przepalony. W tym celu trzeba go wyciągnąć, używając specjalnych szczypiec i sprawdzić, pod światło, czy blaszka nie jest przepalona.
* Sprawdzić samochód za pomocą diagnostyki – czy w pamięci sterownika silnika nie ma zapisanych żadnych błędów. Wystarczy do tego prosty zestaw, składający się z czytnika ELM 327, smartfonu z Androidem oraz odpowiedniego oprogramowania (darmowego, albo płatnego, np. Torque).
* Sprawdzić, czy auto ma wystarczającą ilość paliwa w baku.
Co to jest przekaźnik, używany w instalacji elektrycznej samochodu?
Przekaźnik to element instalacji elektrycznej samochodu. Ma formę prostokąta z tworzywa sztucznego, z wystającymi, metalowymi nóżkami, pełniącymi rolę złączek. W typowym samochodzie najczęściej stosuje się przekaźniki elektromagnetyczne.
Po włączeniu określonego urządzenia (w naszym przypadku pompy paliwa, po uruchomieniu zapłonu) do konkretnego przekaźnika zaczyna płynąć prąd (w naszym przypadku na początek jest to prąd z akumulatora, bo alternator zacznie pracę po uruchomieniu silnika).
Prąd dopływający do cewki wywołuje pole magnetyczne. Pole magnetyczne przyciąga stalową zworę, która zamyka styk. Prąd zaczyna płynąć do konkretnego urządzenia (w naszym przypadku do pompy paliwa). Jeśli przekaźnik jest uszkodzony, prąd nie płynie do danego urządzenia, a ono – nie działa.
Jak sprawdzić, czy przekaźnik pompy paliwa jest uszkodzony?
Do wielu aut przekaźniki można kupić za 15 – 30 zł (nowy przekaźnik do wspomnianej wcześniej Alfy 159 kosztował 12,90 zł). Szkoda zatem czasu na niepotrzebne operacje. Trzeba kupić, zamontować w miejsce uszkodzone i to wszystko.
Można także spróbować zamienić przekaźniki miejscami – tylko te o takiej samej wartości. Np. wymontować przekaźnik, odpowiedzialny za działanie świateł zewnętrznych albo ogrzewania i zamontować go w miejscu przekaźnika, odpowiadającego za działanie pompy paliwa.
Przekaźniki znajdują się w specjalnej skrzynce, wraz z bezpiecznikami. Powinna być ona chroniona przez przykręcaną albo zamykaną osłonę.
Przekaźnik pompy paliwa – objawy awarii
Rozrusznik pracuje – silnik się nie uruchamia.
Uwaga – nie wolno kręcić rozrusznikiem dłużej niż 5 – 6 sekund. Jeśli w tym czasie auto sie nie uruchomiło, należy odczekać minimum 30 sekund. Jeśli operacja uruchamiania samochodu będzie nieustannie powtarzana, dojdzie do uszkodzenia rozrusznika.
Jak wymienić przekaźnik pompy paliwa?
Wyłączyć zapłon;
Odłączyć akumulator (jeśli w danym aucie można to zrobić – proszę pamiętać, że w niektórych samochodach premium tego robić nie wolno);
Znaleźć skrzynkę z przekaźnikami;
Otworzyć ją;
Znaleźć przekaźnik, odpowiadający za pompę paliwa – na pokrywie skrzynki przekaźników znajduje się „rozkład jazdy”. Przekaźnik odpowiadający za działanie pompy paliwa jest oznaczony jako Fuel Pump.
Wymontować przekaźnik (pociągnąć go do góry);
Zakupić nowy, identyczny przekaźnik, zgodny z oznaczeniami (np. 12V 30A) jakie znajdują sie na jego obudowie:
Zamontować go, wciskając go delikatnie w odpowiednie miejsce;
Zamknąć skrzynkę z bezpiecznikami;
Podłączyć akumulator.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ