Jak działa czujnik poziomu oleju silnikowego? Jakie są objawy awarii czujnika poziomu oleju silnikowego? Czy w Twoim samochodzie jest czujnik poziomu oleju silnikowego? Czy czujnik poziomu oleju silnikowego sprawia, że nie trzeba sprawdzać poziomu oleju silnikowego za pomocą bagnetu?
Czujnik poziomu oleju silnikowego nie jest stosowany we wszystkich samochodach. Zazwyczaj spotykało się go w autach klas wyższych. Dopiero w nowszych samochodach zaczęto go stosować częściej. A szkoda, bo to bardzo ważny podzespół. We współczesnych samochodach montuje się dużo niepotrzebnego złomu, a zapomina się o czymś tak ważnym, jak czujnik poziomu oleju silnikowego.
Czujnik poziomu oleju silnikowego to nie jest czujnik ciśnienia oleju
Zapalona czerwona kontrolka oleju na desce rozdzielczej alarmuje o niskim ciśnieniu oleju silnikowego. Pomiaru ciśnienia oleju dokonuje – > czujnik ciśnienia oleju silnikowego. Niskie ciśnienie oleju silnikowego może być też spowodowane zbyt małą ilością oleju w układzie. Pompa oleju nie jest w stanie nadać olejowi odpowiedniego ciśnienia ze względu na brak samego oleju. Warto przeczytać artykuł o czujniku ciśnienia oleju silnikowego.
Czujnik poziomu oleju silnikowego mierzy poziom oleju w misce olejowej. Nie odpowiada on za zapaloną kontrolkę oleju, czerwoną kontrolkę zwaną lampą Alladyna.
Po umieszczeniu kluczyka elektronicznego w odpowiednim miejscu, na desce rozdzielczej zapala się piktogram, elektroniczny wykres, na którym widoczny jest poziom oleju. Jego kolor jest zależny od koloru podświetlenia deski rozdzielczej. Czyli jeśli producent zastosował kolor czerwony, piktogram też będzie czerwony.
Piktogram pokazujący poziom oleju silnikowego wyświetla się na ekranie komputera pokładowego. A ekran ten jest najczęściej montowany pomiędzy zegarami obrotomierza i prędkościomierza.
Jeśli poziom oleju silnikowego jest zbyt niski, na ekranie wyświetla się ostrzeżenie. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika ze względu na brak oleju silnikowego. To rozwiązanie dobre, bo w ten sposób zapobiega się – > zatarciu silnika.
Jakie rodzaje czujników poziomu oleju silnikowego się stosuje?
Czujniki poziomu oleju silnikowego montowane są w misce olejowej. Montuje się je pionowo. Stosowane są czujniki ultradźwiękowe i pływakowe.
Pływakowe to czujniki proste, starszego typu, które mogą monitorować poziom oleju w misce przed uruchomieniem silnika.
Czujniki ultradźwiękowe są o wiele lepsze. One umożliwiają pomiar oleju silnikowego w trakcie postoju (pomiar statyczny, jak za pomocą bagnetu) i pomiar dynamiczny, w trakcie jazdy.
To sprawia, że czujnik może zainicjować zapalenie specjalnej kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej, jeśli wykryje, że poziom oleju silnikowego niebezpiecznie się obniżył. A może do tego dojść na skutek wielu rzeczy. Od wycieków oleju silnikowego (wyciek może być mały albo bardzo duży, gdy np. dojdzie do uszkodzenia simmeringów wału korbowego lub wałka rozrządu a także do mechanicznego uszkodzenia miski olejowej lub korka oleju) do bardzo dużego zużycia oleju w trakcie jazdy. Niektóre współczesne jednostki downsizingowe potrafią zużyć ponad litr oleju na 1000 km. Tak samo, jak zużyte silniki, w których doszło do uszkodzenia pierścieni tłokowych. W trakcie dalekiej podróży poziom oleju może się niebezpiecznie obniżyć.
Czy w moim aucie jest czujnik poziomu oleju silnikowego?
Jeśli przed uruchomieniem silnika na ekranie komputera pokładowego wyświetla się piktogram, pokazujący poziom oleju, to znaczy, że czujnik jest w aucie.
Moje auto ma czujnik poziomu oleju silnikowego. Czy powinienem/powinnam sprawdzać poziom oleju za pomocą bagnetu?
Tak, oczywiście, że tak.
Dlaczego? Bo czujnik poziomu oleju silnikowego może się zepsuć, jak każdy czujnik w samochodzie.
Awaria czujnika poziomu oleju silnikowego – jak rozpoznać?
Najczęściej spotykany objaw awarii – czujnik źle wskazuje poziom oleju.
I tutaj może dojść do fatalnego wydarzenia…
Bo jeśli czujnik wskazuje, że poziom oleju silnikowego jest wysoki, a kierowca nie sprawdza poziomu za pomocą bagnetu, może dojść do zatarcia silnika, gdy okaże się, że jednak oleju jest bardzo mało…
Dlatego jednak zawsze warto korzystać z bagnetu.
Druga sytuacja, znacznie lepsza, czujnik ostrzega, że oleju jest zbyt mało, ale pomiar na bagnecie wskazuje co innego. Że oleju jest w sam raz.
W tej sytuacji nie uda się korzystać z auta. Bo wskazania z czujnika mogą zablokować uruchomienie jednostki napędowej.
Awarię czujnika można sprawdzić po podłączeniu urządzenia do diagnostyki samochodowej.
Dlaczego czujnik poziomu oleju silnikowego się psuje?
Powodem mogą być zwarcia wewnętrzne, uszkodzenia elementów pomiarowych i uszkodzenia przewodu zasilająco sygnałowego.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ