Uszczelniacz półosi objawy awarii

Uszczelniacz półosi (simmering półosi) to niewielka, ale bardzo ważna część układu napędowego, stosowana w każdym współczesnym samochodzie. Co to jest uszczelniacz półosi? Gdzie montuje się uszczelniacz półosi w samochodach z napędem na przednią oś? Gdzie montuje się uszczelniacz półosi w samochodach z napędem na tył (uszczelniacz tylnego mostu)?

Co to jest uszczelniacz półosi

Uszczelniacz półosi (simering półosi) to uszczelka wykonana z mocnej i twardej gumy, gumy i tworzywa albo gumy i metalu. Uszczelniacz półosi wygląda jak okrąg z pustym środkiem.

Uszczelniacz tylnego mostu objawy awarii uszczelniacz wału napędowego

Uszczelniacz półosi w samochodzie z napędem na przednią oś

W samochodach z napędem na przednią oś dyferencjał (mechanizm różnicowy) stosuje się w obudowie skrzyni biegów. Dyferencjał to podzespół mechaniczny, składający się z układów odpowiednio zamontowanych kół zębatych. Całość zamknięta jest w szczelnej metalowej obudowie. Koła zębate pracują w oleju przekładniowym, który zmniejsza tarcie i chłodzi je.

Dyferencjał to podzespół, który stosuje się w każdym współczesnym samochodzie. Jego rolą jest zapewnienie możliwości poruszania się kół napędzanych z różną prędkością podczas jazdy po zakręcie. Koło po stronie zewnętrznej zakrętu pokonuje dłuższą drogę niż koło po wewnętrznej stronie zakrętu. W samochodach z napędem na przednią oś dyferencjał znajduje się w obudowie skrzyni biegów. Dyferencjał jest smarowany przez olej przekładniowy. Do dyferencjału doprowadzony jest wał, przekazujący napęd ze skrzyni biegów. Z dyferencjału wyprowadzone są półosie napędowe, przekazujące napęd na koła.
Standardowo każda półoś napędowa składa się z trzech osi i dwóch przegubów. Z racji tego, że w większości aut przednionapędowych skrzynia biegów umieszczona jest poprzecznie do kierunku jazdy, półosie napędowe mają różną długość.

Do czego służy uszczelniacz półosi? Jego zadaniem jest uszczelnienie dyferencjału i zabezpieczenie oleju przekładniowego przed wyciekami.

Uszczelniacz półosi w samochodzie z tylnym napędem – simmering tylnej osi – simmering tylnego mostu

W samochodach z napędem na tylną os wał napędowy wychodzi ze skrzyni biegów i jest prowadzony do tylnego mostu. Po drodze, aby zapobiec skręcaniu wału, stosowana jest przynajmniej jedna podpora wału napędowego.
Wał napędowy przekazuje moment obrotowy na dyferencjał, znajdujący się wewnątrz tylnego mostu. A dalej cała sytuacja jest już nam znana z napędu na przednią oś. Czyli mamy półosie napędowe. W tym przypadku zadaniem uszczelniaczy półosi tylnego mostu jest również ochrona dyferencjału przed utratą oleju przekładniowego.

Uszczelniacz półosi może ulec uszkodzeniu na skutek starzenia się gumy. Ta może się wykruszać i być powodem nieszczelności. Może też dojść do uszkodzenia mechanicznego.

Jakie są objawy awarii uszczelniacza półosi?
– Wycieki oleju przekładniowego przy skrzyni biegów, w miejscu, z którego wychodzą półosie.
– Wycieki oleju przekładniowego z tylnego mostu.
– Plamy oleju pod samochodem.
– Hałasy podczas jazdy.
– Szum ze skrzyni biegów.
– Metaliczny hałas z dyferencjału.

Wycieki oleju przekładniowego mogą doprowadzić do zniszczenia dyferencjału i skrzyni biegów. Nowy uszczelniacz kosztuje przeciętnie od 30 do 50 zł. Jego wymiana obecnie ok. 200 zł.
Aby móc wymienić uszczelniacz półosi, mechanik musi unieść auto, zdemontować półoś napędową (wcześniej udrożnić dojście do niej), wyciągnąć stary uszczelniacz, zamontować nowy i uzupełnić poziom oleju przekładniowego. W przypadku długotrwałej jazdy z uszkodzonymi uszczelniaczami półosi warto sprawdzić stan skrzyni biegów i dyferencjału.
uszkodzony uszczelniacz półosi wyciek oleju ze skrzyni i z mostu

 

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.