We współczesnych samochodach można znaleźć najcenniejsze metale szlachetne. Któż by nie chciał mieć srebra, platyny czy złota? Każdy by chciał! Dlatego pewna część posiadaczy samochodów może od dziś czuć się prawdziwymi bogaczami! W końcu jest też właścicielem cennych kruszców!

Dlaczego pewna część posiadaczy samochodów? Kogo mamy na myśli? Tych, którzy montują w swoich samochodach pozłacane felgi? Albo pozłacane elementy w środku? No nie. To są akurat ludzie z chorobami psychicznymi, którzy żyją tylko po to, żeby pokazywać innym swoje bogactwo. To jaka to pewna część posiadaczy samochodów? Ta, która nie powycinała z samochodu pewnych części. Tych, w których znajdują się cenne kruszce. Bo akurat tak się zdarza, że najcenniejsze kruszce znajdują się tam, gdzie jest największy brud.

Srebro w samochodzie

Prawdziwe srebro w samochodzie? Może być. Jest go co prawda tyle, co kot napłakał (kot płacze tylko wtedy, gdy jego miska jest pusta, albo gdy narzeczona/y zdradza go w trakcie marcowania), ale jest. Gdzie? W filtrze kabinowym wysokiej jakości. Najlepsze filtry kabinowe produkuje się z materiału, który powstaje w technologii rozdmuchiwania włókna szklanego. Takie włókna mają bardzo cieniutki przekrój i są w stanie wyłapywać miniaturowe pyłki. Aby zwiększyć działanie antybakteryjne filtrów, najlepsi producenci zaczęli stosować srebro, którym pokrywają włókna. Dodatkowo stosuje się węgiel aktywny. Taka kombinacja pozwala na usunięcie do 99 procent cząsteczek o wielkości do 2,5 mikrometra. Filtr tego typu jest też w stanie usuwać nieprzyjemne wonie, tlenki azotu i inne gazy.

https://unsplash.com/photos/lCPhGxs7pww
https://unsplash.com/photos/lCPhGxs7pww

Platyna w samochodzie

Platynę w samochodzie można najczęściej znaleźć w katalizatorach trójdrożnych i w filtrach cząstek stałych. To elementy układu wydechowego.

Katalizatory trójdrożne stosowane są w benzyniakach. Mają one za zadanie eliminowanie między innymi tlenków węgla i węglowodorów. W katalizatorach trójdrożnych zachodzą reakcje utleniania i redukcji szkodliwych związków chemicznych. Katalizator to metalowa puszka, w której znajduje się wkład – najczęściej ceramiczny. Wkład pełni rolę nośnika dla dwóch warstw. Pierwsza z nich to warstwa pośrednia, która ma za zadanie zwiększenie strefy kontaktu ze spalinami warstwy aktywnej. Druga to warstwa aktywna, naniesiona na warstwę pośrednią. Warstwa aktywna jest produkowana z jednego albo z kilu pierwiastków chemicznych. Jednym z nich jest platyna.

Filtry cząstek stałych to elementy układu wydechowego, stosowane w silnikach diesla (DPF, FAP) a ostatnio także w silnikach benzynowych (GPF). Filtr cząstek stałych ma za zadanie eliminację miniaturowych cząstek sadzy. Są one zatrzymywane i wypalane przez gorące spaliny. Filtr cząstek stałych zawiera wkład, w którym znajdują się miniaturowe kanaliki. Wszystkie są zaślepione – część od strony silnika, a część od strony układu wydechowego. W kanalikach znajdują się miniaturowe szczelinki, o określonej średnicy. Takiej, aby mogły zatrzymać cząstki sadzy. Kanaliki te są pokryte platyną.

Zloto w samochodzie

Gdzie można znaleźć złoto w samochodzie? Kiedyś stosowano je do złocenia styków elektrycznych i styków w przekaźnikach. Czy stosuje się to dalej? Raczej już nie. Przewodów jest coraz więcej, zatem podwyższałoby to cenę. A przecież wiadomo, że każdy producent chce oszczędzać.

To dlaczego samochody są takie drogie? Dlaczego są coraz droższe, choć wszyscy chcą oszczędzać?
A to już temat na inny artykuł…

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.