Kiedy stado diabłów stuka w komorze silnika i tańczy na kierownicy, aż ta wibruje w czasie jazdy – czas wymienić końcówki drążków kierowniczych. Są one niczym prawdziwy, ideologiczny komunista – wszystkich kierowców traktują po równo i psują się w każdym samochodzie, niezależnie od tego, czy kosztuje on 5 czy 50 tysięcy.

Jaka jest trwałość końcówek drążków kierowniczych?

Trudno tylko określić czas, po jakim trzeba będzie się przygotować na ich wymianę. Wszystko zależy od rodzaju samochodu, przebiegu, jakości samych końcówek drążków (czyli tego, czy nie wyprodukowano ich w jakimś podrzędnym, chińskim warsztacie), sposobu eksploatacji pojazdu i od wielu innych czynników.

Co niszczy końcówki drążków kierowniczych?

Jak można przyspieszyć zużycie końcówek drążków kierowniczych? Najbardziej destrukcyjne dla nich jest wjeżdżanie kołami na wysokie krawężniki, zwłaszcza z dużą prędkością oraz kręcenie kierownicą podczas postoju samochodu.

Ile kosztują końcówki drążków kierowniczych?

Pocieszeniem jest fakt, że końcówki drążków do typowych samochodów nie są drogie. W przypadku aut kompaktowych i miejskich, można kupić jedną sztukę za około trzydzieści złotych. Wymienia się zawsze obie końcówki – po prawej i po lewej stronie. Ale to nie koniec wydatków. Każda ingerencja w układ kierowniczy lub układ zawieszenia powoduje, że trzeba odwiedzić specjalistyczny warsztat, w którym skorygowana zostanie zbieżność oraz geometria kół. Obecnie kosztuje to od 50 do 100 zł.

końcówka3

Jak wygląda końcówka drążka kierowniczego?

Końcówki drążków kierowniczych mają kształt litery L. Jedno ramię drążka mocuje się do zwrotnicy koła, a drugie do drążka kierowniczego. Najważniejszą częścią końcówki drążka jest przegub kulowy i to on właśnie ulega zużyciu.

Końcówki drążków kierowniczych objawy awarii

Nietrudno to rozpoznać. Następuje znaczące pogorszenie jakości prowadzenie auta. W komorze silnika gra piekielna orkiestra, która produkuje cały szereg podejrzanych dźwięków, zwłaszcza stukotów i innych hałasów. I to niezależnie od tego, czy samochód jedzie, czy stoi. Czarcia orkiestra gra najgłośniej, kiedy samochód porusza się wolno po nierównej drodze, na przykład szutrowej. Diabeł szaleje także na kierownicy, bo zużyte końcówki drążków kierowniczych powodują wyczuwalne wibracje. Do tego jeszcze diabeł ciągnie kierownicę w swoją stronę, bo auto bardzo powoli reaguje na delikatne ruchy kołem kierownicy. Czasami samochód w ogóle przestaje na nie reagować.

W przypadku zauważenia takich objawów, nie pozostaje nic innego, jak zakup części i odwiedzenie mechanika. Wymiana końcówek drążków kierowniczych to czynność mało skomplikowana, dlatego można ją wykonać w niemal każdym warsztacie. Koszt? Minimalna cena za usługę to 50 złotych.
Stuprocentową pewność daje prosty test, jaki przeprowadzają mechanicy. Samochód trzeba unieść na podnośniku. Następnie jeden z mechaników porusza kierownicą, a drugi w tym czasie sprawdza, czy na drążku są wyczuwalne luzy.

Wymiana końcówek drążków kierowniczych

Jak przebiega wymiana końcówek drążków kierowniczych? Nie powinna ona trwać dłużej, niż pół godziny. Mechanicy unoszą auto na podnośniku, zdejmują przednie koła i odkręcają stare, zużyte końcówki drążków od zwrotnicy koła i od drążka kierowniczego. Następnie montują nowe końcówki drążków, koła i biegną do kasy fiskalnej, aby w zgodzie z prawem odpowiednio skasować klienta. Podczas wymiany końcówek drążków warto też sprawdzić, w jakim stanie są gumowe osłony drążków kierowniczych i czy one też nie wymagają wymiany.
Na tym nie koniec wydatków, bo jak wspomnieliśmy wcześniej, czas jeszcze odwiedzić warsztat, zajmujący się ustawianiem zbieżności i geometrii.

W tym miejscu każdy portal motoryzacyjny napisałby, że na wymianach końcówek drążków kierowniczych nie warto oszczędzać. My sobie darujemy. Wystarczy kupić dobry zamiennik, a wymiany można dokonać nawet w typowej kuźni, czyli w warsztacie, w którym na betonowej podłodze walają się setki narzędzi. Ważne, żeby nie ignorować tej awarii i jak najszybciej dokonać wymiany.

końcówki12

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.