Wyciek płynu z układu chłodniczego jest bardzo groźny. Zbyt mała ilość płynu chłodniczego w układzie może szybko doprowadzić do przegrzania silnika. Warto wiedzieć, które podzespoły mogą być odpowiedzialne za ucieczkę płynu z układu.

Opisaliśmy już, jakie przykre konsekwencje może mieć wyciek oleju silnikowego, nawet niewielki.

Bardzo niebezpieczny jest też wyciek płynu chłodniczego, dlatego trzeba pamiętać o kontrolowaniu jego poziomu. Warto także przypomnieć o tym, że płyn chłodniczy należy wymieniać co dwa lata. Wszystko dlatego, że po tym czasie przestają działać jego dodatki, które chronią między innymi układ chłodzenia przed rdzewieniem. Podczas wymiany powinno się przeczyścić układ chłodzenia za pomocą specjalnego płynu.

Każdy kierowca powinien też pamiętać o tym, że do układu chłodniczego nie wlewa się wody z kranu. W ogóle nie powinno się stosować wody. Jest tylko jedno uzasadnienie takiego działania – auto ma cieknącą chłodnicę, a kierowca nie ma pieniędzy na jej naprawę. Skoro chłodnica cieknie – stosowanie płynu chłodniczego nie ma ekonomicznego uzasadnienia. W takim przypadku wolno stosować tylko wodę destylowaną. Stosowanie wody kranowej skończy się pojawieniem się rdzy w układzie, a także odkładaniem się kamienia kotłowego, który zmniejszy drożność przewodów. Będzie to odczuwalne zwłaszcza w przypadku nagrzewnicy.

Photo credit: schwartz.mark via Foter.com / CC BY
Photo credit: schwartz.mark via Foter.com / CC BY

Typowe miejsca wycieków płynu chłodniczego

Przewody układu chłodniczego – przewody tak samo się zużywają, jak i części mechaniczne. W starych autach mogą być już sparciałe. Niekiedy do wycieków dochodzi w miejscach gdzie gumowe przewody są przymocowane przez opaski zaciskowe – ich nacisk może spowodować szybsze przecieranie się przewodów.

W przypadku nagłej awarii pęknięty przewód można obwiązać samoprzylepną taśmą gumową samowulkanizującą. Pozwoli to dojechać bezpiecznie do domu.

Chłodnica – w starych, skorodowanych albo mechanicznie uszkodzonych chłodnicach pojawiają się nieszczelności, przede wszystkim w pionowych żeberkach. Przeciekająca chłodnica jest zawsze mokra na dole.

Doraźnych napraw dokonuje się tylko w przypadku znalezienia miejsca przecieku. Do uszczelnienia chłodnicy może posłużyć klej dwuskładnikowy. Takie doraźne naprawy mają jednak krótkotrwały efekt. Chłodnicę trzeba wymienić jak najprędzej. Nie warto także kupować chłodnic używanych. Nigdy nie wiadomo, czy i one nie zaczną przeciekać po pewnym czasie.

Photo credit: gull@cyberspace.org via Foter.com / CC BY
Photo credit: gull@cyberspace.org via Foter.com / CC BY

Króciec głowicy – to część, która łączy blok silnika z chłodnicą. Wykonana jest najczęściej z tworzywa sztucznego. Do wycieków dochodzi, kiedy poddaje się uszczelki pomiędzy króćcem a głowicą. Może dojść do jej zużycia, ale przyczyną wycieku może być też jej złe ułożenie podczas montażu. Króciec może też pęknąć podczas zbyt mocnego dokręcenia śrubami.

Doraźnej naprawy można dokonać za pomocą silikonu albo kleju dwuskładnikowego (w przypadku pęknięć króćca), ale najlepiej wymienić króciec na nowy. Wszystko po to, aby nie doszło wyrwania pękniętego króćca w czasie jazdy, co spowodowałoby niemal natychmiastową ucieczkę płynu z układu.

Pompa cieczy chłodzącej – zużyta pompa (a przede wszystkim jej zużyte łożyska) może być źródłem wycieków (mechanicy sprawdzają wycieki na wgłębieniu w obudowie pompy). Zazwyczaj pompa powinna wytrzymać ok. 150 tysięcy kilometrów. Jednakże w przypadku aut, wyposażonych w pasek rozrządu, zaleca się jej wymianę przy każdej wymianie rozrządu (a zatem mniej więcej co 60 – 70 tysięcy kilometrów). Zużyta pompa zazwyczaj daje o sobie znać, głośno hałasując.

Źródło: Caraccessories.co.cn
Źródło: Caraccessories.co.cn

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.