Pompka elektryczna to centralny element układu spryskiwaczy szyb, a w niektórych autach, także reflektorów ksenonowych. Jej awaria oznacza poważne problemy z działaniem spryskiwaczy, albo całkowitą niemożność ich uruchomienia. Co jest powodem awarii pompki spryskiwacza?
Układ spryskiwania szyb ma dość prostą budowę. Składa się on ze zbiorniczka (z tworzywa sztucznego), w którym znajduje się płyn do spryskiwaczy, pompki, silnika elektrycznego, który ją napędza, przewodów gumowych (do prowadzenia płynu do spryskiwaczy) oraz dysz, które spryskują szyby albo przednie reflektory w technologii ksenon.
Układ jest podłączony do odpowiedniego przekaźnika i uruchamia się po przekręceniu lub naciśnięciu odpowiedniej dźwigni. Jest zasilany ze standardowego układu elektrycznego, za pomocą wtyczki, która jest podłączana do pompki.
Układ spryskiwania szyb może być wzbogacony o dodatkowe elementy: elektryczny podgrzewacz płynu, a także czujnik deszczu, uruchamiający automatycznie wycieraczki oraz spryskiwacze.
Układ spryskiwania szyb ma za zadanie zmywanie zanieczyszczeń z przedniej i tylnej szyby, z reflektorów ksenonowych. Poza usuwaniem zabrudzeń, układ zapewnia poślizg, dzięki któremu wycieraczki nie trą i nie rysują szyb, co powoduje ich przyspieszone zużycie.
Awaria pompki spryskiwacza
W niektórych samochodach dochodzi do awarii pompki spryskiwacza szyb. Jakie są objawy?
• Słychać pracę pompki, ale układ w ogóle nie pompuje płynu do dysz;
• W ogóle nie słychać pracy pompki i dysze nie spryskują szyb;
• Ciśnienie płynu do spryskiwaczy jest bardzo niskie;
• Działanie spryskiwaczy jest przerywane.
Co może być powodem awarii?
• Uszkodzenie silniczka, który napędza pompę;
• Uszkodzenie pompki;
• Zaśniedzenie gniazdka lub wtyczki przewodu elektrycznego, doprowadzającego zasilanie do pompki;
• Nieszczelność na przewodach albo w samej pompce, powodująca wycieki płynu do spryskiwaczy;
• Pęknięcie zbiorniczka z płynem do spryskiwacza i wyciek płynu;
• Uszkodzenie przekaźnika, doprowadzającego prąd do zasilania pompki;
• Przepalenie bezpiecznika, odpowiedzialnego za działanie pompki.
W przypadku uszkodzenia pompki albo jej silniczka, nie warto zabierać się za naprawę. Do większości modeli aut można kupić kompletną pompkę z silniczkiem, w cenie od 10 do 30 złotych (zamiennik). Wystarczy tylko zdemontować starą i zamontować nową.
W przypadku nieszczelności, trzeba wymienić nieszczelny przewód, albo skutecznie go „załatać” (np. taśmą samo wulkanizującą) w miejscu uszkodzenia.
W przypadku zaśniedzenia wtyczki lub gniazdka, można spróbować wyczyścić je za pomocą preparatu w sprayu do czyszczenia styków elektrycznych.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ