W samochodach z aktywnymi systemami bezpieczeństwa ADAS trzeba kupować wycieraczki samochodowe w stu procentach zgodne z wymiarami, zalecanymi przez producenta auta. Do aut z systemem ADAS najlepiej kupować wycieraczki samochodowe dedykowane do konkretnego modelu pojazdu. Dlaczego? Bo jeśli wycieraczki samochodowe są źle dobrane pod względem długości, systemy ADAS mogą mieć problem z odpowiednim działaniem. Wyjaśnimy to, dlaczego tak się dzieje.

Jeśli nasz samochód jest nieco starszy i nie ma na wyposażeniu systemów ADAS, to możemy spokojnie kupować wycieraczki przedniej szyby tzw. uniwersalne. Można tu zaliczyć różnej maści zamienniki, sprzedawane w supermarketach i w sklepach internetowych oraz na internetowych aukcjach na dużych platformach, jak Allegro.pl czy Shopee.
Jeśli wycieraczki są o kilka lub kilkanaście milimetrów krótsze, niż oryginalny rozmiar, nic wielkiego się nie stanie. Pewna część szyby będzie niedoczyszczona. Ważne, żeby kierowca miał odpowiednie polew widzenia.
Gorzej, jeśli wycieraczki będą zbyt długie. Wtedy ich pióra w trakcie pracy mogą o siebie zawadzać. To spowoduje ich szybkie uszkodzenie.

Jak to wygląda w przypadku aut z systemami ADAS na pokładzie?

 

Wycieraczki samochodowe do aut z ADAS (wycieraczki przedniej szyby)

W samochodach z systemami ADAS stosuje się kamery i czujniki umieszczone za przednią szybą. Przykładowo:
• Kamera systemu rozpoznawania znaków drogowych
• Kamera systemu utrzymywania auta w pasie ruchu
• Czujnik deszczu, aktywujący wycieraczki
• Czujnik oświetlenia adaptacyjnego
Sprawne działanie tych czujników i kamer zależy od tego, czy szyba jest czysta.
Czujniki i kamery są umieszczone w górnej części przedniej szyby. Dlaczego? Aby nie zmniejszać pola widzenia kierowcy.
Jeśli szyba jest brudna, podzespoły nie działają albo działają w niewłaściwy sposób.

W tym przypadku wystarczy, że wycieraczki będą o kilka – kilkanaście milimetrów za krótkie, a górna część szyby nie będzie oczyszczona. Wtedy działanie czujników i kamer będzie bardzo utrudnione.

Dlatego do aut wyposażonych w system ADAS, warto stosować wycieraczki dedykowane (przeznaczone do stosowania w konkretnym modelu samochodu). A zatem takie, które mają dokładnie taka samą długość, jak rozmiar fabryczny, stosowany na pierwszym montażu.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.