Naprawa szyby po gradobiciu

Uszkodzenia szyb po gradobiciu mogą mieć różne rozmiary. Które uszkodzenia przedniej szyby da się naprawić? Które uszkodzenia szyb po gradobiciu można naprawić samodzielnie?

Grad w polskiej strefie klimatycznej najczęściej pojawia się w trakcie wiosny i lata. Jednak czasami może zaskoczyć też w innych miesiącach. Poza tym do naszego kraju sprowadzane są auta używane z innych części świata. I takie auto używane również może być po gradobiciu. Wówczas potencjalny nabywca powinien się zastanowić nad tym, czy takie auto warto kupić. Czy jego naprawa będzie opłacalna?

W sieci można znaleźć filmy, które pokazują siłę gradu. Wielkie kule potrafią całkowicie zniszczyć przednią i tylną szybę auta. Na szczęście opady grady o tak dużej średnicy pojawiają się rzadko. Niemniej jednak zawsze lepiej chronić niż naprawiać za duże pieniądze. Dlatego jeśli nie parkujesz auta pod dachem (niekoniecznie w garażu, wystarczy samodzielnie zbudowana wiata, nawet z prowizorycznym dachem), staraj się stosować pokrowce na auto. Najlepiej wielowarstwowe. Nie wstydź się i jeśli trzeba, połóż na samochodzie gruby koc. Może inni będą się z Ciebie śmiać. Ty będziesz się śmiać z nich, kiedy będą musieli montować w swoich autach drogie szyby.

Jakie uszkodzenia po gradobiciu można naprawić?

Możesz naprawić tylko i wyłącznie uszkodzenia przedniej szyby. Dzieje się tak dlatego, że przednia szyba jest wzmacniania. Składa się z dwóch warstw szkła oraz znajdującej się pomiędzy nimi folii. Dodatkowo, w nowoczesnych autach, producent mógł zastosować folię przyciemniającą, ogrzewanie, folię wyciszającą, a także zamontować na szybie czujniki. To zdecydowanie zwiększa koszt wymiany szyby.
Tylna i boczne szyby nie są wzmacnianie (mogą być wzmacniane w autach premium) i standardowo, po uderzeniu potężną kulą gradu kruszą się. Robią się w nich dziury. Takie szyby nie nadają się do naprawy. Tylko do wymiany.
Możesz zaoszczędzić, jeśli poszukasz szyby z demontażu. Nie musisz jeździć na szrot. Używane szyby z demontażu znajdziesz na popularnych portalach ogłoszeniowych.

Jakie uszkodzenia przedniej szyby możesz naprawić?
– Takie, których średnica nie przekracza 25 mm.
– Uszkodzenia szyby po gradobiciu, które znajdują się więcej niż 10 cm od krawędzi szyby.
– Kwestia dyskusyjna to naprawa uszkodzeń, które znajdują się w polu widzenia kierowcy. Musisz pamiętać, że po każdej naprawie (nawet wykonanej przez profesjonalistę) na szybie pozostaną ślady. Może to być kreska, krzyżyk albo inny ślad, który będzie utrudniał Ci widoczność.
– Nie naprawiaj szyby, na której jest kilka uszkodzeń. Przednia szyba chroni Cię i pasażera przedniego fotela. Poza tym ma ona również wpływ na sztywność karoserii Twojego samochodu.
– Nie możesz naprawić uszkodzenia po gradobiciu, jeśli doszło do uszkodzenia lub silnego zabrudzenia folii łączącej obie tafle przedniej szyby.
– Nie czekaj z naprawą uszkodzeń. Im dłużej czekasz, tym więcej zanieczyszczeń dostanie się do wnętrza szyby.

Naprawa szyby po gradobiciu
Ludek, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Jak naprawia się szybę po gradobiciu?

-> Naprawa szyby wygląda tak samo, bez względu na to, czy dokonuje jej profesjonalista, czy amator. Profesjonalista posługuje się innymi narzędziami i lepszymi materiałami.
Dobry zestaw do naprawy przedniej szyby możesz kupić już za kilkadziesiąt złotych.
Jak przebiega naprawa szyby po gradobiciu? Podkreślmy to jeszcze raz: szyby, która kwalifikuje się do naprawy?
– Oczyszczenie uszkodzonego miejsca, usunięcie resztek szkła i zanieczyszczeń.
– Zamontowanie w miejscu uszkodzenia specjalnego narzędzia, które izoluje miejsce naprawy i wytwarza w nim próżnię.
– Wprowadzenie do miejsca uszkodzenia przezroczystej żywicy i odczekanie, aż wyschnie. Profesjonaliści utwardzają żywicę promieniami UV, co znacząco przyspiesza czas jej schnięcia.
– Demontaż narzędzia z szyby.
– Usunięcie nadmiaru żywicy za pomocą specjalnej szpachelki. Zaleca się też polerowanie dla wygładzenia, bo nierówna powierzchnia szyby będzie niszczyć wszystkie pióra wycieraczek samochodowych. Jednak polerowanie może skończyć się zmatowieniem żywicy.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.