Układ oczyszczania przedniej szyby ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem. To dzięki niemu można liczyć na dobrą widoczność w każdych warunkach. Niestety, czasami zdarzają się awarie tego układu. I są one bardzo niebezpieczne.

Trudno sobie wyobrazić jazdę w deszczu bez sprawnych wycieraczek i bez płynu do spryskiwaczy. Ale układ oczyszczania szyb przydaje się nie tylko w trakcie deszczu.
Jeśli dojdzie do awarii układu oczyszczania tylnej szyby, to nie ma z tym większego problemu. Damy sobie radę i bez niego.
W niektórych autach w ogóle nie ma tylnej wycieraczki (przykład – pickupy, albo sedan Alfa Romeo 159, z jakiego autor na co dzień korzysta).

Układ oczyszczania szyb w samochodzie

W skład układu oczyszczania przedniej szyby wchodzą następujące elementy:
• Silnik elektryczny, zamontowany pod podszybiem;
• Mechanizm, poruszający obiema wycieraczkami, zamontowany pod podszybiem.
• Wycieraczki, zamocowane do mechanizmu;
• Elektryczną pompkę i zbiornik płynu do spryskiwaczy;
• Dysze płynu do spryskiwaczy, zamontowane na przedniej masce i przewody, doprowadzające płyn do spryskiwaczy do nich;
• Przekaźnik, bezpiecznik, przewody doprowadzające zasilanie do silnika;
• Sterowanie i przełącznik zespolony przy kierownicy.

 

 

Wymiana mechanizmu wycieraczek przedniej szyby, wymiana silnika wycieraczek https://www.motorewia.pl
Wymiana mechanizmu wycieraczek przedniej szyby, wymiana silnika wycieraczek https://www.motorewia.pl


O co tu chodzi?
• 1 i 2 – nakrętki, mocujące mechanizm wycieraczek do karoserii;
• 3 – 4 ruchome bolce do montażu ramion wycieraczek;
• 5 – nieruchoma część mechanizmu wycieraczek;
• 6 i 7 – ruchome części mechanizmu wycieraczek;
• 8 – silnik wycieraczek;
• 9 – miejsce mocowania silnika do karoserii auta za pomocą gumowej poduszki;
• 10 – gniazdko do podłączenia wtyczki w silniku wycieraczek;
• 11 – wtyczka zasilająca silnik;
• 12 – przewód zasilająco – sterujący pracą silnika wycieraczek.
Jako przykład standardowo służy niezawodna, sterana życiem Toyota Corolla E12.

pompka spryskiwacza

Awarie układu oczyszczania przedniej szyby

Z jakimi awariami można się spotkać?
• Smugi, niedokładne oczyszczanie powierzchni szyb, niektóre rejony szyby są niedoczyszczone, hałasowanie wycieraczek podczas jazdy (silne tarcie, piszczenie). Powód -> zużyte pióra wycieraczek.
• Przerywana, ciężka praca wycieraczek, podskakiwanie wycieraczek na szybie, woń spalenizny w kabinie, wycieraczki nie działają. Powód -> kończący się albo spalony silnik wycieraczek. Mechanizm wycieraczek pozbawiony smaru, skorodowany, powodujący szereg oporów.
• Ciężka praca wycieraczek, podskakiwanie, hałas. Powód -> Zacierający się mechanizm wycieraczek. Czasami wystarczy go wyczyścić i nasmarować smarem, np. smarem białym albo PTFE.
• Niemożność uruchomienia wycieraczek. Powód-> spalony silnik, przepalony przekaźnik, przepalony bezpiecznik, uszkodzony przełącznik zespolony przy kierownicy.
• Brak płynu na szybie. Powód -> nieszczelny zbiorniczek płynu do spryskiwaczy, za mało płynu do spryskiwaczy, zamarznięty płyn do spryskiwaczy, zapchane dysze, zapchane przewody, załamane przewody, doprowadzające płyn do dysz, nieszczelne przewody, doprowadzające płyn do dysz, spalony silnik pompki płynu do spryskiwaczy, nieszczelna pompka, przepalony bezpiecznik, przepalony przekaźnik.
• Płyn nie trafia na szybę, tylko na dach. Niskie ciśnienie płynu. Powód: źle ustawione dysze, zużyte dysze.

Jak serwisować układ oczyszczania przedniej szyby?

Co trzeba robić, aby układ zachować w sprawności?
• Dbać o odpowiednią ilość płynu do spryskiwaczy
• Unikać pracy wycieraczek na suchej szybie – nie żałować płynu
• Wymieniać płyn na zimowy przed mrozami, albo wlewać do znajdującego się w zbiorniczku płynu letniego koncentrat płynu zimowego
• Unikać długotrwałej pracy wycieraczek. W razie jazdy w ciągłym deszczu zrobić odpoczynek, aby silnik mógł odpocząć.
• Smarować mechanizm wycieraczek za pomocą smaru białego albo smaru PTFE. Nie trzeba nic rozbierać, wystarczy kupić smar z aplikatorem i nakładać go przez otwory w podszybiu.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.