Jak wymienić silnik wycieraczek krok po kroku - jak wymienić mechanizm wycieraczek krok po kroku

Jak wymienić mechanizm wycieraczek w samochodzie? Jak wymienić silnik wycieraczek w samochodzie? Jakie narzędzia będą potrzebne? Co trzeba kupić dodatkowo?

W poprzednim artykule pt. „Awaria mechanizmu wycieraczek i silnika wycieraczek przedniej szyby”  znalazły się podstawowe informacje o objawach awarii i potencjalnych problemach, jakie można napotkać przy kupowaniu części. Dziś zajmiemy się samą wymianą.

Wymiana mechanizmu wycieraczek i wymiana silniczka wycieraczek przedniej szyby – narzędzia do wymiany

Co będzie potrzebne, aby dokonać wymiany?
• Grzechotka i zestaw podstawowych kluczy;
• Wkrętarka elektryczna i zestaw bitów, także o egzotycznych kształtach (nie zawsze jest konieczny, ale silnik wycieraczek może być przykręcony do mechanizmu za pomocą śrub o egzotycznym gwincie – w naszym przypadku było to coś przypominającego gwiazdę na sterydach);
• Smar w sprayu – odrdzewiacz;
• Smar w sprayu – do smarowania (nie WD40 ani jego klony, one nadają się do pierwszego zastosowania);
• Niewielki śrubokręt płaski do delikatnego podwadzania spinek i kołków z tworzywa;
• W wielu przypadkach będą nam potrzebne nowe spinki i kołki, albowiem trzeba się liczyć z tym, że przy demontażu część może ulec uszkodzeniu.

Wymiana mechanizmu wycieraczek i wymiana silniczka wycieraczek przedniej szyby – schemat bitwy

Przed rozpoczęciem bitwy, trzeba dokonać rozpoznania. Najpierw jednak trzeba zdemontować wycieraczki i osłonę. Jak to zrobić?

Przed demontażem wycieraczek warto zaznaczyć ich pozycję na szybie samochodu. Można do tego wykorzystać taśmę klejącą albo izolację, przyklejając ją pod ramieniem i nad ramieniem wycieraczki. Znacznie ułatwi do sprawę przy montażu wycieraczek.
• Zdejmujemy osłony metalowe albo z tworzywa, chroniące nakrętki, mocujące wycieraczki;
• Odkręcamy nakrętki za pomocą grzechotki z odpowiednim kluczem;
• Pryskamy mechanizm WD40 albo jego klonem, czekamy kilka minut aż preparat zadziała;
• Składamy wycieraczkę (zginamy jej ramię);
• Poruszamy energicznie krótszym ramieniem i wyciągamy je z mocowania. W taki sam sposób zdejmujemy drugą wycieraczkę;
• Otwieramy maskę samochodu. Ostrożnie demontujemy spinki i kołki, mocujące osłonę z tworzywa, znajdującą się pomiędzy przednią szybą a podszybiem. Konieczny może być też demontaż uszczelki gumowej, chroniącej komorę silnika przed dostawaniem się do niej wody z podszybia. Wskazana jest delikatność, aby nie uszkodzić spinek, kołków, gumy i samej osłony z delikatnego tworzywa;
• Po jej zdjęciu zamykamy maskę auta. Naszym oczom ukazuje się taki widok.

układ

O co tu chodzi?
• 1 i 2 – nakrętki, mocujące mechanizm wycieraczek do karoserii;
• 3 – 4 ruchome bolce do montażu ramion wycieraczek;
• 5 – nieruchoma część mechanizmu wycieraczek;
• 6 i 7 – ruchome części mechanizmu wycieraczek;
• 8 – silnik wycieraczek;
• 9 – miejsce mocowania silnika do karoserii auta za pomocą gumowej poduszki;
• 10 – gniazdko do podłączenia wtyczki w silniku wycieraczek;
• 11 – wtyczka zasilająca silnik;
• 12 – przewód zasilająco – sterujący pracą silnika wycieraczek.

Wymiana mechanizmu wycieraczek i silnika wycieraczek

Najprostsze zadanie. Jeśli kupujemy części używane, to warto wydać kilkadziesiąt złotych więcej i kupić cały komplet – silnik i mechanizm, żeby zaoszczędzić czasu na montaż, a poza tym aby ominąć paskudną sytuację, w której jedno nie będzie pasować do drugiego.
• Odłączyć wtyczkę przewodu zasilająco – sterującego w gniazdku silnika;
• Odkręcić śruby, mocujące stary mechanizm do karoserii;
• Sprawdzić, w jaki sposób zamocowana jest gumowa poduszka stabilizująca silnik, zazwyczaj wystarczy ją wysunąć w bok;

Mocowanie silnika wycieraczek - Motorewia.pl
Mocowanie silnika wycieraczek – Motorewia.pl


• Spryskać smarem wszystkie ruchome miejsca w nowym mechanizmie z silnikiem;
• Zamontować poduszkę stabilizującą silnik wycieraczek do wycięcia w podszybiu;
• Przykręcić śruby, mocujące mechanizm do karoserii;
• Podłączyć wtyczkę przewodu zasilająco – sterującego do silnika;
• Otworzyć maskę silnika;
• Zamocować górną osłonę podszybia za pomocą spinek i kołków. Zamocować uszczelkę, chroniącą komorę silnika przed zalaniem.
• Zamknąć maskę silnika. Zamocować ramiona wycieraczek (przyda się zaznaczenie, o którym pisaliśmy wcześniej). Ustawić ramiona wycieraczek i przykręcić je;
• Uruchomić wycieraczki i sprawdzić, czy poruszają się we właściwy sposób;
Jeśli nie – skorygować ich położenie. Jeśli tak, zamontować osłony oraz pióra. Naprawa wykonana.

Silnik wycieraczek - Motorewia.pl
Silnik wycieraczek – Motorewia.pl

Wymiana silnika wycieraczek – wymiana napędu wycieraczek samochodowych

Co w sytuacji, w której chcemy wymontować sam silnik?
• Odłączyć wtyczkę przewodu zasilająco – sterującego w gniazdku silnika;
• Odkręcić śruby, mocujące stary mechanizm do karoserii;
• Sprawdzić, w jaki sposób zamocowana jest gumowa poduszka stabilizująca silnik, zazwyczaj wystarczy ją wysunąć w bok;

     • Zapamiętać ustawienie mechanizmu, albo zrobić zdjęcie;

     • Odkręcić stary silnik od nieruchomej części mechanizmu;
• Zdjąć delikatnie element mechanizmu, zamontowany na osi napędowej silnika (element ma wycięcia, a oś napędowa silnika wyżłobienia);

Silnik wycieraczek
Silnik wycieraczek


• Przykręcić nowy silnik do nieruchomej części mechanizmu;
• Zamontować element napędzający mechanizm na osi napędowej silnika, zwracając uwagę na właściwe ustawienie całego mechanizmu (przyda się wcześniej zrobione zdjęcie;

IMG_20190514_225143


• Spryskać smarem wszystkie ruchome miejsca w nowym mechanizmie z silnikiem;
• Zamontować poduszkę stabilizującą silnik wycieraczek do wycięcia w podszybiu;
• Przykręcić śruby, mocujące mechanizm do karoserii;
• Podłączyć wtyczkę przewodu zasilająco – sterującego do silnika;
• Otworzyć maskę silnika;
• Zamocować górną osłonę podszybia za pomocą spinek i kołków. Zamocować uszczelkę, chroniącą komorę silnika przed zalaniem.
• Zamknąć maskę silnika. Zamocować ramiona wycieraczek (przyda się zaznaczenie, o którym pisaliśmy wcześniej). Ustawić ramiona wycieraczek i przykręcić je;
• Uruchomić wycieraczki i sprawdzić, czy poruszają się we właściwy sposób;
Jeśli nie – skorygować ich położenie. Jeśli tak, zamontować osłony oraz pióra. Naprawa wykonana.

DSCF8429

Wymiana mechanizmu wycieraczek krok po kroku

Może się zdarzyć, że uszkodzeniu ulegnie mechanizm, a silnik będzie sprawny. Jak zatem wymienić mechanizm?
• Odłączyć wtyczkę przewodu zasilająco – sterującego w gniazdku silnika;
• Odkręcić śruby, mocujące stary mechanizm do karoserii;
• Sprawdzić, w jaki sposób zamocowana jest gumowa poduszka stabilizująca silnik, zazwyczaj wystarczy ją wysunąć w bok;
• Zapamiętać ustawienie mechanizmu, albo zrobić zdjęcie;
• Odkręcić silnik od nieruchomej części mechanizmu;
• Zdjąć delikatnie element mechanizmu, zamontowany na osi napędowej silnika (element ma wycięcia, a oś napędowa silnika wyżłobienia);
• Przykręcić silnik do nowego mechanizmu;
• Zamontować element napędzający mechanizm na osi napędowej starego silnika, zwracając uwagę na właściwe ustawienie całego mechanizmu (przyda się wcześniej zrobione zdjęcie;
• Spryskać smarem wszystkie ruchome miejsca w nowym mechanizmie;
• Zamontować poduszkę stabilizującą silnik wycieraczek do wycięcia w podszybiu;
• Przykręcić śruby, mocujące mechanizm do karoserii;
• Podłączyć wtyczkę przewodu zasilająco – sterującego do silnika;
• Otworzyć maskę silnika;
• Zamocować górną osłonę podszybia za pomocą spinek i kołków. Zamocować uszczelkę, chroniącą komorę silnika przed zalaniem.
• Zamknąć maskę silnika. Zamocować ramiona wycieraczek (przyda się zaznaczenie, o którym pisaliśmy wcześniej). Ustawić ramiona wycieraczek i przykręcić je;
• Uruchomić wycieraczki i sprawdzić, czy poruszają się we właściwy sposób;
• Jeśli nie – skorygować ich położenie. Jeśli tak, zamontować osłony oraz pióra. Naprawa wykonana.

Cała naprawa nie powinna zająć więcej niż 30 minut, oczywiście, przy braku jakichkolwiek niemiłych niespodzianek. W dodatku, przy zachowaniu odpowiedniej staranności, będzie to naprawa profesjonalna, a nie druciarstwo. I o to właśnie chodzi.

Photo on Foter.com
Photo on Foter.com

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.