Czy warto kupić używany łańcuch rozrządu?Czy warto kupić łańcuch rozrządu z demontażu

Chcesz kupić używany łańcuch rozrządu albo używany zestaw łańcucha rozrządu z demontażu? Czy zakupu używanego łańcucha rozrządu lub używanego zestawu rozrządu jest bezpieczny? Czy zakup używanego łańcucha lub zestawu jest opłacalny?

Łańcuch rozrządu współpracuje z kilkoma dodatkowymi elementami. To przede wszystkim hydrauliczny napinacz, ale również ślizgi i koła zębate. Trwałość łańcucha rozrządu jest przede wszystkim zależna od sposobu jazdy (łańcuch i pasek nie lubią agresywnej jazdy i częstej jazdy po mieście) jak również od serwisowania samochodu. Największy wpływ na trwałość łańcucha rozrządu ma utrzymywanie właściwego poziomu oleju silnikowego. I co oczywiste, terminowa wymiana oleju oraz co szczególnie ważne dla łańcucha rozrządu i całego silnika, stosowanie oleju o specyfikacji określonej przez producenta samochodu.

Przeczytaj -> Jak działa rozrząd w silniku?

Trwałość łańcucha rozrządu – wszystko się zepsuło w najnowszych silnikach

W starszych silnikach łańcuchy rozrządu pracowały bezawaryjnie często przez cały okres eksploatacji samochodu. Jeśli kierowca odpowiednio serwisował auto, nic nie powinno się dziać.

Przeczytaj – > Jak dbać o łańcuch rozrządu
Przykład: do tej pory w swoim parku maszynowym mam Toyotę Corollę E12. Żal mi jej sprzedać choć ma już ponad 20 lat. Przejechała 330 tys. km. Nadal pracuje w niej oryginalny łańcuch rozrządu. Problemy z łańcuchem rozrządu miały miejsce po zakupie auta (wówczas miało niecałe 10 lat). Łańcuch grzechotał na zimnym silniku, a czasami przy większych prędkościach, podczas jazdy po trasach.
Źródłem problemu okazał się olej. Poprzedni właściciel stosował olej 10 W40. Częsty błąd. Po zastosowaniu ->płukanki do silnika a później właściwego oleju 5W 30 wszystko wróciło do normy.

Czy warto kupić używany łańcuch rozrządu? Czy warto kupić używany zestaw rozrządu?

W popularnych portalach internetowych można bez problemu znaleźć oferty sprzedaży używanych łańcuchów rozrządu i całych zestawów.
Sprawdzałem ich ceny. W niektórych przypadkach ich zakup jest kompletnie nieopłacalny. Dlaczego? Bo sprzedający życzy sobie 200 albo 300 złotych za zestaw rozrządu z demontażu.
Tymczasem zupełnie nowy zestaw rozrządu, z łańcuchem, pompą wody, ślizgami itd., kosztuje od 250 do 350 złotych. I to wyprodukowany przez znanego producenta, a nie firmę no name.
Tak na marginesie. Należy zawsze unikać zakupu wszystkich produktów do samochodu, gdzie nie ma nazwy producenta (jego marki). To niemal zawsze złom. Dlaczego producent wstydzi się umieścić swoją nazwę na produkcie?
Niekiedy zestaw rozrządu, całkowicie nowy, jest o 150 – 200 złotych droższy od używanego.

Powróćmy do używanych łańcuchów rozrządu.
W przypadku niektórych samochodów premium sytuacja wygląda inaczej. Używany zestaw rozrządu kosztuje od 300 do 500 złotych. Nowy zestaw rozrządu 2000 – 2500 złotych.
Jednak kupując samochód premium powinieneś/powinnaś zdać sobie sprawę z tego, że serwisowanie takiego auta nie będzie tanie.

Dlaczego nie warto kupić używanego zestawu rozrządu/używanego łańcucha rozrządu?

• Standardowo łańcuch rozrządu, nawet w najgorszych, najbardziej schrzanionych silnikach, wytrzymuje powyżej 100 tys. km przebiegu. Średni roczny przebieg to 15 tys. kilometrów. Następny raz zestaw rozrządu zamontujesz w samochodzie za 7 lat. Albo to już nie będzie Twoje auto, bo je sprzedasz lub oddasz na złom.
• Za montaż nowego łańcucha rozrządu i starego łańcucha rozrządu z demontażu zapłacisz tyle samo.
• Stary łańcuch rozrządu może być w takim stanie technicznym, że będziesz musiał/a wymienić go za rok. Albo wcześniej. Czy znów opłaca się płacić za wymianę? Przecież wymiana łańcucha rozrządu to nie jest tania czynność warsztatowa.
• Silnik, z którego zdemontowano łańcuch, mógł przeżyć wypadek, mógł być eksploatowany w agresywny sposób albo ciągle tylko w mieście. Nie wiesz, jaka jest historia tego podzespołu. Czy takiemu łańcuchowi można ufać? A jak dojdzie do przeskoczenia łańcucha i zniszczy Ci się silnik?
• Mechanik nie jest w stanie dokładnie ocenić stanu każdego ogniwa wchodzącego w skład używanego łańcucha rozrządu. Gdzieś może czaić się to uszkodzone. A może niejedno jest uszkodzone.
• Wielu mechaników może Ci odmówić montażu używanego łańcucha rozrządu.

Czy zatem opłaca się ryzykować? Moim zdaniem nie.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.