Jak rozpoznać awarię wahacza? Jakie są objawy uszkodzonego wahacza? Gdzie sprawdzić wahacze? Co się psuje w wahaczach zawieszenia samochodowego?
Wahacz to najważniejsza część zawieszenia każdego samochodu. Wahacz znajdziesz w każdym aucie, w samochodzie miejskim, w pickupie i w eleganckiej limuzynie. W niektórych autach wahaczy jest więcej, w innych mniej. Ale wszystkie się psują. Tak naprawdę, to sam wahacz bardzo rzadko się psuje. Przede wszystkim problemy dotyczą jego części składowych: uszkodzone tuleje wahacza (wybite silent blocki, zużyte tuleje metalowo-gumowe – to jedna i ta sama część) i uszkodzone sworznie wahaczy. Sam wahacz z kolei może korodować albo może dojść do jego uszkodzenia w wypadku.
Wahacze objawy awarii – jak rozpoznać, że wahacz się kończy
O awarii wahacza świadczą:
• Pogorszone prowadzenie samochodu (wahacze – tuleje metalowo gumowe – sworznie);
• Problemy z utrzymaniem toru jazdy (tuleje metalowo gumowe)
• Hałas – skrzypienie – podczas przyspieszania i podczas hamowania (tuleje metalowo gumowe);
• Luz na kierownicy (tuleje metalowo gumowe, wahacze);
• Przyspieszone zużycie ogumienia albo zużycie nierównomierne ;
• Stuki podczas jazdy, zwłaszcza po nierównościach.
Stuki to objaw awarii praktycznie każdej części, wchodzącej w skład zawieszenia samochodu. Dlatego potrzebujesz dobrej diagnozy, która precyzyjnie ustali, czy awarii uległ wahacz, czy inna część.
Gdzie sprawdzić stan zawieszenia i wahacze? Najlepiej w SKP
Pojedź do swojej Stacji Kontroli Pojazdów, albo do jakiejkolwiek innej. Te, które są na przedmieściach zazwyczaj nie są oblegane przez kierowców. Diagnosta za parę groszy sprawdzi Ci zawieszenie w aucie i od razu będzie wiadomo, co stuka, co powoduje problemy z utrzymaniem toru jazdy.
Auto przejdzie całą ścieżkę zdrowia, dzięki czemu diagnoście uda się dokładnie wychwycić wszystkie luzy, uszkodzenia, skrzywienia i ataki korozji.
Dokładna diagnoza pomoże Ci precyzyjnie określić przyczynę awarii. Dzięki temu kupisz nową część i pojedziesz do mechanika z konkretnym zleceniem. W ten sposób oszczędzasz czas i swoje pieniądze.
Mechanicy zalecają, aby zawsze korzystać z markowych części zawieszenia. Doradzać każdy może, gdy nie płaci. Na szczęście w przypadku większości modeli aut masz wiele wahaczy do wyboru. Kup dobry zamiennik, dzięki czemu dostaniesz produkt dobrej jakości w dobrej cenie.
Problem pojawia się w przypadku aluminiowych wahaczy, stosowanych w autach premium. Zamienników może nie być. A cena wahaczy aluminiowych może być bardzo wysoka.
Dlaczego w przypadku aut używanych nie opłaca się inwestować w części zawieszenia jak na pierwszy montaż? Czyli w części oryginalne OE/OEM? Po kilku – kilkunastu latach eksploatacji całe zawieszenie nie jest w stanie idealnym. Auto już nigdy nie będzie mieć idealnej geometrii kół. Dlatego też nawet najlepszy wahacz, taki jak oryginalny, nie będzie pracować bardzo długo. Dlatego najbardziej opłaca się kupić zamiennik.
Czy można jeździć z uszkodzonym wahaczem?
Jeśli doszło do uszkodzenia tulei zawieszenia, auto będzie stale wymagać regulacji toru jazdy. Ciągłe korygowanie toru jazdy, nawet na prostej drodze, jest męczące. Do tego bardzo mocno przeciążasz układ wspomagania kierownicy.
Dlaczego samochód nie może utrzymać prostego toru jazdy, gdy doszło do uszkodzenia tulei metalowo-gumowych? Bo wybita guma nie trzyma już wahacza w ciasnym uścisku. A wahacz nie jest w stanie sztywno prowadzić koła i lata na boki.
W przypadku uszkodzenia sworznia wahacza może dojść do wypięcia się zwrotnicy koła i do -> wypięcia koła w trakcie jazdy.
Uszkodzenie jednej części zawieszenia przyspiesza zużycie kolejnych podzespołów. Zatem jazda z uszkodzonymi wahaczami będzie powodem kolejnych kosztów.
Jak zbudowany jest wahacz w samochodzie?
Wahacz to element ze stali, stopu kilku metali albo z aluminium (w najdroższych autach), który ma za zadanie odpowiednie prowadzenie koła auta. W zależności od klasy auta i rodzaju zawieszenia, koło może być prowadzone albo przez dwa, albo nawet przez cztery wahacze.
Wahacz to element, który może mieć bardzo różne kształty – łuku, trójkąta, linii prostej, może być lekko zagięty. Wszystko zależy od konstrukcji. Do nadwozia samochodu wahacz jest zamocowany za pomocą tulei (tzw. silentblocka). Do zwrotnicy koła wahacze montuje się za pomocą sworzni wahacza – ruchomych przegubów kulowych, które umożliwiają skręcanie kół i pracę zawieszenia
Naprawa wahacza. Wymiana całego wahacza. Wymiana tulei. Wymiana sworznia
W niektórych samochodach można wymieniać same tuleje wahacza, co czasami obniża koszty naprawy. Dlaczego? Sama wymiana tulei metalowo-gumowych wymaga zastosowania prasy hydraulicznej. Za wymianę tulei w dwóch wahaczach (z montażem i demontażem) warsztat może sobie policzyć 400 zł. Tymczasem kompletny nowy wahacz może kosztować 200 – 300 złotych.
Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku uszkodzonego sworznia wahacza. W niektórych modelach aut sworzeń można odkręcić, w innych jest zamocowany na stałe. Tam, gdzie można go odkręcić, wymiana jest prosta (bez konieczności demontażu całego wahacza). Wtedy warto spróbować.
Co prawda, są cudotwórcy ryzykanci, którzy potrafią taki sworzeń odciąć i przyspawać, ale lepiej nie ryzykować.
W przypadku wahaczy wykonanych z aluminium, naprawę auta trzeba powierzyć w mistrzowskie ręce. Aluminium jest mocne, ale niewprawne dłonie mogą narobić szkód przy montażu sworznia, które spowodują konieczność wymiany całego wahacza.
Ile kosztuje wahacz?
Cały, kompletny? Wszystko zależy od materiału, z jakiego jest wykonany, od producenta, od kształtu i wielkości (ilość użytego materiału itd.). Można przyjąć, że w typowym aucie wahacz kosztuje od 150 do 500 zł, w autach premium dwa razy tyle.
Wymienne tuleje kosztują od 20 do 100 zł. Sworznie od 80 do 200 zł.
Czy sam wahacz może ulec uszkodzeniu?
Napisałem o uszkodzeniu tulei metalowo-gumowej i sworznia wahacza, czyli elementów składowych wahacza.
A co z samym wahaczem? Czy on również może ulec awarii?
Tak, wahacz może zostać uszkodzony mechanicznie na skutek działania korozji albo bardzo dużych sił, co może się zdarzyć po wjechaniu w potężną dziurę albo po przeżyciu wypadku. W takich sytuacjach tuleje metalowo gumowe mogą ulec wybiciu.
Na szczęście awarie samych wahaczy zdarzają się niezwykle rzadko.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ