
Opony samochodowe różnią się od siebie przeznaczeniem, rzeźbą bieżnika, a także konstrukcją. Przykładem różnic konstrukcyjnych może być opona radialna i opona diagonalna. Czym się od siebie różnią? Czy kierowca samochodu powinien brać w ogóle pod uwagę podział na opony radialne i diagonalne? Prawdę mówiąc – nie, chyba że na co dzień użytkuje samochód klasyczny.
Opona radialna a diagonalna – rys historyczny
Opona diagonalna była podstawowym typem ogumienia samochodowego, jakie stosowano w samochodach od początku motoryzacji. Pierwsza opona radialna trafiła do produkcji dopiero w 1949 roku. Jednak to klasyczna opona diagonalna została wyparta z rynku przez opony radialne. Przełom nastąpił w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. Wtedy to opona radialna stała się podstawowym typem opon samochodowych, stosowanych w samochodach osobowych. Jednak opona diagonalna nie zniknęła z rynku. Jest stosowana dalej, tylko że w innych pojazdach.
Opona radialna a diagonalna – różnice w budowie
Co ciekawe, różnica w budowie jest praktycznie niewielka.
Opona diagonalna – co to znaczy? W tego typu oponach kordy osnowy (szkieletu opon, zbudowanego z tworzyw sztucznych, siatki metalowej albo tworzywa sztucznego, np. włókien poliamidowych) ułożone są względem siebie pod kątem od 20 do 40 stopni. Siatka kordu oplata czoło opony i ścianki boczne. Przez to, że bok opony ma taką samą budowę jak czoło opony (na którym nadlany jest bieżnik, stykający się z nawierzchnią), opona jest twarda. Jest też bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne.
Opona radialna – co to znaczy? W przypadku opony radialnej kordy osnowy (szkieletu opon) ułożone są jeden na drugim. W roli kordu stosowane są metalowe druty. Producenci opon mogą stosować więcej warstw kordu na czole opony (tam, gdzie montuje się bieżnik) i mniej na bokach opony. Opona radialna jest dzięki temu bardziej elastyczna, ale też mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne.

Opona radialna a diagonalna – różnice w jeździe
Opona radialna jest bardziej elastyczna. To sprawia, że zapewnia lepszą przyczepność podczas jazdy na wprost i podczas pokonywania zakrętów, kiedy to boki opony są elastyczne i uginają się.
Opona radialna generuje mniejsze opory toczenia, przez co samochód zużywa mniej paliwa albo energii elektrycznej. Jest również bardziej odporna na temperatury niż opona diagonalna (opona w trakcie jazdy i hamowania rozgrzewa się).
Opona radialna do aut osobowych. A opona diagonalna?
Kierowca samochodu osobowego nie musi sobie zaprzątać głowy tym, która opona jest lepsza, radialna czy diagonalna. Praktycznie każda opona do aut osobowych to opona radialna.
Na rynku zostały już tylko opony diagonalne do samochodów klasycznych.
Opony diagonalne są bardzo wytrzymałe i dobrze znoszą jazdę po nierównościach. Nie są z kolei dobre do szybszej jazdy. Gdzie zatem mogą znaleźć zastosowanie? W pojazdach ciężarowych, dostawczych, rolniczych i specjalistycznych. Można je też spotkać w quadach. Opony diagonalne mają oznaczenie D na ściance bocznej.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ