Jak kierowca może sam odczytać kod błędu? Jak sprawdzić, co oznacza zapalony check engine? Jak samodzielnie skasować błąd? Czy warto kasować błąd z pamięci sterownika? Jak zanalizować, co znaczy kod błędu?
Jeszcze kilkanaście lat temu zapalona kontrolka check engine powodowała, że kierowca się denerwował. Nic w tym dziwnego. Nawet niektóre warsztaty nie miały urządzeń do diagnostyki samochodowej, zwłaszcza tak zwane kuźnie i wysyłały kierowcę „na komputer”. Za odczytanie kodu błędu trzeba było płacić od 100 do 150 złotych, a w ASO nawet 200.
Obecnie każdy szanujący się warsztat samochodowy ma urządzenie do diagnostyki samochodu przez złącze OBD2. Bez takiego urządzenia naprawa samochodu jest daleka od profesjonalizmu. W niektórych samochodach nawet takie czynności jak wymiana filtra powietrza, wymiana klocków hamulcowych (cofnięcie tłoczków), dolanie płynu AdBlue lub płynu katalitycznego, wymagają podłączenia komputera diagnostycznego.
Dzięki rozwojowi techniki każdy kierowca może mieć urządzenie do diagnostyki samochodowej. Warto.
Dlaczego warto kupić własne urządzenie do diagnostyki samochodowej?
Dzięki niemu możesz sprawdzić, co dolega Twojemu samochodowi. Wystarczy do tego podstawowa wiedza i umiejętność korzystania z dostępnych źródeł informacji.
Możesz kupić część i pojechać do mechanika ze zleceniem jej wymiany. Możesz samodzielnie zamontować prosty podzespół. Możesz też wykasować błąd. Choć kasowanie błędu bez usunięcia jego przyczyny mija się z celem.
Choć są sytuacje, kiedy można to robić. Na przykład wtedy, gdy zapala się kontrolka check engine przy zużytym katalizatorze trójdrożnym, po przekroczeniu jakiejś prędkości (np. po przekroczeniu 90 km/h).
Urządzenie do diagnostyki samochodowej dla każdego kierowcy
Możesz kupić prosty tester – > skaner samochodowy OBD2, który jest zawsze gotowy do pracy. Kosztuje od 20 do 30 złotych.
Taki prosty tester pozwala na odczytywanie i kasowanie błędów.
Możesz kupić urządzenie ELM 327 za 15 złotych, do którego niezbędny jest smartfon z systemem Android. Możesz na niego ściągnąć darmowy program (np. Car Scanner), jest ich całe mnóstwo albo program płatny (np. Torque, który kosztuje ok. 70 zł). W tym przypadku masz znacznie więcej możliwości diagnostyki samochodu.
Jak odczytać błąd w samochodzie? Zapalony check engine – jak odczytać?
Znajdź gniazdko OBD2. Zgodnie z przepisami musi ono znajdować się okolicy kierownicy auta. Najczęściej jest montowane pod kierownicą, po prawej lub lewej stronie. Rzadko kiedy producenci aut umieszczają je w innych miejscach, ale czasami może znajdować się za schowkiem na popielniczkę albo w okolicach tunelu środkowego.
Umieść wtyczkę czytnika OBD2 w gniazdku OBD2.
Przekręć kluczyk do pozycji uruchomionej instalacji elektrycznej. W autach z kluczykiem elektronicznym umieść kluczyk w odpowiednim miejscu.
Urządzenie typu skaner uruchomi się od razu.
W przypadku ELM327 uruchom odpowiedni program na smartfonie.
Po uruchomieniu programu połącz go z ELM327 za pomocą Bluetooth.
Połącz urządzenie ze sterownikiem auta.
Następnie uruchom odczytywanie błędów.
Urządzenie wykryło, że w pamięci sterownika silnika (głównego sterownika auta) są zapisane błędy.
Jeśli błędów nie ma, zawsze warto sprawdzić frozen frames czyli zamrożone ramki. Tam zapisywane są starsze błędy.
Odczytujemy kod błędu. W moim przypadku to PO171. Zapisujemy go.
Następnie szukamy, co oznacza kod błędu PO171. W przypadku skanera mamy już małą odpowiedź, co znaczy błąd. Wystarczy wpisać to w wyszukiwarce internetowej. Ale są też programy na Google Play, które można ściągnąć na smartfon. Dzięki nim uda się rozpoznać co oznacza kod błędu PO 171 lub jakikolwiek inny.
Analiza kodu błędu
Przechodzimy do ważnej części naprawy auta. To rozpoznanie awarii samochodu po kodzie błędu i po objawach.
Sam kod PO171 niewiele nam powie.
Podam inny przykład. Kod PO301. To kod wypadania zapłonów. W tym przypadku wiemy, że dochodzi do wypadania zapłonu na pierwszym cylindrze. Przy błędzie PO303 na trzecim. Możemy zatem podejrzewać, że uszkodzenie dotyczy pierwszej cewki zapłonowej, pierwszej świecy zapłonowej, przewodu / wtyczki pierwszej świecy zapłonowej albo doszło do uszkodzenia / zapchania pierwszego wtryskiwacza paliwa. W tym przypadku odczyt kodu błędu znacząco ułatwia nam pracę.
Przy PO 171 mamy już trochę pracy.
Z informacji wynika, że błąd PO 171 oznacza, że silnik pracuje na zbyt ubogiej mieszance. Czyli dostaje za dużo powietrza a za mało paliwa.
Dodatkowe objawy, poza zapalonym check engine to wyższe obroty na biegu jałowym i czasami trudny rozruch.
Co może być tego przyczyną?
– awaria sondy lambda, która ma wpływ na dobór mieszanki paliwowo – powietrznej
– zużywa pompa paliwa, która zapewnia za małe ciśnienie paliwa
– nieszczelność w układzie dolotowym
– wadliwy zawór PCV – czyli odma / odpowietrzenie skrzyni korbowej
Jak usunąć błąd z pamięci sterownika? Jak usunąć zapalony check engine?
Wybierz odpowiednią komendę na ekranie skanera kodów błędów albo na ekranie smartfona. System upewni się i wykasuje błąd. Możesz też wykasować błędy z zamrożonych ramek.
Błąd powinno się usunąć także po zakończonej naprawie. Sam się nie usunie. Czasami może być dalej zapisany w zamrożonych ramkach.
Czy warto usuwać błąd z pamięci sterownika bez naprawy auta?
To zależy.
Zapalenie check engine oznacza, że silnik wchodzi w tryb awaryjny. Zazwyczaj ma ograniczone osiągi, czasami zużywa więcej paliwa.
Teoretycznie nie powinno się tego robić. Ale jak wspomniałem wcześniej, np. przy zapchanym katalizatorze można usunąć kod błędu bez problemu.
Czy w naszym przypadku, przy PO171 można usunąć błąd? Nie powinno się tego robić bez znalezienia winnego i jego wymiany na nową część albo bez uszczelnienia układu dolotowego.
Ale spróbujmy.
Po wykasowaniu błędu samochód zaczął generować sporo problemów. Auto uruchamia się z bardzo dużym trudem, prawie gaśnie na biegu jałowym. Bardzo mocno nim telepie. Na biegu jałowym widać też, że pracuje na znacznie wyższych obrotach.
Cóż, usuwanie błędu z pamięci sterownika jest jak usuwanie informacji o chorobie z karty chorego. Chory nie wyzdrowieje bez zabiegu.
Chyba, że ktoś jest hipnotyzerem, cudotwórcą albo politykiem PO. Niestety, samochód cudotwórców słuchać nie chce. Zapalona check engine i kod błędu PO 171 mówią wprost: zabierz mnie do mojego lekarza pod miastem bo nie czuję się dobrze.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ