Instalacja LPG wady i zalety. Wady LPG. Zalety LPG.

Zastanawiasz się nad tym, czy warto zamontować w samochodzie instalację gazową LPG? Dzieje się tak dlatego, że ceny benzyny są bardzo wysokie, a ceny gazu LPG w miarę niskie. Zanim zdecydujesz się na montaż instalacji LPG w swoim samochodzie, sprawdź plusy i minusy instalacji LPG. Wady i zalety LPG w samochodzie – przeczytaj poniższy tekst.

Na przestrzeni lat zmieniały się rodzaje instalacji gazowych. Obecnie w sprzedaży znajdują się już instalacje szóstej generacji, w pełni sterowane elektronicznie. Co jest w nich ważne? Nie tylko sam sposób dostarczania gazu LPG do silnika. Także sterowanie. Nowoczesne instalacje gazowe mają sterowniki elektroniczne, których oprogramowanie jest opracowywane przez ekspertów pod kątem konkretnego modelu silnika samochodu (czyli np. jednostki napędowej 1.8 MPI, która była montowana w samochodach Opel Astra, Opel Insignia i Alfa Romeo 159).
Większość awarii, powodowanych przez instalacje gazowe, była tak naprawdę spowodowana złym stanem jednostki napędowej. Albo nieodpowiednim serwisowaniem samochodu. Albo jednym i drugim.

Złe serwisowanie silnika – przyczyna problemów z LPG

Kilka przykładów z życia:
W japońskim samochodzie mechanik zamontował instalację gazową LPG i specjalny układ (zazwyczaj kosztuje to ok. 200 zł) do dodatkowego smarowania gniazd zaworowych. Leje się do niego specjalny płyn, który kosztuje kilkadziesiąt złotych i który wystarcza na bardzo długo. Użytkownik auta jednak o tym nie wiedział albo nie chciał wiedzieć. I co pewien czas do zbiorniczka dolewał zwykłego oleju silnikowego. I faktycznie, doszło do wypalenia dwóch gniazd zaworowych, praktycznie czyniąc naprawę silnika nieopłacalną.
Koszt naprawy dwóch gniazd zaworowych: ok. 3000 zł, wartość rynkowa całego samochodu ok. 4000 zł.
W innym samochodzie użytkownik nie chciał zamontować świec do LPG, które kosztują ok. 100 zł za sztukę. Zamiast nich stosował zwykłe, po 10 zł za sztukę. I pojawiły się problemy.
W jeszcze innym aucie instalacja gazowa została zamontowana do samochodu z mocno zużytym silnikiem. Właściciel chciał jeszcze z niego coś wycisnąć przed oddaniem na złom i pojeździć dwa lata tanio. Wydał pieniądze na instalację i wykończył silnik. Zanim do tego doszło, dochodziło do wielu kosztownych usterek, jak szarpanie silnika podczas jazdy na LPG.

Silnik z LPG Lancia Kappa I Motorewia.pl I By Rudolf Stricker – Own work, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18832474

Wady instalacji LPG-minusy instalacji gazowej w samochodzie

Co trzeba wziąć pod uwagę przed montażem instalacji LPG w aucie? Zacznijmy od minusów.
– > Koszt zakupu i montażu instalacji gazowej. Od 2500 do 4000 zł (najdrożej w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa).
– > Wyższy koszt przeglądu co roku – o 60 zł.
– > Zakaz wjazdu do niektórych parkingów podziemnych.
– > W instalacjach zamontowanych w autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa silnik nadal zużycia nieco benzyny.
– > Konieczność dalszego tankowania benzyny i utrzymywania odpowiedniego poziomu paliwa w baku – chroni to pompę paliwa przed uszkodzeniem i układ paliwowy przed zabrudzeniami (korozją) powstałymi w baku na skutek tankowania małych ilości paliwa.
– > Wyższy koszt świec zapłonowych – ok. 100 zł sztuka.
– > Silnik samochodu musi być w dobrym stanie technicznym – przede wszystkim trzeba zadbać o układ zapłonowy.
– > Trzeba wymieniać olej i filtr oleju oraz filtr powietrza co 10 tys. kilometrów przebiegu.
– > Naprawy instalacji gazowej trzeba powierzyć fachowcom. Było kilka sytuacji, kiedy to amatorzy zabierali się za naprawy nieszczelnej instalacji. Kończyło się to tragicznie.
– > Konieczność stosowania dodatkowych przejściówek podczas wyjazdów za granicę – stosuje się różne końcówki.

– > Auto ma mniejszą moc. Zdarzało się to w instalacjach starego typu. Nowe instalacje LPG, wtryskujące gaz w stanie ciekłym nie powodują utraty mocy przez silnik.

Photo credit: David A. Villa via Hollywood Thing / CC BY

Plusy instalacji LPG – zalety instalacji gazowej

Jakie są plusy zamontowania instalacji gazowej w aucie?
– > Niższy koszt eksploatacji pojazdu – przy średnim przebiegu rzędu 1000 – 1500 km miesięcznie, instalacja gazowa zwraca się po kilku miesiącach, czasem po roku.
– > Niższe ceny gazu. Nawet pomimo tego, że one też urosły na przestrzeni lat.
– > Nowoczesne instalacje gazowe nie powodują problemów technicznych i utraty mocy.
– > Spalanie gazu jest bardziej ekologiczne, niż spalanie benzyny. Powstaje mniej zanieczyszczeń.

Prędzej doczekamy tego, że na wierzbach zaczną rosnąć gruszki, niż benzyna stanieje poniżej 4 złotych za litr. W Polsce i Europie na pewno się to nie stanie, ze względu na niechęć europejskich elit do samochodów spalinowych i miłość do samochodów elektrycznych.

Jak nie płakać po montażu instalacji LPG?

Wybierz instalację gazową dobrego producenta, najlepiej wszystkie elementy składowe z jednej firmy. Zleć montaż w autoryzowanym warsztacie. Niektórzy specjaliści odradzają, ale ja uważam, że warto założyć (za 200 zł) dodatkowy układu, który smaruje gniazda zaworowe.
Wymieniaj regularnie olej i filtry, co 10 tys. km przebiegu. Zamontuj świece zapłonowe do LPG. Dbaj o stan silnika i układu chłodzenia, to bardzo ważne.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.