Dlaczego samochód ściąga w prawo, dlaczego samochód ściąga w lewo

Ściąganie w prawo albo ściąganie w lewo w trakcie jazdy to problem, który całkiem często straszy kierowców. Co jest powodem tego, że Twoje auto ściąga w trakcie jazdy albo ściąga w trakcie hamowania? Przyjrzymy się kilku najczęstszym powodom tego stanu rzeczy.

Samochód ściąga w prawo albo samochód ściąga w lewo w dwóch sytuacjach: podczas jazdy, kiedy kierowca puszcza na chwilę kierownicę (auto nie jest w stanie utrzymać prostego toru jazdy, na równej nawierzchni) albo podczas hamowania.
Są też sytuacje kiedy auto w ogóle nie jest w stanie utrzymać prostego toru jazdy. Co jest tego powodem? Najczęściej uszkodzenia powypadkowe, które spowodowały przesunięcie jednego lub więcej miejsc mocowania zawieszenia do podwozia (ramy) samochodu. Albo uszkodzenia spowodowane przez silną korozję. Auto zostało naprawione w niedbały sposób albo co również jest możliwe, inny sposób naprawy nie był możliwy.
W takim przypadku zostaje jedynie dalsza męczarnia albo stacja demontażu pojazdów.

Samochód ściąga w prawo lub lewo podczas hamowania

Odpowiedź jest prosta: są problemy z właściwym działaniem układu hamulcowego. Co może być przyczyną? Zablokowany tłoczek hamulcowy w jednym z zacisków. Zagięty, zablokowany przewód hamulcowy prowadzący do jednego z zacisków, przez co dany hamulec nie działa. Uszkodzony regulator siły hamowania.
To niebezpieczna awaria, albowiem ostrzega o awarii układu hamulcowego, odpowiedzialnego za bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników drogi.

Samochód ściąga w prawo lub lewo podczas jazdy

Kierowca musi przez cały czas korygować tor jazdy za pomocą ruchów kierownicą, bo wystarczy przestać ją mocno trzymać a auto już ściąga w lewo albo w prawo. To bardzo męczące dla kierowcy, przez co zwiększa się zagrożenie wypadkiem.
Po drugie, to bardzo męczące dla układu wspomagania kierownicy. Jak wiadomo, bez względu na to, czy to układ elektrohydrauliczny czy elektryczny, działa on tylko wtedy, gdy kierowca skręca kierownicę. Jeśli kierowca stale musi korygować tor jazdy, układ wspomagania kierownicy musi przez cały czas pracować. A to prowadzi do jego przyspieszonego zużycia. I może doprowadzić do przegrzania i uszkodzenia.
Co może być powodem tego, że auto ściąga w prawo lub lewo podczas jazdy?
– > Zbyt niskie ciśnienie powietrza w jednej z opon.
– > Źle ustawiona geometria zawieszenia. To najczęstsza przyczyna tego problemu. Jeśli dodatkowo opony Twojego auta piszczą na zakrętach, masz niemalże pewność. Czy w samochodzie były wymieniane opony, elementy zawieszenia albo układu kierowniczego? Jeśli nie, geometria kół może ulec zakłóceniu po wjechaniu w dziurę. Sprawdź, czy bieżnik na przednich oponach nie zużywa się w sposób nierównomierny (tak zwane przycięcia bieżnika). Odwiedź warsztat i sprawdź poprawność ustawienia geometrii.
– > Bardzo poważne zużycie zawieszenia samochodu, przede wszystkim tulei metalowo-gumowych, mocujących wahacze kół do podwozia (ramy) samochodu. Auto ściąga i na dodatek prowadzi się niepewnie. Niezbędna będzie naprawa wahacza (wymiana tulei – wprasowanie nowych tulei metalowo-gumowych za pomocą prasy) albo montaż nowego wahacza.
– > Mocne zużycie amortyzatora albo sprężyny po jednej ze stron auta.
– > Skrzywiony wahacz, co na szczęście dzieje się rzadko.
Przeczytaj:
– > Czy wymieniać cały wahacz, czy sworzeń albo tuleje wahacza? Kiedy możliwa jest naprawa wahacza?
– > Wahacz – objawy awarii

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.