Spalanie stukowe (inna nazwa to spalanie detonacyjne) może doprowadzić do poważnych uszkodzeń i zniszczenia jednostki napędowej. Jak dbać o silnik, aby nie doszło do spalania stukowego? Co chroni silnik przed spalaniem stukowym? Dlaczego spalanie stukowe jest tak groźne?

Zjawisko spalania stukowego może występować w silnikach benzynowych i silnikach diesla.
Standardowo, pojawia się w starszych silnikach, z większymi przebiegami. Ale nie jest to regułą.

Dlaczego spalanie stukowe jest groźne?

Nie bez powodu mówi się, że spalanie stukowe może doprowadzić do poważnego, albo całkowitego zniszczenia silnika. Mówiąc o zniszczeniu silnika – mamy na myśli uszkodzenia, gdzie koszt naprawy będzie bardzo wysoki. Na tyle wysoki, że naprawa jednostki napędowej nie będzie opłacalna.

Jakie to uszkodzenia? Najgorsze to pęknięcie wału korbowego. Wał korbowy to najdroższa część silnika spalinowego (benzynowego oraz diesla). Spalanie stukowe może doprowadzić także do wypalenia dziury w tłoku, powodując przez to szereg problemów w trakcie pracy jednostki napędowej.
W zasadzie cały układ korbowo – tłokowy jest narażony na przyspieszone zużycie i uszkodzenia, podczas występowania zjawiska spalania stukowego.

Jak przebiega spalanie stukowe w silniku?

Współczesne silniki benzynowe i diesla to silniki czterosuwowe. Pracują zgodnie z zasadą czterech suwów, czyli suwu ssania, suwu sprężania, suwu rozprężania (suwu pracy) i suwu wydechu. Aby silnik mógł pracować w odpowiedni sposób, sterownik silnika stale zbiera informacje z wielu czujników (sonda lambda, przepływomierz powietrza, czujnik temperatury powietrza, czujnik temperatury płynu chłodniczego, czujnik prędkości, czujnik położenia pedału gazu) i na podstawie wskazań dobiera odpowiednio moment otwarcia wtryskiwaczy oraz ustala czas otwarcia wtryskiwaczy. Źle dobrany skład mieszanki paliwowo – powietrznej to jeden z powodów powstawania spalania stukowego.

Schemat pracy silnika spalinowego Description English: Animation of engine displacement Date1 June 2006 Source Own work, Drawn using The Gimp Transferred from en.wikipedia Author tmoore at English Wikipedia
Schemat pracy silnika spalinowego Description
English: Animation of engine displacement
Date 1 June 2006
Source
Own work, Drawn using The Gimp
Transferred from en.wikipedia
Author tmoore at English Wikipedia

 

Mieszanka paliwowo powietrzna, we wnętrzu cylindra, powinna wybuchnąć w odpowiednim momencie. W silnikach benzynowych zapłon mieszanki paliwowo – powietrznej jest inicjowany przez przeskok iskry na świecy zapłonowej. W silnikach diesla mieszanka paliwowo – powietrza zapala się samoistnie, dzięki odpowiedniemu ciśnieniu skompresowanego powietrza, wymieszanego z paliwem. Komory spalania muszą być podgrzane przez świece żarowe. W odpowiednich warunkach płomień po wybuchu mieszanki paliwowo – powietrznej rozchodzi się równomiernie po wnętrzu cylindra. Dzięki wzrostowi ciśnienia, tłok porusza się, napędzając wał korbowy.

Kiedy dochodzi do spalania stukowego? Wtedy, gdy zapłon mieszanki paliwowo powietrznej następuje w nieodpowiednim momencie – kiedy tłok, w trakcie suwu sprężania, nie zakończył ruchu do góry. Na skutek przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowo powietrznej, powstaje fala uderzeniowa, wzrasta ciśnienie i temperatura (skok nawet o 300 st. C).
To wszystko uderza w tłok i powoduje przeciążenia mechaniczne i cieplne układu korbowo – tłokowego. I to właśnie zjawisko powoduje zniszczenia tłoków i wałów korbowych.
Dodatkowym skutkiem spalania stukowego jest hałas, czyli tytułowy stuk. Silnik stuka bardzo szybko, albo grzechocze.

 

Ochrona przed spalaniem stukowym

W każdym silniku montuje się czujniki spalania stukowego. Po jednym na cylinder. Najczęściej działają one na zasadzie wykrywania drgań, generowanych przez spalanie stukowe. Są połączone przewodem zasilająco sygnałowym z komputerem, sterującym pracą jednostki napędowej.
W przypadku wykrycia spalania stukowego, następuje korekcja wyprzedzenia kąta zapłonu.

 

Co wywołuje spalanie stukowe?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, do spalania stukowego najczęściej dochodzi w starszych, zużytych jednostkach napędowych. Nie jest to regułą.

Co powoduje spalanie stukowe?
Spalanie stukowe w silnikach wysokoprężnych (diesla) może być spowodowane przez uszkodzenia czujników, mających wpływ na dobór mieszanki paliwowo – powietrznej. Inny powód to zbyt wysoka temperatura silnika. Może być spowodowana przez złe działanie układu chłodzenia.
Spalanie stukowe w silnikach benzynowych może być spowodowane także przez awarie czujników, odpowiedzialnych za dobór mieszanki paliwowo – powietrznej. Poza tym za spalanie stukowe mogą być odpowiedzialne źle dobrane świece zapłonowe (np. w autach z LPG, stosowanie zwykłych, zamiast świec do LPG).Tak samo, jak w dieslu, za spalanie stukowe może odpowiadać także przegrzany, źle chłodzony silnik (awarie układu chłodzenia).

W obydwu silnikach, diesla i benzynowym, za spalanie stukowe może odpowiadać także przestawiony napęd rozrządu, na skutek przeskoku zużytego łańcucha lub paska rozrządu, albo niewłaściwej wymiany napędu rozrządu.

Problem ze spalaniem stukowym może być też spowodowany przez zbyt dużą ilość nagaru w silniku. Żarzenie się nagaru w rozgrzanej komorze spalania może powodować niekontrolowane zapłony mieszanki paliwowo – powietrznej.
Dlatego warto stosować dobre oleje silnikowe oraz płukanki do silnika, aby skutecznie usunąć nagar.

 

Description English: Engine of a Mercedes-Benz W113 230 SL Deutsch: Motor eines Mercedes-Benz W113 230 SL Date 8 April 2017, 12:50:33 Source Own work Author Ermell Permission (Reusing this file) Twemoji 1f4f7.svg This Photo was taken by Reinhold Möller. Twemoji 1f468.svg
Description
English: Engine of a Mercedes-Benz W113 230 SL
Deutsch: Motor eines Mercedes-Benz W113 230 SL
Date 8 April 2017, 12:50:33
Source Own work
Author Ermell
Permission
(Reusing this file)
Twemoji 1f4f7.svg This Photo was taken by Reinhold Möller. Twemoji 1f468.svg

 

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</strong

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.