Spis treści
Metaliczne grzechotanie z silnika pojawia się najczęściej przy uruchamianiu jednostki napędowej i jej rozgrzewaniu (czyli pracy zimnego silnika). Ale nie zawsze. Grzechotanie z silnika może też pojawiać się w trakcie jazdy z większą prędkością, gdy silnik jest już rozgrzany. Grzechotanie z silnika może dochodzić wtedy, gdy kierowca naciska gaz w trakcie jazdy po trasie.
Dźwięk metalicznego grzechotania z silnika
W trakcie swojej wieloletniej praktyki kilkanaście razy spotkałem się z grzechotaniem, które dochodziło z silnika. Jak mogę je określić? Wydaje mi się, że przypomina ono odgłos, jakby ktoś przesypywał powoli monety.
Co powodowało metaliczne grzechotanie z silnika?
Chciałbym opisać kilka sytuacji, z którymi się spotkałem, w trakcie których dochodziło do grzechotania z silnika.
Sytuacja pierwsza – metaliczne grzechotanie z silnika spowodowane przez wyciągnięty łańcuch rozrządu. Silnik – turbodoładowana jednostka małolitrażowa o pojemności 1,2 litra. Auto zaledwie 5-letnie. Wyjaśnienie – we współczesnych silnikach tzw. downsizingowych dochodzi do przedwczesnego (w porównaniu do starszych aut) zużycia łańcucha rozrządu. Łańcuch rozrządu jest w nich uznawany za element eksploatacyjny. Grzechotanie jest spowodowane zużyciem. Powody grzechotania mogą być też inne, jak w kolejnych przypadkach.
Sytuacja druga – metaliczne grzechotanie z silnika, spowodowane przez zły olej silnikowy, który został niewłaściwie dobrany. Grzechotanie pojawiało się na zimnym silniku i przy jeździe z dużą prędkością. Sytuacja dotyczyła wolnossącego silnika 1,4 litra w 12-letnim aucie. Samochód był dopiero co kupiony od innego właściciela. Nasze podejrzenia wzbudził olej silnikowy. W bagażniku znajdowała się butelka na dolewki oleju silnikowego 10W40, czyli oleju mineralnego. Sprawdziliśmy , jaki olej silnikowy należy stosować w tym samochodzie. Producent auta zalecał stosowanie oleju silnikowego 5W30, syntetycznego. Zastosowaliśmy płukankę do silnika, przed samą wymianą oleju silnikowego. Wymiana oleju silnikowego zakończyła problem. Prawdopodobnie olej silnikowy o złej specyfikacji nie mógł być odpowiednio rozprowadzany po silniku i nie mógł zapewnić właściwego napięcia hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu. Przez to łańcuch był luźny i grzechotał.
Sytuacja trzecia – metaliczne grzechotanie z silnika pojawiało się bardzo często, przy każdej prędkości. W tym przypadku pomógł pomiar ciśnienia oleju silnikowego. Jak się okazało, było ono zdecydowanie za niskie. Zaczęliśmy szukać przyczyny. Okazało się, że powodem zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego był zapchany smok olejowy, który znajduje się w misce olejowej i czerpie z niej olej silnikowy. Mechanik najpierw wlał do silnika płukankę. Jednostka popracowała kilka minut na biegu jałowym. Potem mechanik usunął stary olej silnikowy i dodatkowo oczyścił smok olejowy. Po wymianie filtra oleju i zalaniu silnika odpowiednio dobranym olejem silnikowym grzechotanie silnika zniknęło. Prawdopodobnie olej silnikowy w tym silniku nie był zmieniany od lat. Dodatkowo był stosowany olej silnikowy niskiej jakości.
Sytuacja czwarta – grzechotanie z silnika pojawiało się już po włączeniu jednostki napędowej. Grzechotanie zwiększało swoją częstotliwość wraz ze zwiększaniem prędkości obrotowej. Odgłos był nieco inny, ale jednak dalej przypominający przesypywanie monet, choć z inną częstotliwością. Problem dotyczył silnika diesla. Po wizycie u mechanika okazało się, że niecodzienny hałas generowały zużyte panewki korbowodowe. Standardowy objaw uszkodzonych panewek to rytmiczny stukot. W tym przypadku jednak słychać było metaliczne grzechotanie. Tak się czasami dzieje. Na przykład uszkodzone łożysko koła też w większości przypadków generuje buczenie i huczenie. Ale są też sytuacje (o czym sam się przekonałem na własnej skórze), że uszkodzone łożysko delikatnie stuka i nie ma żadnego buczenia. Powracając do naszego problemu z grzechotaniem – problem znów był wygenerowany przez olej silnikowy. A dokładnie zaniedbania związane z jego terminową wymianą. Stary olej silnikowy, w dodatku niskiej jakości, spowodował zapchanie kanałów olejowych. Olej silnikowy nie trafiał do trzech panewek, a te uległy zatarciu.

Jeśli słyszysz odgłos metalicznego grzechotania z silnika…
Sprawdź poziom oleju silnikowego. Czasami okazuje się, że po prostu w silniku jest zbyt mało oleju. Jeśli oleju jest odpowiednia ilość, to przypomnij sobie, kiedy był ostatni raz zmieniamy. Sprawdź, czy olej silnikowy jest odpowiednio dobrany do Twojego auta. Jak dobrać olej do samochodu z większym przebiegiem? <- Przeczytaj

(R) PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL 2025
AUTOR: MICHAŁ LISIAK – STRONA O MNIE
JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O POLITYCE, BLOG O PODRÓŻACH, BLOG O KINIE, BLOG O INDONEZJI, BLOG KULINARNY, BLOG O WOJSKU I WIELE INNYCH!
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > CLUBOTOMOTIF.ID – PORTAL OTOMOTIF INDONESIA – Mój portal motoryzacyjny w języku indonezyjskim.
Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, niezależny bloger, content marketing motoryzacja