Jakie znaczenie mają kontrolki na desce rozdzielczej samochodu osobowego? Które zapalone kontrolki na desce rozdzielczej samochodu oznaczają awarie, albo konieczność naprawy auta? Jakie działanie należy podjąć, kiedy zapali się kontrolka na desce rozdzielczej samochodu?
Każdy kierowca powinien wiedzieć, jakie znaczenie mają poszczególne kontrolki, które mogą zaświecić się na desce rozdzielczej auta. Pełnią one rolę systemu ostrzegawczego dla kierowcy.
Znajomość tego, co oznaczają kontrolki na desce rozdzielczej auta, jest bardzo ważna. Dlaczego? Bo zapalenie niektórych oznacza, że samochód trzeba jak najszybciej zatrzymać i kontynuowanie jazdy jest niemożliwe. Niektóre kontrolki oznaczają także konieczność wykonania określonych czynności eksploatacyjnych. Kontrolek nie wolno lekceważyć, a już tym bardziej, ignorować.
W nowoczesnych samochodach, zapalenie kontrolki ostrzegawczej może być połączone z wyświetleniem komunikatu na ekranie komputera pokładowego. W większości aut każda kontrolka posiada swoją żarówkę i każda kontrolka znajduje się w innym miejscu deski rozdzielczej.
W najnowszych autach zamiast standardowej deski rozdzielczej, stosowane są kolorowe wyświetlacze LED. W nich różne kontrolki mogą być wyświetlane w tych samych miejscach.
Trzeba pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Teoretycznie, kontrolki powinny ostrzegać przed awariami. Ale tylko wtedy, gdy są sprawne. Bo czasami nieuczciwi sprzedawcy samochodów potrafią po prostu odłączyć kontrolkę, np. check engine.
Czasami w samochodach pojawia się tzw. choinka. To najczęściej błąd elektroniki, polegający na tym, że nagle zapala się kilkanaście, albo więcej zapalonych kontrolek, choć tak naprawdę żadna awaria nie ma miejsca.
Kontrolki na desce rozdzielczej – co oznaczają? Jakie awarie zwiastują?
1. Naciśnij sprzęgło, żeby uruchomić silnik
Kontrolka informacyjna, często wyświetlana w autach wyposażonych w system start – stop, w których silnik wyłącza się po wrzuceniu biegu na luz.
2. Naciśnij na pedał hamulca, żeby uruchomić silnik
Kontrolka informacyjna, która zapala się w autach z automatyczną skrzynią biegów.
3. Kontrolka blokady kierownicy. Musisz włożyć kluczyk do stacyjki, albo kluczyk elektroniczny do specjalnego miejsca na desce rozdzielczej, aby odblokować kierownicę. Jeśli zapala się w trakcie jazdy, możne oznaczać poważne uszkodzenie i doprowadzić do wypadku. Należy jak najszybciej odwiedzić warsztat.
4. Kontrolka włączonych długich świateł.
5. Kontrolka ciśnienia w oponach.
Jeśli się zapala, oznacza, że jedno lub więcej kół wymaga dopompowania. Może oznaczać, że jedno z kół jest przebite.
W samochodach z oponami typu runflat zapalona kontrolka ciśnienia w oponach oznacza, że doszło do przebicia i wewnątrz opony może panować zerowe ciśnienie.
W każdym powyższym przypadku należy sprawdzić ciśnienie w oponach.
6. Kontrolka włączonych świateł pozycyjnych.
7. Kontrolka przepalonych żarówek. Działa w samochodach, w których zastosowano system canbus. Należy sprawdzić komunikat na ekranie komputera pokładowego – będzie tam informacja, która żarówka się przepaliła.<
8. Kontrolka nie działających świateł stop. Mogło dojść do przepalenia żarówek, albo awarii przewodu zasilającego, przekaźnika, albo bezpiecznika, odpowiadającego za tylne żarówki.
9. Ostrzeżenie o możliwej oblodzonej/śliskiej jezdni. Zazwyczaj uruchamiane automatyczne na skutek informacji, przekazywanych przez zewnętrzny czujnik temperatury. W nowoczesnych samochodach może oznaczać automatyczną inicjację systemów bezpieczeństwa i określonych ustawień automatycznej skrzyni biegów.
10. Kontrolka informacji.
11. Kontrolka, stosowana w silnikach diesla. Informuje o włączeniu świec żarowych, które podgrzewają komory spalania. Kiedy zgaśnie, można uruchomić silnik.
12. Kontrolka, ostrzegająca o możliwym oblodzeniu drogi.
13. Kontrolka informujące o problemach z kluczykiem. Występują problemy i zakłócenia sygnału, wysyłanego z kluczyka do elektronicznego immobilisera albo karty dostępu bezkluczykowego. Najczęściej powodem jest zbyt słaba bateria. Możliwe inne powody awarii.
14. Zastosowano zły kluczyk elektroniczny, albo w kluczyku nie ma baterii i kluczyk nie wysyła sygnału do immobilisera. Brak karty dostępu bezkluczykowego, albo problem z kartą dostępu bezkluczykowego. Należy wymienić baterię. Jeśli to nie pomoże, niezbędna jest wizyta w warsztacie.
15. Słaba bateria w kluczyku albo karcie dostępu bezkluczykowego. Należy ją wymienić na nową.
16. Kontrolka, ostrzegająca przed kolizją z pojazdem, znajdującym się z przodu. Stosowana w autach z aktywnym tempomatem i systemem przeciwzderzeniowym. Jeśli kierowca nie zareaguje, auto powinno zahamować samo, ale w większości przypadków może to jedynie zmniejszyć szkody, a nie zapobiec wypadkowi.
Jeśli kontrolka wyświetla się, a przed autem nie ma innego pojazdu, może oznaczać konieczność kalibracji systemów ADAS (np. głowic radarowych, ukrytych za atrapą chłodnicy albo za zderzakiem).
17. Informacja serwisowa. System przypomina o wymianie olejów i filtrów.
18. Kontrolka awarii adaptacyjnych świateł LED. Układ oświetlenia adaptacyjnego samodzielnie aktywuje i dezaktywuje światła długie i krótkie, w zależności od sytuacji na drodze. Kontrolka oznacza awarię systemu. Należy jak najszybciej odwiedzić warsztat.
19. Kontrolka awarii systemu regulowania kąta nachylenia reflektora. Układ automatycznej regulacji kąta nachylenia reflektorów jest stosowany w samochodach z reflektorami ksenon i biksenon. Awaria oznacza, że oświetlenie nie działa we właściwy sposób, a dodatkowo, kierowcy nadjeżdżających aut są oślepiani.
20. Problemy ze spojlerem tylnym. Kontrolka stosowana tylko w autach sportowych.
21. Awaria elektrycznie składanego dachu. Doszło do awarii napędu, albo mechanizmu.
22. Kontrolka systemów bezpieczeństwa SRS, powinna zgasnąć kilka sekund po uruchomieniu silnika. Jeśli się pali, oznacza awarię systemu SRS, odpowiedzialnego za ochronę kierowcy i pasażerów przed skutkami wypadków. Mogło dojść do uszkodzenia elektroniki sterującej (sterownik SRS), albo przewodów zasilających poduszki powietrzne i pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa. Może oznaczać też brak poduszki powietrznej, która mogła zostać wystrzelona po wypadku. Kontrolka może palić się w aucie używanym, które zostało przygotowane do sprzedaży i ukryto w nim powypadkową przeszłość.
23. Awaria układu hamulcowego. Należy jak najszybciej odwiedzić warsztat.
24. Kontrolka włączonych świateł przeciwmgielnych.
25. Kontrolka awarii wspomagania układu kierownicy. Mogło dojść do przegrzania elektrycznego wspomagania kierownicy po bardzo intensywnym manewrowaniu. Można wyłączyć auto na kilka minut, żeby układ ostygł. Może oznaczać awarię wspomagania elektrycznego, hydraulicznego albo elektrohydraulicznego. Trzeba liczyć się z koniecznością używania większej siły do sterowania kołem kierownicy. Należy jak najszybciej odwiedzić warsztat.
26. Włączone tylne światło przeciwmgielne.
27. Kontrolka, ostrzegająca o małej ilości płynu do spryskiwaczy przedniej i tylnej szyby, a w autach z reflektorami ksenon także przednich reflektorów. Powodem mogą być także wycieki płynu do spryskiwaczy.
28. Kontrolka ostrzegająca o zużyciu klocków hamulcowych. Najczęściej przednich, ale w niektórych autach także tylnych. Okładziny na klockach są bardzo cienkie, należy jak najszybciej wymienić klocki hamulcowe na nowe. Koniecznie należy sprawdzić stan tarcz hamulcowych.
29. Kontrolka, informująca o włączeniu tempomatu.
30. Kontrolka włączonych kierunkowskazów.
31. Kontrolka oznaczająca awarię czujnika deszczu lub czujnika światła. Awarie tych czujników sprawiają, że wycieraczki nie włączą się automatycznie. Mogą nie działać przednie światła adaptacyjne. Należy zacząć od wytarcia szyby, bo powodem awarii mogło być zabrudzenie.
32. Woda w filtrze paliwa, stosowanym w autach diesla. Należy usunąć wodę z filtra, a niekiedy także wymienić filtr na nowy. To bardzo ważne, filtr chroni drogi układ wtryskowy przed uszkodzeniami.
33. Przednia poduszka pasażera została dezaktywowana. Aby to zrobić, należy albo nacisnąć specjalny przycisk, albo przekręcić zamek, znajdujący się w desce rozdzielczej. Przednią poduszkę dezaktywuje się wtedy, gdy montuje się fotelik dla dziecka na przednim siedzeniu.
34. Kontrolka błędu albo awarii. Należy jak najszybciej zakończyć jazdę i odczytać błąd za pomocą układu diagnostyki komputerowej, może to być prosty czytnik OBD2 ELM327, łączący się z telefonem komórkowym z systemem Android, na którym znajduje się odpowiednie oprogramowanie.
35. Kontrolka włączonych świateł mijania.
36. Zabrudzony filtr powietrza. Trzeba go jak najszybciej wymienić na nowy.
37. Kontrolka aktywnych czujników parkowania.
38. Zapchany filtr cząstek stałych DPF (w dieslach), GPF (w benzyniakach), FAP (w dieslach i benzyniakach). W pierwszej kolejności należy wyjechać na trasę i przejechać kilkadziesiąt kilometrów z prędkością powyżej 70km/h. Jeśli to nie pomoże, należy udać się do warsztatu, w celu regeneracji filtra cząstek stałych (czyszczenie wodą, wypalanie w piecu indukcyjnym).
39. Odłączona została wtyczka od holowanej przyczepy. Przewód mógł ulec uszkodzeniu mechanicznemu.
40. Awaria zawieszenia pneumatycznego. Może być spowodowana awarią kompresora albo nieszczelnością jednego z miechów. Samochód nie może się unieść, albo kompresor pracuje przez cały czas i niebawem się zatrze.
41. Samochód zjeżdża z pasa ruchu. System ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu działa dzięki kamerze, umieszczonej za przednią szybą. Działa tylko tam, gdzie są wyraźnie namalowane pasy.
42. Zapchany albo przegrzany katalizator trójdrożny. Możliwa awaria sond lambda. Najlepiej zatrzymać się i poczekać, aż katalizator ostygnie.
43. Niezapięte pasy bezpieczeństwa.
44. Zaciągnięty hamulec ręczny. Jeśli hamulec został opuszczony, a kontrolka dalej się pali, mogło dojść do jego zablokowania.
45. Awaria układu ładowania. Najczęściej to awaria alternatora albo regulatora napięcia. Możliwa awaria paska wieloklinowego, albo jego napinacza. Należy jak najszybciej odwiedzić warsztat, albo wrócić do domu.
46. Aktywowany tryb Eko, głownie w autach hybrydowych, ale nie tylko. Skutkiem ubocznym jazdy w trybie Eko jest poważne przeciążenie układu korbowo – tłokowego.
47. Aktywowany układ kontroli zjazdu ze wzniesienia, który może automatycznie przyhamowywać auto.
48. Zbyt wysoka temperatura układu chłodzenia. Mogło dojść do awarii wentylatora chłodnicy, wycieku płynu chłodniczego, awarii pompy cieczy chłodzącej. Należy jak najszybciej przerwać jazdę, bo można doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika. Po ostygnięciu silnika należy uzupełnić poziom cieczy i udać się do warsztatu.
49. Awaria układu bezpieczeństwa aktywnego ABS, chroniącego przed poślizgiem podczas hamowania. Mogło dojść do uszkodzenia czujników prędkości obrotowej koła, albo do ich zabrudzenia. Warto jak najszybciej odwiedzić warsztat. Awaria układu ABS powoduje także awarie systemów, korzystających z czujników prędkości obrotowej – układu ASR, układu ESP, układu kontroli zjazdu ze wzniesienia, a także pośredniego systemu kontroli ciśnienia w kołach (bez nadajników w wentylach).
50. Zapchanie filtra paliwa. Należy go jak najszybciej wymienić na nowy. Koniecznie należy sprawdzić, dlaczego doszło do zapchania filtra, który chroni układ wtryskowy przed uszkodzeniem.
51. Kontrolka otwartych drzwi. Jeśli drzwi są zamknięte, a kontrolka się pali, mogło dojść do uszkodzenia czujnika.
52. Kontrolka otwartej przedniej maski.
53. Jazda na rezerwie. Zbyt mała ilość paliwa w baku. Należy jak najszybciej uzupełnić poziom paliwa.
54. Problem z automatyczną skrzynią biegów. Mogło dojść do jej przegrzania (np. podczas ciągnięcia przyczepy, wyjeżdżania z błota, albo bardzo agresywnej jazdy), awarii hydrauliki, awarii elektroniki, wycieku oleju przekładniowego. Przede wszystkim należy jak najszybciej się zatrzymać i pozwolić na schłodzenie oleju. Może być konieczna wymiana oleju i filtra oleju w skrzyni biegów, a także naprawa skrzyni. W przypadku zauważenia wycieku (plamy pod skrzynią), należy wezwać lawetę, aby nie ryzykować zatarcia skrzyni.
55. Aktywny ogranicznik prędkości – ustawiona prędkość w tempomacie.
56. Problem z amortyzatorami, najczęściej sygnalizowany w autach z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia.
57. Ogrzewanie przedniej szyby uruchomione,
58. Włączony system przeciwpoślizgowy ESP.
59. Otwarty bagażnik.
60. Niskie ciśnienie oleju. Powodem może być zbyt niski poziom oleju, wyciek oleju, zapchanie smoka olejowego, awaria pompy olejowej. Należy jak najszybciej przerwać jazdę i wezwać lawetę. Dalsza jazda może oznaczać zatarcie silnika.
61. Włączona automatyczna wycieraczka przedniej szyby.
62. Kontrolka check engine. Co oznacza lampka kontrolka silnika? Oznacza bardzo wiele problemów i należy podłączyć komputer diagnostyczny, aby je odczytać. Może oznaczać awarię układu zapłonowego (cewki w benzyniakach), awarię układu wtryskowego, problemy z sondą lambda, katalizatorem itd.
63. Włączony czujnik deszczu.
64. Włączone ogrzewanie tylnej szyby.
Żródło zdjęcia: Engineering Community https://www.facebook.com/Engcommunity1/
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ