Zapchany smok olejowy objawy i przyczyny

Niewłaściwa praca smoka olejowego może doprowadzić do fatalnych skutków – przyspieszonego zużycia jednostki napędowej, a nawet całkowitego jej zniszczenia na skutek zatarcia. W których samochodach smok olejowy bywa mocno awaryjny? Z jakimi skutkami wiąże się awaria smoka olejowego?

Silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny) potrzebuje odpowiedniego smarowania w trakcie pracy. Zapewnia je układ smarowania, wykorzystujący olej silnikowy o odpowiednich parametrach, określonych przez producenta auta.
Zatem nie wolno lać do silnika tego, co podpowiedzą koledzy na forum, tylko trzeba zajrzeć do instrukcji samochodu. Powinna wędrować z rąk do rąk, zatem powinien ją otrzymać również nabywca 20-letniego auta. Jeśli nie otrzymał – specyfikacje oleju do danego pojazdu znajdzie bez trudu – np. na stronach internetowych producentów olejów samochodowych.
Olej nie tylko smaruje pracujące części. Poza tym wycisza ich pracę, odprowadza z nich ciepło i zanieczyszczenia, które powinien zatrzymać filtr oleju. Olej silnikowy musi mieć odpowiednie ciśnienie, aby mógł dotrzeć do wszystkich „zakamarków” silnika. Od odpowiedniego ciśnienia oleju zależy również właściwa praca koła zmiennych faz rozrządu czy też napinacza łańcucha rozrządu, a także żywotność łańcucha rozrządu.

Odpowiednie ciśnienie dla oleju silnikowego zapewnia pompa oleju, która jest napędzana przez łańcuch rozrządu, pasek rozrządu albo dodatkowy łańcuszek rozrządu, działający niezależnie od głównego.
Najczęściej stosowane rozwiązanie wygląda tak: olej silnikowy jest zasysany z miski olejowej za pomocą przewodu. Przechodzi przez smok olejowy i trafia do pompy olejowej. Następnie jest kierowany przez zawór zwrotny (utrzymuje odpowiednie ciśnienie) do filtra oleju, a następnie kanałami olejowymi i przewodami do określonych miejsc w silniku, które muszą zostać nasmarowane. A potem olej wraca do miski olejowej.

Smok olejowy – co to jest?

Smok olejowy to metalowa siateczka, z uszczelką, która ma za zadanie zatrzymywanie większych zanieczyszczeń z miski olejowej, aby te nie trafiły do układu.
Niby prosta rzecz, bo co niby ma się zepsuć w metalowej siatce? Już na przykładzie głupiej lampki cofania pokazaliśmy, że mała, prosta, tania rzecz, może narobić sporo problemów. I podobnie jest ze smokiem.

Tylko że w przypadku smoka olejowego najczęściej winny jest użytkownik auta. A nie sama część.

Smok olejowy–problemy, jakie się z nim wiążą?

Przede wszystkim siateczka się zapycha ze względu na zanieczyszczenia, znajdujące się w oleju silnikowym. W niektórych silnikach stosowane są smoki z siateczką o bardzo małych oczkach. Osadzają się na nich zanieczyszczenia, przez co blokują drożność przepływu oleju.

Co ma miejsce dalej? Pompa zasysa coraz mniejsze ilości oleju silnikowego, jego ciśnienie spada, silnik jest coraz gorzej smarowany. W konsekwencji rośnie jego temperatura, a brak filmu ochronnego prowadzi do przyspieszonego zużycia i zatarcia.
Takie problemy występują w Mazdach 6 i Toyotach z silnikami D-4D.
Kogo winić za taki fakt? Producenta smoka olejowego? Producenta samochodu?

Nie. Przede wszystkim użytkownika auta. Za co? Za to, że chciał sobie zaoszczędzić na wymianie olejku silnikowego i filtra oleju, albo zastosował sobie modny przegląd long life. W oleju zebrały się brudy, w tym sadza ze spalania oleju napędowego, filtr oleju nie był w stanie brudów zatrzymać, te do oleju wpadały i smok zapchały.

Ale zdarzają się też inne sytuacje, gdzie użytkownik jest rozgrzeszony. W Oplach Insignia dochodziło do uszkodzenia uszczelki gumowej wokół smoka olejowego. Wówczas pompa oleju zasysała lewe powietrze, co z kolei powodowało spadek ciśnienia oleju w układzie smarowania.
Dalszy ciąg tej historii już znamy – gdy spada ciśnienie, silnik jest przegrzany, metalowych części nie ma co smarować, silnik może tylko tu skapitulować.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.