
Cylindry to jedne z najważniejszych części składowych silnika. Brak kompresji w jednym z cylindrów oznacza szereg problemów z pracą jednostki napędowej.
Cylinder to jednolita, metalowa tuleja, umieszczona w bloku silnika. W czasach przed downsizingiem standardem były silniki 4-cylindrowe, choć zdarzały się i 5-cio. Sportowe auta miały 6 a nawet 8 cylindrów (np. V6/V8). Downsizing silników sprawił, że zaczęto wprowadzać do produkcji jednostki o mniejszej pojemności i ze zmniejszoną liczbą cylindrów. Masowo zaczęto stosować jednostki 3-cylindrowe, a niektórzy producenci wprowadzili nawet 2-cylindrowe (np. TwinAir Fiata). Z czasem to całe wariactwo okazało się błędem (jak obecnie promowana elektromobilność) i na linie produkcyjne znów powróciły silniki 4-cylindrowe.
Cylindry produkowane są ze stali, żeliwa albo duraluminium. Mają one specjalne kanały zewnętrzne dla płynu chłodzącego, który odbiera z nich ciepło. Wewnątrz cylindrów pracują (ruchem posuwisto – zwrotnym) tłoki, smarowane olejem silnikowym. Nad cylindrem znajdują się zawory dolotowe i wylotowe. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa są tu zamontowane wtryskiwacze. W silnikach benzynowych – także świece zapłonowe, a w dieslach – świece żarowe. Pod cylindrami pracuje wał korbowy, napędzany przez tłoki, w skrzyni korbowej.
Co się dzieje w cylindrze? Spalana jest tam mieszanka paliwowo – powietrzna. Wszystko musi odbywać się w warunkach pełnej szczelności. W przeciwnym wypadku dochodzi do utraty kompresji.
Jak sprawdzić kompresję w cylindrach?
Do tego celu wykorzystuje się specjalny miernik. Demontuje się świece zapłonowe, albo żarowe i podłącza element pomiarowy w ich miejsce. Następnie (bez uruchomienia silnika) naciska się pedał gazu. Manometr pokazuje wartość kompresji w każdym z cylindrów. Należy ją porównać z danymi fabrycznymi producenta samochodu.
Jakie są objawy braku kompresji w jednym z cylindrów?
Typowe objawy braku kompresji to:
• Utrudniony rozruch silnika (uwaga – może być on spowodowany całym szeregiem innych problemów – słabym akumulatorem, awarią rozrusznika, uszkodzonym układem zasilania paliwa).
• Niestabilna praca silnika na biegu jałowym (falowanie obrotów).
• Znaczne osłabnięcie silnika – brak mocy wyczuwalny przy przyspieszaniu.
• Zwiększone zużycie paliwa.
• Może być słyszalne pukanie z silnika, przy niskich prędkościach obrotowych.
• Wyczuwalne wibracje na biegu jałowym.

Co jest powodem braku kompresji na jednym z cylindrów?
• Źle zamontowany łańcuch rozrządu albo pasek rozrządu, powodujący niewłaściwą pracę zaworów dolotowych i wylotowych. Problem może też być spowodowany przez awarię łańcucha albo paska i jego przeskok.
• Nieszczelne pierścienie tłokowe – to zdarza się w mocno zużytych silnikach. Olej silnikowy nie jest w stanie uszczelnić komór spalania.
• Nieszczelny zawór wylotowy, który nie jest w stanie szczelnie zamknąć cylindra. Powodem może być zużycie mechaniczne.
• Zużycie gniazda zaworu. Kiedyś częstym powodem tego było stosowanie pierwszych instalacji gazowych.
• Uszkodzona uszczelka pod głowicą. Najczęściej dochodzi do jej przyspieszonego zużycia wtedy, gdy silnik jest stale przegrzewany (problemy z pracą układu chłodzenia, sportowa jazda, uszkodzony termostat itd.).
• Nagar, osadzający się na zaworach wlotowych. Uniemożliwia on szczelne zamknięcie cylindra.
• Pęknięta sprężyna zaworowa, której zadaniem jest „dopychanie” zaworu do gniazda zaworowego. Kiedy pęknie, zawór pozostaje otwarty.
Zanim oskarżysz cylinder o awarię silnika…
Silnik należy poddać dogłębnej diagnostyce. Powodem problemów z uruchomieniem silnika, utraty mocy i wibracji może być uszkodzona świeca zapłonowa, uszkodzona cewka zapłonowa, przewody zapłonowe (w starszych autach). Należy dokonać pomiaru kompresji.
A później? Cóż, pozostaje kosztowny remont.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ