Szarpanie silnika podczas jazdy, szarpanie podczas ruszania, falowanie obrotów na biegu jałowym i podczas jazdy, utrata mocy, przygasanie silnika na biegu jałowym – to objawy awarii, które zazwyczaj pojawiają się w najmniej spodziewanym momencie. Co jest powodem i jak usunąć taką awarię samochodu?

Szarpanie podczas jazdy i podczas ruszania może przydarzyć się na skutek wielu czynników. To nieprawda, że tego typu objawy awarii pojawiają się w starszych samochodach. Szarpać może zacząć także w miarę nowe auto. Wiele zależy od tego, jak kierowca użytkuje pojazd – czy jeździ agresywnie, czy jeździ tylko w mieście i czy odpowiednio serwisuje samochód.
Dlaczego samochód szarpie? Sprawdźmy.
filtr powietrza

Szarpanie silnika, falowanie obrotów, szarpanie podczas jazdy – najczęstsze przyczyny problemów

Problemy z dostarczaniem właściwej ilości powietrza do cylindrów.
– > Dotyczy silników benzynowych i diesli
– > Do silnika powinna być dostarczana odpowiednia ilość powietrza, która jest odpowiednio zmierzona pod kątem temperatury i ilości. Do ilości powietrza dobierana jest dawka paliwa, w zależności od obciążenia silnika.
– > Szarpanie na skutek zapchanego filtra powietrza – do silnika trafia za mało powietrza, bo filtr powietrza
jest niedrożny.
– > Szarpanie na skutek zbyt dużej ilości powietrza – do silnika trafia nadmiarowe powietrze (tzw. lewe powietrze) przez nieszczelny kolektor dolotowy.
– > Szarpanie na skutek problemów z przepustnicą i silniczkiem krokowym – uszkodzony zawór przepustnicy albo uszkodzony silniczek krokowy powodują problemy z właściwym dostarczaniem powietrza do silnika, jest to albo za mało, albo za dużo. W przypadku silnika krokowego przepustnicy częstym powodem awarii jest także przygasanie silnika i falowanie obrotów.
– > Szarpanie na skutek awarii jednego z czujników, mierzących ilość i temperaturę powietrza. Awaria takiego czujnika sprawia, że sterownik silnika nie jest w stanie dobrać odpowiedniej ilości paliwa do powietrza. Powodem awarii może być uszkodzony przepływomierz powietrza, czujnik masowy powietrza, czujnik temperatury powietrza.

Szarpanie i utraca mocy na skutek awarii układu zasilania paliwem

Problem z dostarczaniem za małej ilości paliwa do cylindrów, w stosunku do ilości ustalonej przez komputer sterownik silnika.
– > Dotyczy samochody z silnikami benzynowymi i diesla.
– > Sterownik silnika określa precyzyjnie czas otwarcia wtryskiwaczy i moment otwarcia wtryskiwaczy. Jest on dobierany do ilości powietrza oraz do warunków (obciążenia silnika, siły nacisku na pedał gazu itd.). Zbyt mała ilość paliwa w stosunku do ilości ustalonej przez sterownik silnika powoduje szarpanie.
– > Powody: zapchany filtr paliwa, zapchane wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego, awaria regulatora paliwa.
– > W tym przypadku szarpanie może pojawiać się także podczas przyspieszania.
przewody zaplonowe

Szarpanie, przygasanie i utrata mocy na skutek awarii układu zapłonowego

Niesprawny układ zapłonowy powoduje wypadanie zapłonów w cylindrze albo w cylindrach, co objawia się utratą mocy, falowaniem obrotów i szarpaniem, które narasta.
– > Dotyczy silników benzynowych.
– > W autach z układem zapłonowym starego typu powodem awarii mogą być stare świece zapłonowe, cewka zapłonowa, przewody wysokiego napięcia, aparat zapłonowy, kopułka aparatu zapłonowego, palec rozdzielacza .
– > W autach z układem zapłonowym nowego typu powodem awarii mogą być świece zapłonowe, cewki zapłonowe albo zespolone cewki zapłonowe (połączone w jeden zespół).

Szarpanie podczas jazdy i szarpanie podczas ruszania, spowodowane przez układ przeniesienia napędu

Szarpanie podczas jazdy i szarpanie podczas ruszania może mieć różne przyczyny. Oto najczęstsze powody.
– > Dotyczy samochodów z silnikami benzynowymi i diesla, a także aut z napędem hybrydowym.
– > Awaria automatycznej skrzyni biegów może być powodem szarpania w trakcie jazdy i podczas automatycznej zmiany biegów.
– > Zużycie sprzęgła może powodować szarpanie podczas ruszania.
– > Zużycie poduszek silnika i skrzyni biegów (elementów mocujących silnik i skrzynię do nadwozia, odpowiedzialnych także za neutralizację drgań) może być powodem szarpania podczas ruszania, podczas przyspieszania i podczas hamowania autem.
– > Uszkodzenia powypadkowe auta, które spowodowały skrzywienie położenia silnika, albo niewłaściwy montaż silnika po demontażu lub zamontowaniu używanego silnika do auta – to także może być przyczyną szarpania.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</strong

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.