Wibracje na kole kierownicy w zdecydowany sposób zmniejszają komfort jazdy. Bo w końcu jedziemy samochodem, a nie pilotujemy zagęszczarkę do ziemi albo młot pneumatyczny. Czasami są mniej odczuwalne, czasami więcej, czasami kierownica wibruje tylko w określonych sytuacjach. Spójrzmy zatem, w jakich.
Wibracje kierownicy są szczególnie mocno odczuwalne przy większych prędkościach.
Jak to zwykle, w przypadku samochodu, są one zwiastunem określonych awarii i problemów.
Znajdą się oczywiście osoby, którym nie będzie przeszkadzać, choćby kierownicą trzęsło, jakby dwa słonie uprawiały gody na kolumnie kierowniczej. Pali? Pali. Jedzie? Jedzie. To w czym problem?
No właśnie, jest problem i to poważny.
Wibracje kierownicy (wibrowanie kierownicy, drżenie kierownicy) – powody
Pierwszy, najczęstszy objaw wibrowania kierownicy to niewyważone koła. Najczęstszym powodem jest oderwanie się ciężarka od felgi, kiedy nasze auto wpadnie w dziurę.
Wyważenie kół możemy zlecić w każdym warsztacie wulkanizacyjnym. Trwa to do 40 minut, bo każde koło trzeba zdemontować, a potem zamontować na specjalnej maszynie – wyważarce. Usługa nie jest na szczęście droga – zazwyczaj kosztuje 10 zł od koła. W przypadku sezonowej wymiany ogumienia, wyważanie kół jest najczęściej wliczone w koszt wymiany.
Drugi powód, który również powinien skierować nas do warsztatu wulkanizacyjnego, to nierównomierne zużycie bieżnika kół (bardzo silne anomalie) albo wybrzuszenie na jednym z bieżników. Nierównomierne zużycie bieżnika może być spowodowane złą geometrią zawieszenia (po wjechaniu w dziurę na drodze, po kolizji, w aucie z uszkodzonym zawieszeniem) albo rezygnacją z jej ustawienia po wymianie kół. Wybrzuszenie na oponie może świadczyć o jej poważnym uszkodzeniu i najczęściej wymaga wymiany opony na nową (najlepiej opon na jednej osi auta). Wyważenie kół najczęściej kosztuje ok. 40 zł za cały komplet, warto kontrolować właściwe wyważenie przynajmniej raz w roku.
Trzeci, najbardziej popularny powód wibrowania koła kierownicy, to zwichrowane tarcze hamulcowe. Jak dochodzi do ich zwichrowania? Tarcze są silnie rozgrzewane po hamowaniu, a następnie szokowo chłodzone. Do szokowego schłodzenia może dojść po wjechaniu w głęboką kałużę, albo podczas mycia auta zaraz po zakończeniu jazdy. W tym przypadku jedynym rozwiązaniem jest wymiana zwichrowanych tarcz na nowe (jeśli zwichrowana jest jedna tarcza, montujemy dwie nowe tarcze na jednej osi).
Kolejne powody są już na szczęście rzadziej spotykane. Powodem wibracji mogą być uszkodzone wewnętrzne przeguby napędowe półosi napędowych albo poważnie zużycie elementy połączeń metalowo gumowych w zawieszeniu auta (czyli najczęściej tuleje zawieszenia, a także sworznie).
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ