Czy warto stosować płukankę do silnika?

Jak bezpiecznie uzupełnić poziom oleju? Jak sprawdzić poziom oleju? Jak uzupełnić olej silnikowy – krok po kroku? Czy można dolać oleju do ciepłego (rozgrzanego) silnika?

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania:
– jak sprawdzić poziom oleju silnikowego
– w jaki sposób sprawdzić poziom oleju silnikowego
– czy warto polegać na czujniku poziomu oleju?
– jak korzystać z bagnetu olejowego?
– ile oleju silnikowego dolać?
– jak dobrać olej silnikowy?
– ile samochód zużywa oleju silnikowego?
– jakie zużycie oleju silnikowego jest normalne?
– czy można dolać oleju silnikowego przy rozgrzanym silniku?

Właściwy poziom oleju silnikowego ma ogromny wpływ na pracę jednostki napędowej. Jeśli oleju jest zbyt mało w układzie smarowania, silnik ulega przyspieszonemu zużyciu. Trzeba liczyć się z przyspieszonym zużyciem układu korbowo – tłokowego, przegrzaniem jednostki napędowej, przyspieszonym zużyciem turbosprężarki, uszkodzeniem łańcucha rozrządu i elementów układu zmiennych faz rozrządu, a nawet zatarciem silnika (równoznacznym ze zniszczeniem jednostki napędowej).
Dlatego regularna kontrola poziomu oleju silnikowego to podstawowa czynność eksploatacyjna.

Każdy samochód ma prawo zużywać niewielkie ilości oleju silnikowego. Olej np. spala się po zetknięciu z bardzo gorącymi częściami silnika, takimi jak denko tłoka. Co to są „niewielkie ilości oleju silnikowego”? Jest to różnie rozumiane przez różnych producentów samochodów (należy zawsze zajrzeć do instrukcji). Dla jednego producenta „niewielkie ilości oleju silnikowego” to 0,5 l oleju na 1000 kilometrów, dla drugiego – 1 l oleju na 1000 kilometrów.
Należy przyjąć, że zużycie większe niż 1 l oleju silnikowego na 1000 kilometrów oznacza, że w układzie są wycieki oleju silnikowego, albo silnik jest bardzo mocno zużyty.

Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego?

Poziom oleju silnikowego sprawdza się za pomocą bagnetu, który jest specjalne oznaczony i nietrudno go znaleźć pod maską samochodu.
Poziom oleju sprawdza się wtedy, gdy silnik jest zimny (nie pracował przez minimum godzinę), a auto stoi na prostym terenie.
Należy wyciągnąć bagnet, przeczyścić go szmatką, a potem jeszcze raz zanurzyć i wyciągnąć. Bagnet sięga do miski olejowej, w której gromadzi się olej silnikowy. Na bagnecie znajduje się podziałka.

219161154_6555244521168136_561375073898903550_n

W niektórych autach znajduje się także elektroniczny miernik poziomu oleju silnikowego. Wyświetla on stan oleju przed uruchomieniem silnika. To bardzo wygodne rozwiązanie, ale…
I tak warto co pewien czas sprawdzić poziom oleju za pomocą bagnetu. Dlaczego? Dlatego, że czujnik poziomu oleju może ulec awarii.
Poziom oleju silnikowego powinien prawie podchodzić pod oznaczenie MAX.
Nie powinien jednak przekroczyć oznaczenia MAX. Zbyt duża ilość oleju jest również szkodliwa, choć nie tak szkodliwa, jak brak oleju.
219109077_6555242897834965_7693905364955517196_n

Jak uzupełnić poziom oleju silnikowego? Jak dolać oleju

Olej silnikowy dolewa się poprzez wlew oleju. Wystarczy go odkręcić. Czasami trzeba to zrobić rękawiczką, albo przez szmatkę.
Czy można dolać oleju silnikowego do rozgrzanego silnika? Nie. Może to doprowadzić do pęknięcia głowicy na skutek szoku termicznego. Olej uzupełnia się tylko i wyłącznie przy zimnym silniku.

Nawet, jeśli doszło do sytuacji awaryjnej i zapaliła się kontrolka ostrzegawcza, informująca o niskim poziomie oleju, nie należy go dolewać od razu. Auto trzeba jak najszybciej zatrzymać w bezpiecznym miejscu, następnie otworzyć maskę i poczekać, aż silnik ostygnie. Dopiero wtedy należy dolać oleju silnikowego.

Jak uzupełnia się poziom oleju? Dolewamy olej przez wlew oleju. Czekamy około minuty. Sprawdzamy poziom oleju za pomocą bagnetu. Jeśli jest zbyt niski, dolewamy znów.
218981988_6555247414501180_51800211063320910_n

218948008_6555246411167947_3034317794497070582_n

219271822_6555246097834645_6045019204343555159_n

219133715_6555242437835011_527164133875029933_n

Jaki olej zastosować podczas uzupełniania poziomu oleju silnikowego?

Olej, który dolewamy, musi mieć takie same parametry zgodne z normą SAE jak olej, zastosowany w samochodzie. Zawsze należy stosować olej o parametrach SAE, zalecanych przez producenta auta (np. 5W30). Informacje o tym, jaki olej został zastosowany w aucie (wlany do silnika) powinny znajdować się pod maską, na kartce, która potwierdza wymianę oleju.

Natomiast informacje o tym, jaki olej zaleca producent samochodu, znajdują się zawsze w instrukcji auta.

Najważniejsze są parametry wg SAE, np. 5W30. Marka oleju jest nieważna. Czasami producent samochodu stosuje oznaczenie własne, np. VW 502 00. Można to jednak łatwo rozszyfrować w sklepach motoryzacyjnych (także online).
Dobry olej silnikowy powinien spełniać normy producenta auta. Informacje o tym znajdują się na opakowaniu oleju.
Oczywiście, zawsze zachęcamy do stosowania polskich olejów silnikowych. Mamy kilku polskich producentów.

Photo by Sean MacEntee on Foter.com / CC BY
Photo by Sean MacEntee on Foter.com / CC BY

Nie wolno zmieniać parametrów oleju silnikowego w aucie, wedle własnego widzimisię, albo rad starych kierowców (np. zmiana z oleju syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40, bo będzie to miało poważne konsekwencje dla silnika i osprzętu).
Co ile sprawdzać poziom oleju silnikowego? Najlepiej raz na tydzień.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.