Filtr paliwa co to jest, jak działa filtr paliwa, co ile wymieniać filtr paliwa zapchany filtr paliwa

Filtr paliwa znajduje się w każdym współczesnym samochodzie z silnikiem diesla oraz w wielu samochodach z silnikami benzynowymi. To bardzo ważny podzespół. Jaką rolę pełni filtr paliwa? Co ile wymieniać filtr paliwa? Dlaczego filtr paliwa jest tak ważny dla silnika diesla?

Po co stosuje się filtr paliwa?

Filtr paliwa ma za zadanie ochronę układu paliwowego przed zanieczyszczeniami. Skąd biorą się zanieczyszczenia w paliwie? Zanim paliwo trafi do stacji paliw, przechodzi przez wiele różnych zbiorników oraz systemów przetaczania. W każdym z nich mogą znaleźć się zanieczyszczenia.

Jakiego rodzaju zanieczyszczenia mogą znaleźć się w paliwie?
Mogą to być drobinki piasku, szlam, iły (skały osadowe), cząsteczki metalu (np. z mocno zużytych pomp). W dieslach filtr powinien zatrzymać również parafinę, która może wytrącać się w trakcie zimnych dni, jeśli w zbiorniku jest dalej letnie paliwo. Ponadto źródłem zanieczyszczeń mogą być też cysterny. Nawet własny bak w samochodzie, jeśli jest metalowy, może być źródłem zanieczyszczeń. Jeśli kierowca tankuje małe ilości paliwa, w baku może zebrać się woda, która będzie odpowiedzialna za powstawanie korozji.
Co może się stać, jeśli drobinka zanieczyszczeń trafi do układu paliwowego? Może ona doprowadzić do uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia (sprężające paliwo) oraz do uszkodzenia końcówek wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego.

Jak działa filtr paliwa?

Paliwo jest tłoczone przez elektryczną – > pompę paliwa zanurzoną w baku. Za pomocą przewodu paliwowego niskiego ciśnienia trafia do filtra paliwa. Tutaj paliwo jest filtrowane. Jak wygląda proces filtrowania? Paliwo przepływa przez specjalną wkładkę, znajdującą się we wnętrzu filtra. Może być ona wykonana z włókniny albo z celulozy. Zanieczyszczenia zostają na włókninie albo celulozie, a paliwo płynie dalej do silnika. W przypadku współczesnych jednostek diesla i nowoczesnych silników turbodoładowanych paliwo trafia do pompy wysokiego ciśnienia.
Wkładka we wnętrzu filtra paliwa różni się w zależności od rodzaju silnika. W silnikach diesla musi zatrzymać zanieczyszczenia o średnicy niż 3 μm. Silniki benzynowe, także z bezpośrednim wtryskiem paliwa (a dokładnie ich – > wtryskiwaczesą bardziej odporne na zanieczyszczenia, dlatego w ich przypadku wkładki muszą zatrzymać zanieczyszczenia większe niż 10 μm.

Same filtry mogą mieć różny wygląd. Filtr paliwa i jego obudowa z tworzywa sztucznego mogą tworzyć jeden nierozbieralny podzespół. Producent samochodu może też zastosować filtr paliwa z metalową obudową, w którym wymienia się tylko wkład. Sam filtr może być montowany przy baku paliwa (wymiana takiego filtra jest bardziej skomplikowana) albo pod maską samochodu. W tym drugim przypadku wymiana jest prosta.
Producent filtra zawsze umieszcza na nim strzałki. Oznaczają one kierunek przepływu paliwa. Nie można ich pomylić.

Filtr zużywa się, albowiem zapycha się od zanieczyszczeń. Może też zbierać się w nim woda z paliwa. Są specjalne filtry w dieslach, gdzie co pewien czas powinno się usuwać zebraną wodę. Robi się to za pomocą specjalnego zaworka.

W niektórych samochodach z silnikami benzynowymi producenci aut w ogóle nie stosowali filtrów paliwa, tylko smoki paliwowe. To metalowe siateczki przy pompie paliwa.

Zapchany filtr paliwa może generować problemy

Im bardziej zapchany filtr paliwa, tym gorszy przepływ paliwa do silnika. W pewnym momencie, jeśli filtr paliwa nie zostanie wymieniony na nowy, auto może zacząć szarpać i tracić moc przy większych obciążeniach (jeździe z większą prędkością). Wszystko dlatego, że układ paliwowy nie będzie w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości benzyny lub oleju napędowego. Silnik może zacząć szarpać.
Co ile wymieniać filtr paliwa?
W dieslach i benzyniakach z bezpośrednim wtryskiem paliwa warto raz na rok. W pozostałych autach raz na dwa lata. Choć i im nie zaszkodzi częstsza wymiana filtra.
W trakcie wymiany filtra należy koniecznie zwrócić uwagę na szczelność przewodów paliwowych oraz na kierunek przepływu paliwa. Najlepiej zlecić wymianę filtra paliwa w warsztacie. Potrwa to 15 minut.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.