Czujnik ciśnienia oleju silnikowego objawy awarii, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego budowa, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego działanie, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego co to jest, jak działa https://www.motorewia.pl

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego znajduje się w każdym samochodzie z silnikiem spalinowym. Jego wskazania są bardzo ważne dla kierowcy, bo czujnik ostrzega o możliwości zatarcia silnika. Jednak czasami zapalona czerwona kontrolka oleju na desce rozdzielczej może oznaczać, że z układem smarowania silnika wszystko jest w porządku. Doszło za to do awarii samego czujnika ciśnienia oleju. Taki to metalowy wesołek.

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego to nie jest – > czujnik poziomu oleju silnikowego. Ale… Zapalona kontrolka czujnika ciśnienia oleju silnikowego może również ostrzegać o zbyt niskim poziomie oleju silnikowego w układzie. To logiczne. Jeśli oleju silnikowego w układzie jest zbyt mało, układ smarowania nie jest w stanie nadać mu odpowiedniego ciśnienia.

Dlaczego ciśnienie oleju silnikowego jest tak ważne?

Pompa oleju (napędzana przez układ rozrządu albo dodatkowy łańcuszek) nadaje olejowi silnikowego ciśnienie, dzięki któremu olej silnikowy może dotrzeć do węzłów smarowania. Tam olej jest rozprowadzany i smaruje pracujące części jednostki napędowej, tworząc na nich ochronny film.
Ale to nie wszystko.
Odpowiednie ciśnienie oleju silnikowego jest niezbędne do sterowania kołem zmiennych faz rozrządu. Właściwego ciśnienia oleju silnikowego wymaga również napinacz hydrauliczny, który dba o właściwe napięcie łańcucha rozrządu.

Jeśli ciśnienie oleju silnikowego jest zbyt niskie, olej silnikowy nie trafia do węzłów smarowania w silniku oraz do turbosprężarki (jeśli ta występuje w danej jednostce napędowej). Wszystko zaczyna się grzać i rozpoczyna się proces przyspieszonego zużycia. A stąd już niedaleko do zatarcia.

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego objawy awarii, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego budowa, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego działanie, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego co to jest, jak działa https://www.motorewia.pl

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego – jak działa?

Czujnik ten jest zamontowany w misce olejowej lub w skrzyni korbowej. Czujnik jest wkręcony w gwint z odpowiednim momentem dokręcenia. W dolnej części czujnika znajduje się element pomiarowy. Część dolna jest zanurzona w oleju. W górnej, zamontowanej na zewnątrz silnika znajduje się gniazdko przyłączeniowe do przewodu zasilająco- sygnałowego, który łączy czujnik ze sterownikiem silnika i z lampką kontrolką na desce rozdzielczej.

Jak działa czujnik ciśnienia oleju? W dolnej części czujnika znajduje się metalowa rura. Na jej końcu zamontowana jest elastyczna membrana. Za nią znajduje się metalowy dekielek, a wyżej metalowa sprężyna.
Kiedy ciśnienie oleju wzrasta, membrana rozszerza się, dzięki czemu ugina się sprężynka.
Ugięcie sprężynki przetwarzane jest na sygnał elektryczny, który z kolei jest rozkodowywany przez oprogramowanie sterownika silnika.

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego objawy awarii, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego budowa, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego działanie, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego co to jest, jak działa

W niektórych samochodach producenci montują czujniki ciśnienia oleju, które na bieżąco informują kierowcę o tych wartościach. Jednak stosuje się to przede wszystkim w autach sportowych, wyczynowych i terenowych, a także w nielicznych osobowych.

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego objawy awarii, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego budowa, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego działanie, Czujnik ciśnienia oleju silnikowego co to jest, jak działa https://www.motorewia.pl

Zapalona czerwona kontrolka oleju silnikowego to zasługa czujnika

Zapalona czerwona kontrolka oleju silnikowego na desce rozdzielczej ostrzega Cię o tym, że ciśnienie oleju jest bardzo małe. Co powinieneś/powinnaś zrobić? Znajdź miejsce do bezpiecznego zaparkowania auta. Następnie wyłącz silnik. Odczekaj 20 minut. Otwórz maskę, żeby silnik mógł ostygnąć. Sprawdź poziom oleju silnikowego.
Bardzo często kontrolka zapala się ze względu na zbyt małą ilość oleju silnikowego w układzie. Układ smarowania nie może nadać odpowiedniego ciśnienia olejowi, bo jest go za mało.
Mogą być też inne problemy. Powodem może być – > zapchany smok olejowy.

W silniku może być bardzo mocno zanieczyszczony, zgęstniały olej. Problemy może też sprawiać olej o złej specyfikacji, np. 10W40 zamiast zalecanego przez producenta 5W30.
Jeśli poziom oleju jest zbyt niski – mamy winnego. Dolej oleju (na zimnym silniku) – dolej takiego samego oleju, jaki był wlany do silnika. Następnie zakręć korek i jedź do domu.
Problemem może być to, że Twój silnik zużywa dużo oleju. Silniki downsizingowe i stare silniki benzynowe z zużytymi pierścieniami zużywają więcej niż litr oleju na 1000 km. Po prostu musisz co pewien czas kontrolować poziom oleju i go dolewać.
Problemem może być to, że w Twoim silniku są nieszczelności i olej wycieka. To bardzo niebezpieczne.

Problemem może być też to, że czujnik ciśnienia oleju uległ uszkodzeniu. Jednak nie ryzykuj zatarcia silnika. Czujnik należy sprawdzić w warsztacie. Może doszło do uszkodzenia przewodu zasilającego. Wymiana czujnika jest prosta a sam czujnik tani (najtańsze uniwersalne kosztują 7 złotych).

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.