Sonda lambda: awaria. Objawy awarii. Jak sprawdzić sondę lambda?
Sonda lambda to podzespół, przypominający wyglądem świecę zapłonową. Różni się tylko tym, że posiada przewód, zakończony wtyczką. Wtyczka ta jest podłączona najczęściej w okolicach skrzyni biegów. Dalej przewód prowadzi do sterownika silnika. Sterownik silnika stale pobiera informacje z sond lambda. Są one niezbędne do tego, aby ustalić dawkę paliwa, jaka ma być wtryskiwana do silnika. Czyli, w praktyce, ustalić odpowiednio moment otwarcia i czas otwarcia wtryskiwaczy wtrysku pośredniego, albo bezpośredniego, w zależności od posiadanego rodzaju silnika.
W większości samochodów, jakie poruszają się po polskich drogach (średnia wieku 10 – 15 lat), zastosowane są dwie sondy lambda. Pierwsza (regulacyjna) znajduje się tuż za kolektorem wylotowym/wydechowym i można ją zobaczyć pod maską silnika. Druga sonda lambda (korekcyjna) montowana jest za katalizatorem.
W nowoczesnych, młodszych silnikach, stosuje się znacznie więcej sond lambda. Mogą być nawet 3 albo 4 sondy.
Awaria sondy lambda jest bardzo dokuczliwa. Przede wszystkim dlatego, że bardzo wzrasta zużycie paliwa. Wzrost zużycia paliwa jest bardzo odczuwalny – podczas jazdy miejskiej zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 50 procent.
Ale to nie wszystkie problemy. Awaria sondy lambda powoduje także przyspieszone zużycie (zapchanie) katalizatora trójdrożnego albo/i filtra cząstek stałych. Na desce rozdzielczej auta wyświetla się błąd (check engine). Silnik jest wprowadzany w tryb awaryjny i ma ograniczone osiągi.
O sondzie lambda, jej budowie i funkcjach pisaliśmy już wcześniej, w innych artykułach. W tym skupimy się na sprawdzeniu sondy lambda.
Jak sprawdzić sondę lambda?
Przede wszystkim, podłączyć urządzenie do diagnostyki komputerowej do złącza OBD2 w aucie. Następnie należy odczytać kody zapisanych błędów w pamięci sterownika, a potem odczytać ich znaczenie.
Aby w pełni być pewnym tego, że sonda uległa uszkodzeniu, należy dokładnie ją obejrzeć. Na co zwrócić uwagę? Na stan przewodu elektrycznego (pod kątem uszkodzeń izolacji/pęknięcia/przerwania), uszczelki przewodu (uszkodzenia mechaniczne), styków we wtyczce (zaśniedzenie/korozja/uszkodzenie mechaniczne), obudowy sondy lambda (pęknięcia/uszkodzenia mechaniczne itd).
Nowoczesne sondy lambda są podgrzewane elektrycznie.
W przypadku awarii, sondy się nie naprawia, tylko wymienia na nową. Koszt: od 60 do 300 zł, w zależności od marki sondy i modelu auta. Nie warto kupować najtańszych, bezmarkowych zamienników ze względu na ich niską jakość. Produkt zawsze musi mieć producenta.
Sondę dobiera się do konkretnego modelu auta i silnika.
Montaż sondy lambda wymaga odpowiedniego klucza (sonda ma przewód, zatem nie uda się jej zamontować kluczem do świec zapłonowych), specjalnej pasty montażowej (smaru ceramicznego, bardzo często jest dołączony do zestawu), a także odpowiedniego momentu, z jakim należy dokręcić sondę. W przypadku wymiany większości sond lambda, niezbędne jest korzystanie z podnośnika/kanału, aby uzyskać odpowiedni dostęp do podzespołu.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ