Legionella (choroba legionistów) spowodowała śmierć kilkunastu mieszkańców Podkarpacia. Warto pamiętać, że zanieczyszczona klimatyzacja samochodowa (oraz domowa) może również być źródłem legionelli. Czy można samodzielnie i skutecznie wyczyścić klimatyzację samochodową? Czy można samodzielnie wyczyścić klimatyzację w samochodzie ozonem?
Legionelloza – co to jest?
Legionella to choroba wywoływana przez bakterie. Idealnym środowiskiem do ich rozwoju są układu klimatyzacji samochodowej, układy klimatyzacji domowej, klimatyzacje w biurach, wszystkie systemy działające podobnie do klimatyzacji (np. pompy ciepła, klimatyzatory domowe typu split), a także nawilżacze domowe elektryczne, spryskiwacze ogrodowe, fontanny, wanny, wanny z hydromasażem, prysznice, zbiorniki ze stojącą wodą wystawione na nagrzewanie, chłodnie kominowe w elektrowniach, wieże chłodnicze, komory zraszana itd. Do zakażenia dochodzi na skutek wdychania aerozolu (czyli np. powietrza z cząsteczkami wody, zawierającymi bakterie). W historii, także tej najnowszej, było wiele przypadków masowego zakażenia się legionellozą. Przykład? 2001 rok, Hiszpania, Murcja. 449 osob zarazilo się legioneliozą na skutek aerozolu, który rozprzestrzeniał się z wieży chłodniczej. 6 osób zmarło. W 1999 roku w Holandii 200 osób zaraziło się legionellozą w trakcie wystawy kwiatów. Aż 30 zmarlo.
Skąd wzięła się nazwa legionelloza? W 1976 roku, w Filadelfii miał miejsce zjazd kombatanów Legionu Amerykańskiego. 221 uczestników zarazilo się chorobą, której nikt wówczas nie znał. 34 legionistów zmarło.
Typowe objawy legionelli są podobne do alergii i przeziębienia: kaszel, katar, gorączka. Najgorsze jest to, że choroba ta jest zazwyczaj źle diagnozowana.
Legionella – legionelloza w klimatyzacji samochodowej
Każdy układ klimatyzacji jest narażony na pojawienie się legionellozy. Nic zatem dziwnego, że legionelloza może pojawić się w układzie klimatyzacji samochodowej. Poza legionellozą, zanieczyszczona klimatyzacja może być źródłem objawów alergii, szczypania oczu (zapalenie spojówek), ale i innych, ciężkich schorzeń. Nie bez powodu zaleca się coroczne dezynfekowanie klimatyzacji samochodowej (czyszczenie klimatyzacji) co rok. Zresztą, dotyczy to nie tylko klimatyzacji samochodowej. Każda klimatyzacja powinna być czyszczona raz do roku.
Dlaczego? Powietrze, pobierane przez klimatyzację samochodową, jest filtrowane przez filtr kabinowy. Jest on w stanie zatrzymać pyłki (też wywołujące kurz), owady i miniaturowe ziarenka piasku. Filtr węglowy ma jeszcze większą skuteczność. Ale jeszcze nikt na świecie nie wynalazł filtra kabinowego, którzy byłby w stanie zatrzymać bakterie i wirusy.
Najlepsze miejsce do „wylęgania”, czy też namnażania się bakterii, wirusów i pleśni, to parownik (tak samo w klimatyzacji domowej). Do niego trafia powietrze, pompowane do wnętrza kabiny. Powietrze przepływa przez parownik. Parownik odbiera ciepło z powietrza. Na parowniku skrapla się woda z powietrza, które jest schładzane. Osadzają się tu zanieczyszczenia z powietrza, których nie zatrzymał filtr kabinowy. Po wyłączeniu auta temperatura wewnątrz pojazdu jest całkiem wysoka. Powstaje zatem cały mikroświat. Po uruchomieniu klimatyzacji bakterie wędrują do wnętrza kabiny. W tym – bakterie legionelli.
Profesjonalne czyszczenie klimatyzacji – ochrona przed legionellozą
W profesjonalnych warsztatach samochodowych ceny za dezynfekowanie klimatyzacji zaczynają się od 100 złotych. Stosuje się trzy skuteczne metody:
piankę ze środkami bakteriobójczymi, wprowadzaną długą rurką do parownika i do całego układu klimatyzacji w aucie;
ozon o odpowiednim stężeniu, generowany przez specjalny ozonator;
suchą mgłę, która przenosi środek antybakteryjny.
Samodzielne czyszczenie klimatyzacji – czy jest możliwe?
Tak, jest możliwe. Można to zrobić na trzy sposoby:
stosując specjalny środek w piance, z długą rurką, dzięki której można go wprowadzić do wnętrza układu i do parownika;
stosując środek do dezynfekcji klimatyzacji w sprayu, umieszczany za przednimi fotelami, który powoli się uwalnia w zamkniętym wnętrzu z uruchomioną klimatyzacją na obiegu wewnętrznym , ale trzeba pamiętać, że większość środków jedynie nadaje zapach. Do dezynfekcji potrzebny jest środek, który ma w składzie substancje bakteriobójcze. Informacje o tym znajdują się na opakowaniu środka;
stosując własny ozonator.
Czy samodzielne czyszczenie klimatyzacji jest skuteczne? To kwestia dyskusyjna. W moim aucie dezynfekuję klimatyzację w ten sposób już trzeci rok. Podobnie, w ten sam sposób, dezynfekuję klimatyzator przenośny (mini split) służący do chłodzenia i ogrzewania domu na działce. Ogrzewanie to zbyt wiele w jego przypadku. Urządzenie to raczej służy do marnowania prądu, ale to tylko taka mała dygresja.
Samodzielne czyszczenie klimatyzacji samochodowej za pomocą ozonu – samodzielne ozonowanie klimatyzacji samochodowej
Co będzie nam potrzebne? Ozonator. Im więcej ozonu produkuje, tym lepiej. Nasze urządzenie generuje 600mg ozonu na godzinę (tyle podaje producent, a ile w tym prawdy, wie tylko ten, kto produkuje ten sprzęt i tabliczkę do niego). Kosztuje kilkadziesiąt złotych.
Urządzenie profesjonalne, przeznaczone do warsztatu samochodowego, generuje 10000 – 20000 g ozonu (cena od kilkuset złotych wzwyż). Zatem działa wielokrotnie szybciej i lepiej.
Ozon w zbyt dużym stężeniu jest trujący. Dlatego w warunkach domowych nie powinno się ozonować auta jak w warsztacie. Jak się ozonuje w warsztacie? We wnętrzu auta uruchamia się ozonator, a także włącza się klimatyzację na pełną moc, na obieg wewnętrzny.
Naszym zdaniem bezpieczny sposób jest następujący:
do ozonatora montujemy długą rurkę (jest na wyposażeniu);
otwieramy wszystkie drzwi w aucie;
wpychamy rurkę do każdego otworu wentylacji w samochodzie, oczywiście w delikatny sposób. Im głębiej wejdzie, tym lepiej;
uruchamiamy ozonator. 10 – 15 minut na każdy otwór wentylacyjny.
I to powinno wystarczyć. Wyłączamy ozonator.
Na koniec uruchamiany klimatyzację na obiegu wewnętrznym, na kilka minut, wysiadając z auta.
I na tym samodzielne czyszczenie klimatyzacji (samodzielne ozonowanie klimatyzacji) powinno się zakończyć.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ