Awaria elektrycznego podnośnika szyby w drzwiach to poważny problem, przez który normalnie korzystanie z samochodu może być całkowicie niemożliwe.
Dlaczego awaria jednego, małego elementu może całkowicie uniemożliwić korzystanie z samochodu? Trudno zostawić na parkingu samochód, w którym szyba samoistnie opada. Każdy może ją sobie pociągnąć w dół, otworzyć drzwi i potraktować wnętrze samochodu jak darmowy hotel albo ubikację. W takiej sytuacji nie można też zostawić nic wartościowego we wnętrzu samochodu.
W trakcie deszczu do wnętrza samochodu będzie wlewać się woda. A kabina to nie wanna. Poważne zalanie wnętrza kabiny pojazdu to problem, którego usunięcie będzie niezwykle trudne i kosztowne. Zalane gąbki i materiały najczęściej trzeba wymienić na nowe, to samo dotyczy wszystkich elementów elektrycznych (kostek i przewodów), które dość szybko zaśniedzieją i skorodują.
Awaria elektrycznego podnośnika szyb w drzwiach- tymczasowa naprawa
Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Doskonale wiadomo, że nie zawsze uda się od razu znaleźć wolne miejsce u mechanika, żeby dokonać naprawy. Czasem (włącznie z okresem oczekiwania na część) może to zabrać kilka dni. Jak sobie radzić w tym czasie?
Jeśli szyba samochodu opada, można ją przykleić przy pomocy szerokiej, przezroczystej taśmy klejącej, do górnej ramki drzwi. Najlepiej w dwóch albo trzech miejscach. Takie rozwiązanie zabezpiecza auto przed zalaniem go wodą w razie deszczu, ale równocześnie, daje złodziejowi albo chuliganowi sygnał, że ma przed sobą łatwy cel. Dlatego pojazdu z przyklejoną w ten sposób szybą, lepiej, nie pozostawiać na parkingu przy ulicy albo przed blokiem, tylko na strzeżonym, albo na własnej działce.
Dla większej pewności, auto lepiej postawić pod dachem, w garażu albo pod pokrowcem (plandeką).
Awaria elektrycznego podnośnika szyb w drzwiach – co się mogło zepsuć?
Mechanizm nie jest skomplikowany. Jest zamontowany wewnątrz drzwi. Składa się z silnika elektrycznego, układu mechanicznego, przeznaczonego do podtrzymywania szyby, a także do poruszania nią w górę i w dół, przewodów zasilających i sterownika (w autach premium będzie on podpięty do komputera komfortu).
Układ mechaniczny to linka, koło, które przekazuje napęd z silnika i ogranicza jego pracę, a także element podtrzymujący szybę, które dodatkowo powinien się zazębiać (za pomocą ząbków), kiedy szyba jest w pozycji zamkniętej.
Co się może zepsuć? Może dojść do przetarcia albo pęknięcia przewodu zasilającego – objawy to nierówna praca, zacinanie się, podnośnik raz działa, a raz nie.Może zepsuć się silnik – objawy brak działania ze strony układu, czasami smród spalonej elektryki, dochodzący spod drzwi.
Może zepsuć się mechanizm – tutaj najczęściej albo pękają linki, albo dochodzi do połamania elementu podtrzymującego szybę, bo najczęściej jest on wykonany z tworzywa.
Jeśli zepsuł się silnik – naprawa może być bardzo droga, gdyż w niektórych autach ten niepozorny element może kosztować kilkaset złotych.
Jeśli mechanizm – najlepiej zakupić kompletny, nowy, a nie montować do niego poszczególne części. Dobry zamiennik nie powinien kosztować więcej niż 100 – 150 zł. Uwaga na najtańszą chińską tandetę – już po pierwszym podniesieniu szyby praca takiego podnośnika może się zakończyć. Przykładem jest wynalazek ze zdjęcia. Został zamontowany przez mechanika. Trójkąt odpowiedzialny za podnoszenie szyby złamał się po pierwszym użyciu.
Jeśli powodem był przewód – trzeba będzie dokonać pomiarów multimetrem i zamontować nową wiązkę. Oczywiście, trzeba również sprawdzić, co było powodem awarii. Czy przewód przetarł się, bo został źle zamontowany? Czy doszło do jego uszkodzenia ze względu na złe zamontowanie albo awarię gumowej osłony, którą przewód biegnie z drzwi do wnętrza kabiny? Czy powodem była korozja, zwarcie, albo inne uszkodzenie?
Awaria elektrycznego podnośnika szyb w drzwiach – naprawa
Wymiana elektrycznego podnośnika szyb w drzwiach albo jego silnika wymaga rozebrania drzwi. W tym celu należy zdjąć cały boczek, zdemontować klamki i wiele innych elementów. Im auto wyższej klasy, tym więcej problemów. Potrzebne są specjalne narzędzia, znajomość tego, gdzie znajdują się śruby, spinki i zapadki, a także doświadczenie, bo czasami trzeba znać parę tricków, aby całość ładnie rozmontować. Doświadczony mechanik, mający dostęp do informacji technicznej, poradzi sobie z tym w 3 – 4 godziny (demontaż starego układu – montaż nowego), amator może potrzebować paru dni i jeszcze może dokonać szeregu zniszczeń w delikatnych elementach boczków.
O wiele mniejsze ryzyko jest w prostych konstrukcyjnie samochodach niższych klas, gdzie stosuje się przede wszystkim tanie elementy dekoracyjne z prostego tworzywa.
Wymiana mechanizmu albo silnika może wymagać konieczności zakupu nowych spinek do montażu boczków.
Koszt wymiany w warsztacie to zazwyczaj od 100 do 150 zł za jedne drzwi.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ