Nagar to jeden z największych wrogów każdego silnika. Jak się go pozbyć? Jak zabezpieczyć silnik przed odkładaniem się w nim nagaru?
Nagar to osad węglowy, który jest przyczyną szeregu problemów z silnikiem. Nagar niszczy kluczowe podzespoły układu korbowo – tłokowego. To między innymi tuleje cylindra, tłokim zawory i pierścienie zaworowe. W silnikach diesla nagar osadza się również w kolektorze dolotowym. Przez to powoduje ograniczenia dopływu powietrza do komór spalania.
Dlaczego nagar osadza się w silniku?
Nagar powstaje na skutek spalania oleju silnikowego, wymieszanego z paliwem. Olej silnikowy a także zanieczyszczenia (substancje półstałe) z benzyny i oleju napędowego ulegają koksowaniu w wysokiej temperaturze. Efektem tego jest wytrącenie osadu węglowego (czyli nagaru). Nagar osadza się na ściankach komór spalania, denkach tłoków, grzybkach zaworów, tulejach zaworowych, pierścieniach zaworowych i klapach wirowych. Można go też znaleźć na świecach zapłonowych.Może pojawić się w kolektorze dolotowym i w kolektorze wylotowym. W silnikach benzynowych do powstawania nagaru przyczyniają się uszlachetniacze, dodawane do paliwa. Mają one zabezpieczyć silnik przed zjawiskiem spalania stukowego. Osadzanie się nagaru to nie tylko domena silników, które nie były serwisowane w odpowiedni sposób. Nagar obserwuje się również w całkiem młodych silnikach, budowanych w zgodzie z zasadami downsizingu. Powodem jest bezpośredni wtrysk paliwa i zasada jego działania. Paliwo trafia bezpośrednio do komór spalania, a nie obmywa zaworów wlotowych. Podobnie zresztą sprawa ma się z osadzaniem się nagaru w kolektorze dolotowym. W silnikach z wtryskiem jednopunktowym i wielopunktowym, paliwo trafiało do kolektora dolotowego (lub określonego kanału dolotowego we wtrysku wielopunktowym) i tu mieszało się z paliwem. Przy wtrysku bezpośrednim omija kolektor całkowicie. W kolektorze dolotowym osadza się olej silnikowy (dostający się tutaj przez odmę), wraz z osadami ze spalin, kierowanych z powrotem do silnika przez zawór recyrkulacji spalin EGR. W rezultacie w kolektorze dolotowym powstaje skorupa, która ogranicza przepływ powietrza. Ma to oczywiście negatywny wpływ na pracę silnika. Przede wszystkim zwiększa się zużycie paliwa i spada moc.
Co jeszcze ma wpływ na powstawanie nagaru? Wszystko, co wpływa na przegrzewanie się oleju silnikowego. Przyczyną może być niski poziom oleju silnikowego. Do przegrzewania silnika prowadzi także sportowa jazda. I ona również może być przyczyną osadzania się nagaru w silniku. Nagar będzie się też szybciej osadzał się na skutek problemów z działaniem układu chłodzenia. One również prowadzą do przegrzewania się silnika. Wystarczy, że w układzie będzie za mało płynu chłodniczego. Albo zamiast płynu chłodniczego w układzie będzie wlana woda.
Źle dobrany olej w silniku? Nagar gwarantowany!
Nagar będzie osadzał się szybciej, jeśli w silniku zastosowano olej silnikowy niskiej jakości. Równie niebezpieczne jest stosowanie oleju silnikowego, dobranego niezgodnie z zaleceniami producenta. Na przykład stosowanie oleju półsyntetycznego lub mineralnego, zamiast zalecanego syntetycznego. Stary olej silnikowy, dawno nie wymieniany, także będzie powodem osadzania się nagaru. Każdy olej silnikowy zawiera w swoim składzie detergenty i dodatki czyszczące. Mają one za zadanie rozpuszczanie osadów nisko i wysokotemperaturowych. Kiedy olej jest stary, dodatki tracą swoje właściwości. I olej nie jest w stanie rozpuścić nagaru. Oleje wysokiej jakości mają w swoim składzie sporą ilość skutecznych dodatków i detergentów. Oleje niskiej jakości – nie. I dlatego silnik, w którym użyto oleju niskiej jakości, jest mocno narażony na powstawanie nagaru.
W silnikach benzynowych do powstawania nagaru w silniku mogą przyczyniać się problemy z kluczowymi elementami układu zapłonowego. To zużyte cewki zapłonowe i świece, które powodują zaburzenie procesu spalania mieszanki paliwowo – powietrznej.
Im bardziej zużyty (albo zaniedbany) silnik, tym więcej problemów z osadzaniem się nagaru. Dlaczego? Bo więcej oleju silnikowego trafia do komór spalania. Zużycie tłoków i pierścieni tłokowych powoduje przedostawanie się oleju silnikowego do komór spalania. Przedmuchy gazów do skrzyni korbowej powodują, że olej silnikowy trafia do kanałów dolotowych (poprzez odpowietrzenie). A dalej – znów do komór spalania.
I teraz wystarczy wyobrazić sobie następującą sytuację. Samochód, powiedzmy 16-letni, sprowadzony kilka lat temu z UE. Przebieg – na liczniku 200.000 km (a jakże!), rzeczywisty – ponad 400.000 kilometrów. Olej w silniku? Standardowo, półsyntetyk 10W40. Producent zalecał 5W30. Ale znajomi „doradzili”, że silnik jest starszy, to trzeba zastosować olej „gęstszy”. Wtedy nieszczelności się zalepią. I układ chłodniczy zalany czymś tam, co było akurat w sklepie pod ręką. Zalane po zakupie i tak sobie pracuje od 6 lat.
I właściciel, który lubi „dać po garach”. Docisnąć, ile fabryka dała.
Auto jest super! Niestety, ostatnio osłabło, mocno dymi, zużywa znacznie więcej paliwa. Zużycie oleju silnikowego przekracza 1 litr na 1000 kilometrów. Silnik uruchamia się z trudem. To przez nagar! A skąd ten nagar? Takie teraz słabe samochody produkują!
Jak chronić silnik przed nagarem?
Przede wszystkim trzeba stosować odpowiedni olej silnikowy. Jego specyfikacja musi być w stu procentach zgodna z zaleceniami producenta samochodu. Bez względu na wiek auta. Jeśli producent zalecił stosowanie oleju 5W30, taki olej powinien być stosowany przez całe życie silnika. Trzeba również dbać o odpowiedni poziom oleju i jego terminową wymianę. Najlepiej co rok, po przejechaniu 15 tys. kilometrów. Bardzo ważna jest sprawność układu chłodzenia. Musi w nim znajdować się płyn chłodniczy wysokiej jakości. Układ musi być szczelny i sprawny. Trzeba też unikać sportowej jazdy.
Dobre płukanki do silnika chronią przed nagarem
Warto również stosować specjalną płukankę do silnika, która usuwa osady wysokotemperaturowe, czyli np. nagar. A także inne zanieczyszczenia.Tutaj ciekawostka. Są osoby, które twierdzą, że stosowanie płukanek do silnika jest szkodliwe. Dlaczego? Bo wypłukanie zanieczyszczeń z jednostki napędowej, np. nagaru, spowoduje utratę szczelności… Nie tędy droga. Nagar nie pełni jakiejkolwiek pozytywnej roli w silniku. Nie uszczelnia go. Jest szkodliwy. I należy go usunąć.
Jednym ze skutecznych środków do usuwania nagaru z silnika, jest Engine Flush TEC 2000.
To płukanka, która składa się z preparatów smarnych i skutecznych dodatków czyszczących. Płukanka do silnika TEC 2000 ma za zadanie rozpuszczenie wszelakiego typu zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych. W tym nagaru. Płukankę można stosować do silników benzynowych i wysokoprężnych. Także tych, wyposażonych w filtr cząstek stałych.Stosowanie płukanki jest bardzo proste. Płukankę stosuje się przed wymianą oleju silnikowego. Trzeba odkręcić korek oleju i wlać całe opakowanie TEC 2000 do silnika. Co oczywiste – trzeba to zrobić przy zimnym silniku. Wlanie zimnej mieszanki do gorącego silnika może spowodować pęknięcie głowicy. Silnik powinien pracować ok. 15 minut na biegu jałowym. I to wszystko. Wystarczy zlać stary olej silnikowy, wraz z płukanką i zanieczyszczeniami. A potem zamontować nowy filtr oleju, nową uszczelkę korka miski olejowej i zalać silnik nowym olejem. Płukankę warto stosować regularnie – przed każdą wymianą oleju. W połączeniu z odpowiednim traktowaniem auta i stosowaniem właściwego oleju – skutecznie ochroni ona silnik przed nagarem.
Jak usunąć nagar z silnika i układu dolotowego?
Zdecydowana większość z nas kupuje auta używane. I niestety, możemy się spodziewać, że silnik kupionego auta może być już mocno zaatakowany przez nagar. Co gorsza, nagar może też osadzić się w układzie dolotowym.
Co trzeba zrobić? Po pierwsze wyeliminować przyczynę powstawania nagaru. Sprawdzić, czy silnik zużywa olej silnikowy. Skontrolować szczelność turbosprężarki (jeśli występuje). Sprawdzić szczelność układu chłodniczego i wymienić w nim płyn.
Zanieczyszczony kolektor dolotowy należy zdemontować i wyczyścić go mechanicznie (miękką szczoteczką), ze wsparciem specjalnego środka czyszczącego (np. TEC 2000 Induction Cleaner). Silnik należy przepłukać płukanką Engine Flush TEC 2000 i zastosować w nim nowy olej silnikowy.
W ekstremalnych przypadkach środki chemiczne nie przywrócą sprawności silnika. Nie obejdzie się bez interwencji mechanika, gdy układ korbowo – tłokowy silnika jest bardzo mocno zużyty.
Stosowanie właściwego oleju silnikowego, regularne wymiany oleju, dbanie o sprawny układ chłodniczy i regularne płukanie silnika przed wymianą oleju pozwolą uchronić jednostkę napędową przed nagarem.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ