Dlaczego zawieszenie w elektrycznych psuje się szybciej niż w spalinowych?
Spis treści
Zawieszenie w samochodach elektrycznych zużywa się znacznie szybciej niż w samochodach benzynowych i w dieslach. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiem w artykule.
Każdy kierowca powinien dokładnie poznać wady samochodów elektrycznych, zanim zdecyduje się na zakup auta elektrycznego BEV. Wady samochodów elektrycznych są celowo przemilczane, aby nie zniechęcić użytkowników do zakupu. Gdyby każdy kierowca wiedział, jakie wady ma elektromobilność, z pewnością opór wobec wprowadzania elektromobilności siłą byłby większy. I o to właśnie chodzi. Dlatego przygotowałem kolejny artykuł o wadach elektromobilności i wadach samochodów elektrycznych. Dowiesz się z niego:
- Czy zawieszenie w samochodach elektrycznych ma inną budowę niż w samochodach spalinowych?
- Dlaczego zawieszenie w autach elektrycznych zużywa się szybciej niż zawieszenie w autach spalinowych?
- Które elementy zawieszenia aut elektrycznych psują się najczęściej?
Jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie elektrycznym BEV?
Zawieszenie samochodu elektrycznego, a także jego układ jezdny ma dokładnie taką samą budowę, jak zawieszenie w aucie spalinowym, benzynowym i dieslu. A zatem koła są prowadzone przez wahacze, mocowane do podłogi auta (albo do ramy w pickupach) za pomocą tulei metalowo-gumowych. Amortyzatory dbają o zapewnienie stałego kontaktu kół z nawierzchnią. Łączniki stabilizatora chronią przed wychyleniami w trakcie pokonywania zakrętów. Sprężyny zapewniają prześwit i chronią przed drganiami, a w autach luksusowych zamiast sprężyn stosuje się miechy powietrzne, działające w ramach zawieszenia pneumatycznego. Oczywiście, w samochodach elektrycznych BEV i w samochodach hybrydowych stosuje się też tylne belki skrętne, układy zawieszenia wielowahaczowego itd. W autach elektrycznych wyższych klas stosuje się też zawieszenie aluminiowe – tu przede wszystkim wahacze.
Wyjątkiem są pseudo wynalazki, które trudno nazwać samochodami. Np. miniaturowe auta elektryczne, trójkołowce, gdzie może być zastosowana zupełnie inna konstrukcja zawieszenia.
Samochody elektryczne mają też łożyska kół, które mogą być wprasowane w piasty albo mogą być zintegrowane z piastami.
Podsumowując: konstrukcja zawieszenia samochodu elektrycznego jest dokładnie taka sama, jak w przypadku samochodu spalinowego. W zawieszeniu auta elektrycznego są te same wrażliwe elementy, jak tuleje metalowo – gumowe (silentblocki), sworznie wahacza, amortyzatory, sprężyny zawieszenia, łączniki stabilizatora, poduszki tylnej belki itd.

Dlaczego zawieszenie w samochodach elektrycznych zużywa się szybciej niż w autach spalinowych?
Odpowiedź jest prosta – z jednej strony samochód elektryczny jest pozbawiony ciężkiego silnika spalinowego i ciężkiej skrzyni biegów (zespół napędowy auta EV, składający się z silnika, falownika i skrzyni biegów jest dużo mniejszy od silnika spalinowego i skrzyni biegów) . Z drugiej strony samochód elektryczny jest dociążony baterią trakcyjną (głównym akumulatorem). Taka bateria waży od 300 do 700 kg (orientacyjnie, może ważyć więcej, to zależy od technologii i przede wszystkim od pojemności). Ponadto wagę baterii zwiększa układ chłodzenia i ogrzewania.
Akumulator w samochodzie elektrycznym (mówimy o współczesnych konstrukcjach) umieszczony jest płasko na podłodze auta, pod kabiną pasażerską.
I znów są z tego powodu plusy i minusy.
Plus: samochód elektryczny jest stabilny, nawet na zakrętach, bo ma idealnie rozłożoną masę i środek ciężkości. W autach spalinowych było to możliwe tylko w przypadku samochodów z klasycznym układem napędowym, czyli wzdłużnie umieszczonym silnikiem, wzdłużnie zamontowaną skrzynią biegów, napędem na tylną oś za pośrednictwem wału.
Jakie są minusy?
Uszkodzenie podwozia auta na skutek ataków korozji powoduje, że samochód musi trafić na złom.
Pożar baterii sprawia, że kierowca i pasażerowie mają jedynie kilkanaście sekund, aby wydostać się z samochodu. W przeciwnym razie kłęby trującego dymu szybko znajdą się we wnętrzu kabiny.
Większa masa samochodu znacząco zwiększa obciążenia dynamiczne części zawieszenia, a także łożysk kół. To wszystko sprawia, że w samochodzie elektrycznym łożyska kół (albo całe piasty), tuleje metalowo-gumowe i sworznie wahaczy, amortyzatory oraz sprężyny zużywają się szybciej, niż te same elementy w aucie spalinowym. Jeśli kierowca jeździ dodatkowo po dziurawych drogach, proces zużycia zawieszenia znacząco przyspiesza.
Kolejny minus samochodów elektrycznych – mało komfortowe zawieszenie
Z wyjątkiem aut luksusowych, z zawieszeniem pneumatycznym, większość aut elektrycznych ma twardo zestrojone zawieszenie. Twarde, czyli mało komfortowe. Dzieje się tak ze względu na wysokie siły bezwładności podczas jazdy po drogach z gorszą nawierzchnią, spowodowane dużą masą aut elektrycznych. Silnik elektryczny auta BEV charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym, a dzięki przyspieszeniu liniowemu, auto może rozpędzić się do setki nawet w 3 – 4 sekundy. To również sprawia dodatkowe wyzwania, takie jak nurkowanie przodu auta i ugięcie tyłu. Aby temu przeciwdziałać, stosuje się w autach elektrycznych zawieszenie aktywne, które na bieżąco zmienia siłę tłumienia amortyzatorów. To rozwiązanie skomplikowane i drogie w naprawie. Jeden amortyzator ze zmienną siłą tłumienia kosztuje od 1000 do 3000 zł. Właściciel auta elektrycznego musi też pamiętać o częstszej kontroli geometrii kół.
AUTOR: MICHAŁ LISIAK
JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O FILMACH, BLOG KULINARNY O PRZYSMAKACH Z CAŁEGO ŚWIATA), WOJSKU, POLITYCE, SPOŁECZEŃSTWIE – I WIELU INNYCH CIEKAWYCH RZECZACH.
-> MICHAŁ LISIAK – KANAŁ YOUTUBE
-> MOTOREWIA KANAŁ TIK TOK
-> CLUB OTOMOTIFID NA TIK TOK
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, bloger motoryzacyjny, bloger wielotematyczny, bloger kulinarny, content marketing motoryzacja





