Wahacz to jeden z najważniejszych podzespołów, wchodzących w skład zawieszenia samochodu. To element, który odpowiada za prowadzenie określonego koła samochodu. Awarie wahaczy zdarzają się bardzo często. Skutki awarii wahaczy mogą być uciążliwe, a także bardzo niebezpieczne. Dlatego każdy kierowca powinien zwracać baczną uwagę na stan wahaczy w swoim aucie.
Wahacz to metalowy element, który utrzymuje zwrotnicę w odpowiedniej pozycji, prowadząc koło samochodu. Wahacze zawieszenia mają różne kształty. Może to być kształt litery U, jak w przypadku naszego fotomodela. Może to być kształt litery V, może być kształt litery I. Stosuje się wahacze poprzeczne, wzdłużne i skośne, w zależności od rodzaju zawieszenia.
Wszystkie wahacze składają się z trzech zasadniczych elementów:
• Wahacza właściwego – elementu metalowego, wykonanego z blachy stalowej, stali konstrukcyjnej, żeliwa, aluminium albo odkuwki stalowej.
• Tulei metalowo – gumowej (albo dwóch tulei metalowo gumowych), zwanych również silentblockami, które są wprasowane w wahacz. Tuleje mocują wahacze do podwozia samochodu. Ich zadaniem jest umożliwienie ruchu wahacza, a także amortyzowanie drgań.
• Sworznia wahacza. To przegub kulowy w gumowej obudowie, który łączy wahacz ze zwrotnicą koła (z przodu) albo piastą koła (z tyłu). Dzięki niemu możliwe jest ruchome połączenie.
Wahacze – budowa
Dlaczego wahacze się psują?
Wahacze są stale narażone na różnego rodzaju przeciążenia. Główna, metalowa część wahacza, narażona jest na działanie korozji. W razie wypadku może ulec zniekształceniu.
Sworzeń wahacza to najdelikatniejsza część wahacza. W gumowej osłonie pracuje przegub kulowy. Może dojść do jego uszkodzenia po wjechaniu w dziurę w drodze. Uszkodzeniom może ulec również gumowa osłona wahacza, na skutek naturalnych procesów starzeniowych gumy. Dochodzi do tego zwłaszcza zimą, kiedy w niskich temperaturach guma robi się twarda i łatwiej pęka. Tuleje wahacza psują się najczęściej również na skutek starzenia się gumy. Powodem przyspieszonego zużycia sworzni wahacza i tulei metalowo – gumowych może być również częsta jazda po nierównościach.
Trwałość wahaczy zawieszenia
Trwałość wahaczy zależna jest od wielu czynników. To między innymi sposób eksploatacji auta – im więcej samochód jeździ po tzw. „dziurach” tym szybsze uszkodzenie wahaczy. Trwałość jest również zależna od jakości wykonania części. Najtańsze zamienniki nie zapewniają wysokiej trwałości. Nie ma też co liczyć na super trwałość w przypadku stosowania najdroższych części. Dlaczego? Zawieszenie kilkuletniego – kilkunastoletniego samochodu jest już dalekie od ideału. Pracuje z niego inną geometrią, niż fabryczna. Nawet pomimo tego, że geometria zawieszenia może być regularnie kontrolowana i ustawiana. Powoduje to szybsze zużycie wahaczy. Przez to wahacze, stosowane na pierwszy montaż, mogą pracować w optymalnych warunkach przez 200 – 250 tys. km przebiegu, ale zastosowane w ich miejsce wahacze bardzo dobrej jakości będą pracować połowę tego przebiegu. Najtańsze zamienniki mogą wymagać wymiany już po 20 – 30 tys. km przebiegu. Dlatego naszym zdaniem, najlepiej celować w wahacze klasy średniej.
W niektórych samochodach premium stosowane są lekkie i wytrzymale wahacze aluminiowe. Są one bardzo drogie. Jeśli w aucie są takowe, najlepiej zlecić ich wymianę najlepszym specjalistom.
Wahacze – objawy awarii
Uszkodzone wahacze zdecydowanie pogarszają prowadzenie samochodu. Zdecydowanie pogarsza się kierowalność i stateczność pojazdu. Zdecydowanie pogarsza się komfort. Co gorsza, zmniejsza się również bezpieczeństwo. Nie tylko ze względu na znacznie gorsze prowadzenie. Na skutek uszkodzenia sworznia wahacza, w przypadku wjechania w głęboką dziurę, może dojść do wypięcia koła.
Jakie są objawy awarii wahaczy? Na co kierowca powinien zwrócić szczególną uwagę podczas eksploatacji samochodu?
• Zdecydowanie gorsze prowadzenie samochodu;
• Wyraźnie gorszy komfort jazdy:
• Pukanie, podczas jazdy po nierównościach (zużyte tuleje metalowo – gumowe);
• Wolniejsza reakcja samochodu na poruszanie kierownicą (sworznie i tuleje w zawieszeniu przednim);
• Szarpnięcia podczas ruszania;
• Stuki i hałasy z okolic koła (sworznie);
• Luzy sworznia, możliwe do wykrycia podczas kontroli na stacji diagnostycznej;
• Poważne ślady korozji na wahaczach;
• Pęknięcia gumy na sworzniach wahaczy;
• Skrzywienia wahaczy, spowodowane w trakcie wypadku.
Naprawa wahaczy
Istnieje ->kilka metod naprawy wahaczy w samochodzie. W większości wahaczy można wymieniać uszkodzone tuleje metalowo – gumowe na nowe. Same tuleje są tanie (zazwyczaj kilkadziesiąt złotych za sztukę), ale ich montaż jest już drogi. Wymaga on zastosowania specjalnej prasy. Trzeba liczyć się z wydatkiem ok. 150 zł za jedną tuleję.
W niektórych wahaczach można również wymieniać uszkodzone sworznie.
Jeśli to możliwe, najlepiej wymienić cały, kompletny wahacz. Może okazać się, że kupno zamiennika i jego montaż wyjdzie taniej, niż wymiana tulei albo sworznia.
Zgodnie z zasadami, powinno się wymieniać wahacze na jednej osi – jeśli np. uszkodzeniu uległ górny po lewej stronie, powinno się również wymienić górny po prawej. Nawet wtedy, gdy nie jest uszkodzony. Nie oszukujmy się, w praktyce nie zawsze jest to stosowane.
Po wymianie wahaczy koniecznie należy ustawić geometrię zawieszenia (koszt: 50 – 100 zł, w zależności od warsztatu).
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ