Amortyzatory to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu. Amortyzatory mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy i na komfort.
Amortyzatory to tłumiki drgań, generowanych przez koła pojazdu. Żadna nawierzchnia nie jest idealna. Na każdej są mniejsze lub większe nierówności.
Amortyzatory samochodowe pełnią dwie role:
* Zmniejszają drgania nadwozia, spowodowane nierównościami jezdni. Chronią przed kiwaniem się nadwozia (drganiem wzdłuż osi poprzecznej) i kołysaniem się nadwozia (draniem wzdłuż osi wzdłużnej). Mają dzięki temu ogromny wpływ na komfort jazdy.
* Amortyzatory tłumią drgania kół i osi, zapewniając jak najlepszy kontakt kół z nawierzchnią. Można powiedzieć w przybliżeniu, że amortyzator „dopycha” koło do nawierzchni drogi. Na co to ma wpływ? Na drogę hamowania. Na sprawne przenoszenie mocy z silnika na kola. Na szybką reakcję kół na ruchy kierownicą. Na odpowiednie działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa, jak chociażby ABS, ASR czy ESP.
Warto pamiętać o tym, że powierzchnia styku opony z nawierzchnią drogi jest bardzo mała. Przyjmuje się średnio, że jest to 0,1 m2. Jeśli amortyzatory są w złym stanie, powierzchnia styku opony z nawierzchnią znaczącą się zmniejsza. Jest to bardzo niebezpieczne.
Amortyzatory samochodowe – czas eksploatacji
Amortyzatory samochodowe zużywają się w trakcie eksploatacji auta. Amortyzatory, zamontowane na pierwszy montaż, mogą służyć nawet 150 – 170 tys. kilometrów, przy zachowaniu odpowiednich warunków. To przede wszystkim jazda po drogach dobrej jakości i unikanie przeciążania pojazdu. Najczęściej jednak amortyzatory, zastosowane na pierwszy montaż, wymagają wymiany po 100 – 150 tys. kilometrów przebiegu. Następne, zastosowane w ich miejsce, wytrzymują zazwyczaj maksymalnie 80 tys. kilometrów i to tylko pod warunkiem, że są to amortyzatory dobrej jakości.
Dlaczego kolejne amortyzatory służą coraz krócej? Zawieszenie auta jest już mocno zużyte i nie ma fabrycznej geometrii.
Praca amortyzatora samochodowego
Jak wygląda praca amortyzatora w trakcie 1 kilometra drogi, pokonanej przez samochód?
Podczas jednego kilometra amortyzator wykonuje minimum 5000 cykli ściskania (np. podczas najazdu na wypukłą nierówność drogi) i odbijania (np. podczas wjechania we wklęsłą nierówność drogi).
Zużyte amortyzatory – jak wpływają na bezpieczeństwo i komfort?
Zużyte amortyzatory samochodowe powodują zmniejszenie powierzchni styku opony z nawierzchnią drogi. Powoduje to na przykład wydłużenie drogi hamowania. Jeden z czołowych producentów amortyzatorów wyliczył, że w trakcie jazdy z prędkością do 50 km/h po nierównej drodze, droga hamowania w aucie z systemem ABS, mającym amortyzatory zużyte w 50 %, wydłuży się aż o 5,8 metra. System ABS ma praktycznie każdy samochód poruszający się po polskich drogach, z wyjątkiem aut naprawdę starych.
W samochodach z zużytymi amortyzatorami, ABS włącza się przy każdym, nawet bardzo lekkim hamowaniu.
Zużyte amortyzatory mogą przyczynić się również do utraty stabilności podczas jazdy po zakrętach. Auto z amortyzatorami, zużytymi w 50%, jadące z prędkością 60 km/h po zakręcie o promieniu 40 metrów, traci stabilność przy prędkości o 7km/h niższej, niż pojazd z nowymi amortyzatorami.
Zużyte amortyzatory powodują także mniejszą odporność na poślizg na wodzie (aquaplaning). Przy 6mm wody na drodze, auto z nowymi amortyzatorami wpadnie w aquaplaning przy prędkości 125km/h. Auto z amortyzatorami zużytymi w 50%, wpadnie w poślizg przy prędkości 109km/h. To dane producenta amortyzatorów. Mamy nadzieję, że nikt normalny nie wpada na pomysł jazdy z prędkością 109km/h podczas deszczu.
Zużyte amortyzatory (w 50%) zwiększają zmęczenie kierowcy, na skutek niższego komfortu jazdy. Zużyte amortyzatory powodują także podskakiwanie nadwozie, które ma wpływ na zmianę wysokości świateł. Jest to powodem gorszej widoczności dla kierowcy, a także powód denerwującego i niebezpiecznego oślepiania kierowców, jadących z naprzeciwka.
Zużyte amortyzatory powodują także silne kołysanie (auto zachowuje się jak statek na morzu), oraz podatność na boczne porywy wiatru. To też jest bardzo niebezpieczne.
Jak sprawdzić amortyzatory w samochodzie?
Stan amortyzatorów jest sprawdzany w trakcie corocznego przeglądu technicznego, na stacji diagnostycznej. W razie wykrycia poważnych nieprawidłowości, wskazujących na zużycie amortyzatorów, warto odwiedzić stację diagnostyczną, w celu zbadania stanu amortyzatorów.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ