Zawieszenie pneumatyczne sprawia, że samochodem podróżuje się bardzo komfortowo. Między innymi dlatego, że zamiast stalowych drutów, uformowanych w sprężyny, zastosowano miechy powietrzne. Jak zbudowane jest zawieszenie pneumatyczne? Jak działa zawieszenie pneumatyczne?
Wiele osób twierdzi, że samochód z zawieszeniem pneumatycznym daje wrażenia z jazdy, jakby podróżowało się na miękkiej poduszce. To oczywiście duża przesada. Jednak na pewno takie zawieszenie jest bardzo komfortowe. Jest też drogie i dlatego stosuje się je przede wszystkim w samochodach luksusowych. Choć nie zawsze, co udowodnił Citroen pod rękę z Peugeotem.
Zawieszenie pneumatyczne bywa awaryjne, a jego awaria powoduje, że samochód „pada pyskiem na ziemię” i nijak nie chce się podnieść. Wygląda jak leżący na podłodze pies. I jak tu jechać? Szorować brzuchem po asfalcie? Nie da rady. Trzeba wzywać lawetę.
Zawieszenie pneumatyczne – budowa
Jak zbudowane jest zawieszenie pneumatyczne? Jakie elementy wchodzą w jego skład? Spójrzmy na typowy układ:
• Jednostka sterująca zawieszenia (komputer sterujący pracą zawieszenia pneumatycznego) . Zadaniem urządzenia jest zbieranie i analizowanie sygnałów z czujników, a także sterowanie pracą kompresora oraz zaworów.
• Kompresor powietrza – zasilany elektrycznie. Może być zintegrowany z osuszaczem, który odbiera wilgoć z powietrza, aby zapobiegać rdzewieniu kompresora. Podobnie jak w układzie klimatyzacji. Kompresor jest uruchamiany w razie potrzeby i dostarcza powietrze do zaworów, a następnie do poszczególnych miechów.
• Blok zaworowy –połączony przewodami powietrznymi z poszczególnymi miechami powietrznymi. Powietrze z bloku zaworowego może być dostarczane do wszystkich zaworów, albo do konkretnych. Powietrze może także powracać do zaworów, jeśli ciśnienie w miechu jest zbyt duże. Stosuje się także zawór nadmiarowy, który w razie potrzeby usuwa powietrze z układu do atmosfery, gdy ciśnienie jest zbyt wysokie.
• Zasobnik ciśnienia – połączony z blokiem zaworowym. Znajduje się w nim powietrze, które w razie pilnej potrzeby można skierować do konkretnego miecha.
• Cztery czujniki poziomu zawieszenia. Stosuje się je też w pojazdach z oświetleniem ksenonowym do odpowiedniego ustawiania przednich świateł, które mogło ulec zaburzeniu po obciążeniu tylnej osi.
• Przewody powietrzne wysokiego ciśnienia.
• Kolumny pneumatyczne – połączenie amortyzatora i miecha, stosowane najczęściej na przedniej osi.
• Miechy pneumatyczne, stosowane najczęściej na tylnej osi. Wykonane z mocnej gumy, wzmocnionej włóknami.
Zawieszenie pneumatyczne – jak działa?
Po uruchomieniu silnika, kompresor zaczyna pracować i auto podnosi się. W trakcie jazdy
jednostka sterująca zbiera dane z czujników poziomu zawieszenia. Jeśli komputer otrzyma sygnał z czujnika, że auto jest zbyt nisko, uruchamiana jest sprężarka. Do konkretnego miecha, do dwóch miechów na jednej osi, albo do czterech miechów kierowane jest powietrze, poprzez otwieranie określonych zaworów w bloku zaworowym.
Standardowo w zawieszeniu pneumatycznym panuje ciśnienie 15 bar. Ale w niektórych autach może ono dochodzić nawet do 200 bar (niektóre pojazdy Mercedes).
Zawieszenie pneumatyczne – awarie
Co się psuje w zawieszeniu pneumatycznym?
• Miechy pneumatyczne – pojawiają się w nich nieszczelności, spowodowane działaniem brudu, soli drogowej, wody, które przyspieszają starzenie się gumy. Może dojść do mechanicznego uszkodzenia miecha i nieszczelności.
• Sprężarki – sprężarka może ulec uszkodzeniu na skutek przegrzania. Do przegrzania dochodzi wtedy, gdy pojawia się nieszczelność w miechu, spada ciśnienie w układzie i sprężarka musi pracować przez cały czas, aby podtrzymać odpowiedni poziom ciśnienia.
• Nieszczelności w przewodach powietrznych i złączkach.
• Czujniki poziomu zawieszenia.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ