Sprężyny to ważny element niemal każdego zawieszenia samochodowego (nie stosuje się ich tylko w autach z zawieszeniem hydropneumatycznym). Sprężyny częściowo eliminują drgania, ale przede wszystkim dbają o właściwe ugięcie nadwozia auta. Są też odpowiedzialne za prześwit auta (wysokość podwozia od nawierzchni). Jak rozpoznać awarię sprężyn w samochodzie?
Sprężyny samochodowe stosuje się w przednim i tylnym zawieszeniu samochodu (z wyjątkiem zawieszenia hydropneumatycznego, o czym już wspomnieliśmy). W przednim zawieszeniu mogą być one częścią zblokowanego elementu, znanego jako kolumna MacPhersona. Jest to połączenie amortyzatora i sprężyny.
Sprężyny zawieszenia – po co się je stosuje?
Sprężyny zawieszenia odpowiadają za: ugięcie nadwozia (a zatem wysokość prześwitu), komfort jazdy (niwelują drgania i wstrząsy), utrzymanie masy auta i bezpieczeństwo, bo mają także wpływ na drogę hamowania.
Sprężyny zawieszenia mają prostą budowę. To po prostu zwój grubego, stalowego drutu, o odpowiedniej grubości i odpowiedniej ilości zwojów.
Siła ugięcia zależna jest od tego, jak jest zbudowana sprężyna. A zatem od grubości materiału, średnicy sprężyny, a także ilości jej zwojów.
Dlaczego sprężyny zawieszenia ulegają uszkodzeniu?
Jest kilka powodów, które powodują uszkodzenia tych elementów. Postaramy się je wymienić: – > Częsta jazda po nierównościach, zwłaszcza dużych (drogi z nawierzchnią szutrowo piaskową, zwłaszcza po deszczu);
– > Wjechanie z dużą prędkością w potężną dziurę w nawierzchni;
– > Korozja, która atakuje sprężyny. Sól drogowa, brud i trzymanie auta w wilgotnym miejscu potęgują jej powstawanie;
– > Jakość wykonanych elementów;
– > Przeciążanie auta;
– > Pozostawianie obciążonego auta na parkingu, przez wiele godzin. Np. zostawienie ciężkiego bagażu w aucie.
Objawy uszkodzonych sprężyn zawieszenia
Jak rozpoznać, że doszło do uszkodzenia sprężyn zawieszenia?
Awaria powinna zostać wykryta w trakcie corocznego przeglądu w SKP. Ale kierowca może ją też rozpoznać sam. W jaki sposób? Nie jest to łatwe. Albowiem uszkodzone sprężyny zawieszenia dają różne, dziwne oznaki awarii.
Sprężyny zawieszenia – objawy awarii:
– > Stuki z zawieszenia, zwłaszcza podczas przyspieszania i hamowania (stuki to objaw generowany praktycznie przez każdy uszkodzony/zużyty element zawieszenia auta).
– > Stuki z zawieszenia podczas jazdy drogą z nierówną nawierzchnią
– > Trzeszczenie, metaliczne tarcie z zawieszenia, podczas obciążania auta, np. kiedy ktoś wsiada do samochodu
– > Nienaturalne ustawienie nadwozia względem powierzchni drogi, może być krzywe.
– > Mniejszy komfort jazdy.
Nasza rada: jeśli zawieszenie auta zaczyna hałasować, stukać itd. Warto po prostu odwiedzić stację diagnostyczną. Wielu diagnostów bierze od 20 do 50 zł, za krótkie badanie, które pozwoli dokładnie sprawdzić przyczynę awarii w zawieszeniu auta.
Potem pozostaje tylko kupić odpowiednią część i odwiedzić wybrany warsztat. To najlepszy i najtańszy sposób. Także dla mechanika, który po prostu dostaje zlecenie na wykonanie konkretnej czynności. Diagnosta w trakcie badania jest w stanie ustalić, że sprężyna jest pęknięta, albo źle osadzona w miejscu mocowania. Jeśli sprężyna pęka, to nie pęka na środku, tylko na początku, albo na końcu (pierwszy lub ostatni zwój) a odłamany kawałek zwoju sprężyny wypada. Może zdarzyć się, że sprężyna pęknie na środku, ale musi być bardzo mocno skorodowana.
Uszkodzone sprężyny – wymiana
Sprężyny powinno się wymieniać na jednej osi – parami. Nawet wtedy, gdy tylko jedna jest uszkodzona. Koszt jednej dobrej sprężyny (zamiennik dobrej jakości) to ok. 100 zł.
Wymiana sprężyn na jednej osi kosztuje ok. 100 – 200 zł, w zależności od dostępu.
W przypadku uszkodzenia kolumn MacPhersona, konieczne jest zastosowany nowych elementów, także po obu stronach przedniej osi.
Zaleca się, aby po wymianie sprężyn ustawić geometrię zawieszenia.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ