Które samochody najczęściej korodują

Ranking samochodów, które pożera korozja. 10 aut, które zżera korozja. Te auta korodują – nie kupuj ich! Których aut unikać, bo pożera je rdza? W sieci i w magazynach motoryzacyjnych znajdziesz dziesiątki artykułów, które publikują rankingi najczęściej korodujących aut. Ja mam do tego stosunek wyjątkowo lekceważący. Dlaczego? Bo kto i gdzie prowadzi badania i statystyki aut, które korodują?

Ze statystykami tych aut, które najczęściej korodują, jest dokładnie tak samo, jak ze statystykami samochodów, które się najczęściej psują albo tych, które się rzekomo nie psują. To w większości (moim zdaniem) stek bzdur, nieoparty o żadne wiarygodne badania.
Które samochody najczęściej korodują? Te, o które kierowca nie dba.

Każdy samochód koroduje – jeden szybciej, drugi koroduje wolnej

Korozja to największy wróg każdego samochodu. Skoro samochód wykonany jest z blachy (stali różnych stopów), a blacha ta narażona jest na działanie wilgoci, brudu i innych czynników, to każde auto zagrożone jest atakiem korozji.
Różnica polega na tym, że jeden producent stosuje lepsze zabezpieczenie antykorozyjne, które np. wytrzymuje 7-8 lat, a drugi gorsze, które przestaje działać już po 2-3 latach.
Czy od razu można zastosować w praktyce proste skojarzenie, że producent aut premium stosuje lepsze zabezpieczenie, a producent aut najtańszych najgorsze? Nie jest to takie proste.

 

Które auta atakuje rdza ranking
Rusty cars near the main road in Wakulla County, Florida
Those cars were part of a collection of about 25 cars, which was removed around 2015

Dlaczego samochód koroduje?

Bo fabryczne zabezpieczenie, zastosowane przez producenta samochodu przestało spełniać swoją funkcję – wtedy wykwity rdzy pojawiają się na podwoziu, progach, nadkolach, łączeniach dachu itd.
Bo kierowca nigdy nie mył swojego auta – brud robi swoje. Korodują miejsca pod listwami, progi, podwozie.
Bo auto było eksploatowane w wilgotnym terenie, na przykład ciągle parkowało na mokrej trawie.
Bo samochód był po powodzi. Albo samochód przeżył zalanie.
Bo auto uczestniczyło w wypadku, a potem było naprawione po kosztach, przez co nie zastosowano nowej warstwy ochrony przed korozją.

Kiedy widzimy auto, które jest mocno skorodowane, to co możemy o nim myśleć?

Czy tylko to, że producent samochodu zaoszczędził na warstwie antykorozyjnej? Nie. Możemy mieć podejrzenia, że właściciel auta nie dbał o nie. Nie zabezpieczał w nim podwozia, nie mył i nie woskował nadwozia. A być może samochód przeżył wypadek lub powódź.
Mocno skorodowany samochód to nieszczęście na 4 kołach. Ciągłe wymienianie skorodowanych blach będzie przypominać nieustanne odbudowywanie auta od nowa. I nie będzie mieć sensu.

Jak chronić samochód przed korozją?

Nie możesz wierzyć w bzdury, że skoro producent auta zastosował fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne, to już nic nie trzeba z tym robić. Nawet najlepsze zabezpieczenie antykorozyjne przestanie działać.

Jak chronić auto przed korozją?
– Myj regularnie nadwozie samochodu, minimum raz w miesiącu.
– Czyść wszystkie niedostępne miejsca – dolną część drzwi, mocowania drzwi.
– Czyść felgi i nadkola. Raz na rok zdejmij koła, wyczyść felgi też od spodu. Felgi auta też możesz zabezpieczyć za pomocą wosku, ceramiki itd.
– Myj podwozie samochodu po zimie. Wystarczy zwykły wąż ogrodowy z prostym pistoletem, który zwiększa ciśnienie wody.
– Zabezpieczaj progi – woskuj je, oklej je folią ochronną. Raz w roku wtryskuj do środka preparat antykorozyjny do profili zamkniętych. Przeczytaj (bo warto).
– Zabezpiecz podwozie – możesz to zlecić w warsztacie, ale możesz to zrobić samodzielnie.
Oczyść podwozie. Zneutralizuj istniejące naloty korozji. Zastosuj środek zabezpieczający. Masz spokój na kilka lat.
Przeczytaj poniższy artykuł – Jak zabezpieczyć samochód przed korozją krok po kroku.
– Zabezpiecz śruby i nakrętki montażowe przed korozją.
– Zabezpiecz nadwozie auta – woskuj je regularnie, zleć położenie ceramiki lub oklejenie folią. Samodzielnie połóż ceramikę na samochód – to nie jest trudne.
– Reaguj na pierwsze oznaki korozji!
– Jeśli to możliwe, parkuj na twardych nawierzchniach, jak beton, asfalt, kostka brukowa.

Jesteś rozczarowany moim artykułem?

Spodziewałaś/eś się, że w artykule znajdziesz listę aut, które korodują i których wystarczy unikać?
Nie, nie ma takiej listy. Ja po prostu nie lubię kłamać i nie jestem pisarzem science fiction.
Powtórzę Ci jeszcze raz – wszystkie samochody są narażone na korozję. A to, czy korodują, czy nie, to zasługa właściciela i odpowiedniego serwisowania.

Te samochody najczęściej korodują!

Mercedes się zepsuł, bo jego auta korodują! Skoro wiesz, że Mercedes koroduje, to tym bardziej chroń go przed korozją, stosując dodatkowe zabezpieczenie.
Każda Dacia gnije! To po co ją kupujesz? Skoro Dacia gnije, skoro jest podatna na ataki korozji, to tym bardziej stosuj ochronę przed korozją, żeby jej nie zżarła.
Mazdy korodują, bo producent nie stosuje cynkowania karoserii. Skoro producent nie stosuje cynkowania, a Ty jednak mimo tego kupujesz Mazdę, to wycynkuj ją samodzielnie. Kup alucynk w sprayu, spryskaj wyczyszczone podwozie – i masz już ocynkowaną Mazdę. Woskuj karoserię Mazdy, połóż na niej ceramikę – nieskoroduje więcej.
Toyoty korodują! Tak samo, jak i inne. Zabezpiecz – i nie będą.
Śruby w KIA i Hyundai korodują, zawsze trzeba je rozwiercać. Raz w roku spryskaj wszystkie metalowe śruby odrdzewiaczem w sprayu (najtańszy kupisz za kilka złotych) i nic Ci korodować nie będzie.
Alfa Romeo koroduje! Rdza aż chrupie w garażu. Naloty korozji pojawiają się w większości podwozi samochodowych. Reaguj. Spryskaj naloty środkiem bezpośrednio na rdzę. Zabezpiecz podwozie wybranym środkiem – nic się nie będzie dziać.
Progi w (tu wpisz dowolną markę) gniją! Co oni za g**** produkują. Progi gniją w każdym samochodzie. Zabezpiecz je i nie zwalaj winy na producenta samochodu.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.