Czy wiesz, na czym polega renowacja lakieru samochodowego, znana również jako korekta lakieru?
To w ostatnich latach bardzo modne pojęcia, związane przede wszystkim z wielką popularnością detailingu, dzięki któremu możliwa jest naprawa lakieru samochodowego. Detailing pozwala na przywrócenie blasku oraz usunięcie rys, hologramów i wyblaknięć.
Powłoka lakiernicza na współczesnych samochodach jest cieniutka, a do tego łatwa do zarysowania. Współczesne lakiery są mniej trwałe od tych, stosowanych 30 lat temu dlatego, że wyeliminowano z nich np. metale ciężkie (ołów).
Ale nie można wszystkiego zrzucać na producenta auta. To, że powłoka lakiernicza ulega uszkodzeniom, to również wina właściciela samochodu. Współczesne powłoki lakiernicze są co prawda bardziej podatne na uszkodzenia, ale równocześnie mamy do dyspozycji o wiele więcej środków zapobiegawczych niż nasi koledzy, użytkujący samochody 30 lat temu.
Najpierw musisz zrozumieć, jak zbudowany jest lakier i kiedy można dokonać korekty lakieru
Powłoka lakiernicza w samochodzie składa się z trzech cieniutkich warstw.
• Pierwsza warstwa, przylegająca do karoserii auta – to powłoka najczęściej o białym zabarwieniu. Składa się ona ze środka antykorozyjnego i lakieru podkładowego. Jego zadaniem jest wyrównanie wszystkich nierówności i zwiększenie przyczepności dla kolejnych warstw lakieru.
• Druga warstwa to warstwa lakieru bazowego. To on nadaje kolor autu. Jeśli samochód ma kolor typu metalik, to lakier bazowy jest mieszany z opiłkami metalu. Jeśli samochód ma kolor perłowy, to do lakieru samochodowego dodaje się proszek perłowy.
• Trzecia warstwa to warstwa lakieru bezbarwnego. Jego zadaniem jest ochrona lakieru bazowego przed uszkodzeniami, a także nadanie połysku.
Kiedy można dokonać korekty lakieru?
• Kiedy lakier samochodu blaknie, traci blask, co jest typowe dla starszych samochodów.
Problem dotyczy lakieru bezbarwnego.
• Kiedy na lakierze bezbarwnym są małe ryski, widoczne pod słońcem, spowodowane przez ziarenka piasku i małe kamienie. Powodują je też szczotki, stosowane do mycia auta.
• Kiedy na lakierze bezbarwnym widoczne są koliste małe ryski, tak zwane hologramy, powstające podczas mycia samochodu brudną gąbką albo szczotkami na myjni automatycznej.
• Kiedy na lakierze pojawiają się plamy po długo nieusuwanych ptasich odchodach.
W takich przypadkach można osiągnąć stuprocentowy efekt.
Korektę lakieru przeprowadza się zawsze przed położeniem powłoki ceramicznej. Dzięki temu można przywrócić lakierowi piękny wygląd i od razu go zabezpieczyć.
Kiedy warunkowo można przeprowadzić korektę lakieru?
• Kiedy na lakierze są grubsze rysy, dotykające warstwy lakieru bazowego. Nie uda się ich usunąć, ale dzięki zastosowaniu specjalnych technik można spolerować ich krawędzie. To zmniejsza widoczność takich rys w świetle dnia, a zwłaszcza w promieniach słońca.
Kiedy nie można przeprowadzić korekty lakieru?
• Kiedy na powłoce lakierniczej są odpryski lakieru (na przykład na przedniej masce, gdzie uderzają miniaturowe kamienie).
• Kiedy dochodzi do łuszczenia się lakieru bezbarwnego.
• Kiedy karoseria koroduje i powstają purchle.
• Kiedy karoseria została uszkodzona mechanicznie i doszło do uszkodzenia powłoki lakierniczej.
Na czym polega renowacja lakieru samochodowego albo inaczej naprawa lakieru samochodowego bez konieczności ponownego lakierowania?
Inna nazwa procesu to korekta lakieru. Do korekty lakieru stosowane są
• elektryczne polerki wysokoobrotowe (mimośrodowe albo oscylacyjne), które można zastąpić szlifierkami;
• specjalne pasty polerskie – są trzy rodzaje: mocnościerne, lekkościerne i służące do polerowania;
• specjalne pady polerskie – w tym przypadku również stosuje się trzy rodzaje pasów: mocno trące, średnio trące i polerujące, nadające połysk, tak zwane wykończeniowe.
Same narzędzia to nie wszystko. Niezbędna jest odpowiednia wiedza oraz doświadczenie. Nieodpowiednie obchodzenie się z polerką może doprowadzić do spalenia lakieru albo jego zerwania.
Na czym polega korekta lakieru?
Przed wykonaniem korekty niezbędna jest dokładna inspekcja lakieru pod kątem sprawdzenia wszystkich uszkodzeń.
Przed przeprowadzeniem korekty lakieru niezbędna jest dekontaminacja. Co to jest? To dokładny proces mycia (z usuwaniem śladów owadów, asfaltu i metalicznego pyłu z klocków), odtłuszczania i glinkowania karoserii auta. Dopiero po zakończeniu dekontaminacji, możliwa jest korekta lakieru.
Aby ją przeprowadzić, trzeba odpowiednio dobrać pady polerskie wraz z pastami: do większych uszkodzeń: mocny pad o dużej sile tarcia i mocno ścierna pasta. Pasta polerska to nic innego jak zmielony pył o określonej gradacji i tłuste dodatki. Całość przypomina konsystencją i barwa rozwodnioną pastę do zębów. Najlepsze dla amatorów są polerki oscylacyjne. Pamiętaj, że polerowanie lakieru wymaga bardzo dużych prędkości obrotowych. Nie uda się ich osiągnąć, kiedy zamontujesz tarczę polerską na wiertarce albo wkrętarce.
Detailer poleruje stopniowo całą powierzchnię auta, stosując w zależności od potrzeb pastę i pad o dużej albo o średniej silne tarcia. W ten sposób usuwa ryski, hologramy, przebarwienia i maskuje duże rysy. Po zakończonej pracy detailer montuje pad polerski wykończeniowy i stosuje pastę polerską wykończeniową, aby przywrócić powierzchni lakierniczej połysk.
Polerowanie lakieru bezbarwnego stosuje się nie tylko podczas korekty lakieru, ale również po malowaniu, albowiem na lakierze bezbarwnym często pojawiają się widoczne różne odcienie, a sam lakier nie błyszczy.
Korekta lakieru wykonana samodzielnie – czy jest możliwa?
Tak. Każdy może bez problemu kupić specjalną polerkę oraz pady i pasty. Wiele z produktów dostępnych na rynku powstaje w Polsce (np. K2).
Jednak aby właściwie wykonać pracę, niezbędna jest ostrożność i doświadczenie. Warto obejrzeć kilkanaście filmów instruktażowych. A potem KONIECZNIE trzeba zdobyć praktykę. W jaki sposób? Ja zawsze doradzam zakup używanych drzwi albo maski na szrocie. To najlepszy materiał do nauki. Jeśli nauczysz się je polerować we właściwy sposób – dopiero wtedy przejdź do prac nad swoim autem.
Tania renowacja lakieru-najtańsza metoda korekty lakieru
Korekta lakieru to skomplikowana czynność. Mały błąd może doprowadzić do porysowania i spalenia lakieru. Sprzęt też nie jest tani. I co najważniejsze, trzeba się nauczyć wszystkich technik. Jeśli przeraża Cię konieczność tak długiego przygotowania się do korekty lakieru, jest znacznie prostszy sposób. I to znany od lat.
To tania korekta lakieru (tania renowacja lakieru) przy pomocy pasty lekkościernej, woskowej. Opakowanie takiej pasty (np. K2 Tempo) kosztuje kilkanaście złotych. Powinna wystarczyć Ci na całe auto. Samochód trzeba dokładnie umyć i odtłuścić. Następnie etapami nakłada się pastę na nadwozie i poleruje. Możesz wykorzystać do pracy polerkę elektryczną albo pad polerski (najdelikatniejszy), montowany na wiertarkę albo wkrętarkę. Pasta zawiera nieco drobnych granulek ściernych i wosk. Powinna przywrócić blask. Pamiętaj tylko o tym, aby nie polerować zbyt długo w jednym miejscu.
Ten rodzaj korekty lakieru stosowali kiedyś handlarze używanych samochodów. Dopiero kilka tygodni później kupujący ze zdziwieniem patrzył na swój samochód, który tracił blask i wyraźne stawały się różnice w odcieniach lakieru na różnych częściach samochodu.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ