Stukanie w zawieszeniu samochodu to sygnał ostrzegawczy, informujący o tym, że jakiś element wymaga wymiany. Stukanie w zawieszeniu auta nie pozwala na precyzyjne określenie, która część zawodzi. To jedynie pomarańczowa lampka ostrzegawcza, w typie checkengine. Trzeba przeprowadzić diagnozę, aby sprawdzić, co się zużyło. Jedną z części zawieszenia, która stukają najgłośniej (kiedy są zużyte) to gumy stabilizatora.
Gumy stabilizatora znajdują się za przednią osią auta. Utrzymują one stabilizator w odpowiedniej pozycji. Zazwyczaj, kiedy słyszymy stuki z przedniego zawieszenia, mamy na myśli łączniki stabilizatora. Ale powodem stukania mogą być też zużyte gumy stabilizatora.
Zużyte gumy stabilizatora objawy awarii
Stukanie z zawieszenia, dochodzące podczas jazdy po nierównościach – to objaw zarówno uszkodzonych łączników stabilizatora jak i zepsutych gum stabilizatora. Stukanie czasami może też pojawiać się podczas jazdy po równej, asfaltowej drodze. Stuki są głuche i dość głośne.
Dlaczego gumy stabilizatora ulegają uszkodzeniom? Powodem jest częsta jazda po nierównościach, zwłaszcza dużych, które powodują zużycie całego zawieszenia, w tym gum stabilizatora i łączników stabilizatora. Poza tym guma się starzeje i wykrusza, na skutek działania szeregu czynników.
Jak sprawdzić, czy awarii uległy gumy stabilizatora, czy łączniki stabilizatora?
W niektórych autach gumy stabilizatora są widoczne, kiedy nachylimy się nad silnikiem i spojrzymy w stronę kół.
Jednak najlepszy sposób sprawdzenia to skorzystanie z usług stacji kontroli pojazdów. W wielu stacjach można przyjechać na sprawdzenie zawieszenia i innych układów, płacąc połowę lub ¼ ceny badania kontrolnego. Większość diagnostów się ucieszy, mając dodatkowy zarobek. Tym bardziej że roboty z tym wiele nie ma. Diagnosta ustawia przednie koła na szarpakach, schodzi do kanału i sprawdza, co uległo uszkodzeniu.
Czy jazda z uszkodzonymi gumami stabilizatora jest niebezpieczna?
Każde uszkodzenie zawieszenia jest niebezpieczne. W tym przypadku nie ma co popadać w paranoję i nie trzeba od razu pędzić do warsztatu. Jednak trzeba pamiętać, że uszkodzone łączniki stabilizatora i gumy stabilizatora zmniejszają bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów. Dlatego absolutnie nie wolno jeździć szybko, jeśli jakiekolwiek stukanie dochodzi z zawieszenia.
W tym przypadku części są tanie – dwie gumy stabilizatora można kupić za kilkanaście złotych.
Wymiana kosztuje kilkadziesiąt (może być drożej, zależnie od rejonu kraju i od warsztatu). Trzeba też pamiętać o tym, że po każdej ingerencji w zawieszenie auta i układ kierowniczy, powinno się sprawdzić i ustawić geometrię zawieszenia.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ