Żaślepki klap wirowych czy warto

Awaria klap wirowych (zablokowanie klap wirowych, zerwanie klap wirowych) może doprowadzić do niezwykle kosztownego uszkodzenia tłoków w silniku. Na rynku funkcjonuje rozwiązanie – to zaślepki klap wirowych? Czy warto je stosować?

Klapy wirowe to rozwiązanie, które miało na celu poprawę działania układu dolotowego. W efekcie miało dochodzić do lepszego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej na wolnych obrotach. To miało z kolei wpływać na niższe zużycie paliwa i na mniejszą emisję spalin. Teoretycznie, to się udało. Dlaczego tylko teoretycznie?
Dlatego, że nikt nie poinformował kierowców o tym, że klapy wirowe powinno się serwisować. Czyli w praktyce, regularnie czyścić z osadzającego się na nich nagaru, a także szlamów. Skąd one biorą się w układzie dolotowym?
Najczęściej na skutek działania zaworu recyrkulacji spalin EGR.
Osady powodują blokowanie klap wirowych. W konsekwencji może to doprowadzić do urwania klapki wirowej i zassania jej przez silnik. Do czego do prowadzi? Klapka wpada do komory spalania i niszczy tłok. Objawem awarii jest utrata kompresji przez silnik, stukanie i utrata mocy. Ile kosztuje naprawa uszkodzonego tłoka? Koszty idą w tysiące złotych. A przecież mogą urwać się dwie albo trzy klapki…
Pojawiają się też inne awarie. Na przykład uszkodzenia dźwigienek, pośredniczących pomiędzy silnikiem (elektrycznym lub pneumatycznym), uszkodzenia samych silników elektrycznych (uniwersalny kosztuje ponad 500 złotych) czy pneumatycznych, uszkodzenia całego modułu klap wirowych (gdzie trzeba zapłacić nawet ponad 1200 złotych)…

Awaria klap wirowych – urwanie klap wirowych – dźwigienka klap wirowych https://www.motorewia.pl

Jak wyglądają i jak działają klapy wirowe?

Klapy wirowe to rozwiązanie, stosowane w układzie dolotowym jednostki napędowej.
Są montowane w kolektorze dolotowym (kolektorze ssącym).
W kolektorze dolotowym znajdują się po dwa kanały dolotowe na jeden cylinder.
Głównym elementem układu klap wirowych jest nastawnik. Na metalowej osi znajdują się klapki wirowe, które są sterowane przez silnik elektryczny krokowy albo pneumatyczny, za pośrednictwem małej dźwigienki. Działanie silnika elektrycznego albo pneumatycznego, sterowanego przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej powoduje przymykanie albo całkowite zamykanie jednego z kanałów dolotowych, prowadzących do danego cylindra. Jakie to ma znaczenie? Powoduje to lepsze zawirowania powietrza, dzięki czemu powietrze lepiej miesza się z paliwem, a uzyskana mieszanka paliwowo-powietrzna lepiej się spala. Ma to oczywiście, wpływ na moc silnika.
Poza tym, jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna spala się w lepszy sposób, powstaje mniej ubocznych produktów spalania, czyli zanieczyszczeń emitowanych przez układ wydechowy (np. sadzy i popiołów w dieslach).

Zaślepki do klap wirowych

Akcja rodzi reakcję. W odpowiedzi na coraz częstsze, poważne awarie klap wirowych, kończące się poważnym remontem silnika albo koniecznością wymiany silnika na inny (używany), na rynku pojawiło się rozwiązanie.
To zaślepki klap wirowych.
Na czym polega to rozwiązanie? Na usunięciu nastawnika klap wirowych i zaślepieniu na stałe dodatkowych kanałów dolotowych.
Dodatkowo niezbędna jest jeszcze ingerencja w oprogramowanie silnika. W tym przypadku specjalista musi usunąć oprogramowanie sterujące klapami wirowymi z oprogramowania komputera, sterującego pracą jednostki napędowej.

Zaślepki klap wirowych

Czy warto?
Cóż, moim zdaniem kierowca ma dwie opcje. Pierwsza, to jak wspomniałem na początku, regularne serwisowanie klap wirowych. Czyli w praktyce, ich regularne czyszczenie specjalnym środkiem, żeby usunąć z nich nagar, szlam i inne brudy, które powoduje zawracanie spalin przez zawór EGR.
To nie jedyna część auta, którą warto traktować w ten sposób. Czyścić należy i zawór EGR i przepustnicę i przepływomierz powietrza…
Druga opcja to usunięcie problemu raz na zawsze, czyli zlecenie zamontowania zaślepek klap wirowych.
Wybór należy do Ciebie.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.