Denerwujące stuki, dochodzące z zawieszenia pojazdu, podczas jazdy po nierównościach i pokonywaniu poprzecznych nierówności na asfalcie? Wyraźne pogorszenie komfortu jazdy? Czas sprawdzić łączniki stabilizatora! Kiedy trzeba wymienić łącznik stabilizatora? Objawy awarii łącznika stabilizatora – jak je rozpoznać?
Jak sprawdzić łącznik stabilizatora? Zdemontować koło i obejrzeć go dokładnie, pod kątem uszkodzeń elementów gumowych i rdzy, atakującej elementy metalowe. Trzeba też przejechać się autem. Awaria łącznika stabilizatora jest bardzo łatwa do zauważenia. Podczas jazdy po nierównościach (np. po drodze szutrowej) i podczas pokonywania poprzecznych nierówności na drogach asfaltowych, wyraźnie słychać głuche stukanie. Zazwyczaj ono całkowicie znika, gdy samochód wjedzie na równą drogę asfaltową. Auto nieco gorzej się prowadzi, co jest wyczuwalne podczas pokonywania zakrętów.
Uszkodzenia łączników stabilizatora mogą również zostać zauważone przez diagnostę, w trakcie corocznego badania technicznego. Łączniki mogą jeszcze nie stukać, ale diagnosta zauważy luz w łączniku stalowo – gumowym, uszkodzenie gumowej osłony, albo rdzę. To wszystko kwalifikuje łącznik stabilizatora do wymiany.
Dobra wiadomość jest taka, że łącznik stabilizatora to najtańsza część zawieszenia.
Jej wymiana jest prosta i tania.
Łącznik stabilizatora – jaką pełni rolę?
W zawieszeniu samochodu stosuje się stabilizator – element, który łączy zawieszenie lewego i prawego koła na jednej osi.
Łączniki stabilizatora to części, które łączą stabilizator z częściami zawieszenia na jednej osi – na przykład łącznik stabilizatora na lewym kole łączy lewy wahacz lub lewą kolumnę zawieszenia (kolumnę resorującą/kolumnę MacPhersona) ze stabilizatorem.
Po co się stosuje stabilizator? Ta część zawieszenia ma za zadanie zapobieganie zbyt silnym przechyłom nadwozia podczas jazdy po łukach. Poza tym dzięki stabilizatorowi koło, które znajduje się po zewnętrznej stronie zakrętu, nie traci kontaktu z nawierzchnią. Dzięki temu zwiększa się bezpieczeństwo jazdy.
Z racji tego, że koła nie są zamontowane sztywno (przednie muszą skręcać, a przednie i tylne poruszać się na skutek pracy zawieszenia), łączniki stabilizatora muszą zapewniać połączenia mocne, ale elastyczne. Dlatego też składają się z dwóch przegubów kulowych w osłonie gumowej (guma ma także za zadanie tłumienie drgań), połączonych sztywnym elementem metalowym.
Przeguby kulowe zazwyczaj wykonuje się z metalu, ale ciekawostką jest to, że spotykane są łączniki z tworzywa.
1. Kolumna resorująca (kolumna MacPhersona)
2. Górny przegub łącznika stabilizatora i mocowanie do kolumny resorującej.
3. Dolny przegub łącznika stabilizatora i mocowanie do stabilizatora.
4. Stabilizator
5. Wahacz.
Dlaczego łączniki stabilizatora ulegają uszkodzeniom?
Łączniki stabilizatora są narażone na działanie bardzo dużych sił podczas jazdy po łukach dróg.
Ich przeguby kulowe mogą ulec wybiciu, na skutek wjechania w dużą dziurę. Łączniki stabilizatora zużywają się szczególnie szybko wtedy, gdy kierowca części jeździ po drogach niskiej jakości.
Powodem ich uszkodzenia może być również zestarzenie się gumy (elementy ochronno – tłumiącego), mechaniczne uszkodzenie gumy, albo korozja przegubu, która nastąpi w efekcie uszkodzenia gumowej osłony.
Jaka jest trwałość łączników stabilizatora?
Łączniki stabilizatora to rzekomo bardzo szybko psująca się część zawieszenia. Czy tak jest naprawdę? Wiele zależy od stylu jazdy kierowcy, terenu, po jakim się zazwyczaj porusza i od jakości części.
W Toyocie, w której robione były zdjęcia do tego artykułu, łączniki stabilizatora zepsuły się przy przebiegu 292.000 kilometrów. Dokładnie jeden z nich, po stronie kierowcy, w którym doszło do uszkodzenia gumowej, górnej osłony i pojawiło się charakterystyczne stukanie.
Ile kosztuje łącznik stabilizatora?
Można przyjąć, że łącznik stabilizatora kosztuje średnio kilkadziesiąt złotych. Trzeba wymienić obydwa na jednej osi, nawet wtedy, gdy zepsuł się tylko jeden. Mają podobną trwałość, zatem lada chwila poleci drugi.
Spójrzmy na naszą Toyotę, która posłużyła do zdjęć.
– bezmarkowy wynalazek, pewnie chiński, można kupić za 12 zł. Ciekawe, czy w ogóle pasuje, bo znając radosną twórczość Chińskich Braci, może okazać się, że jest za krótki, albo za długi.
– najtańszy zamiennik firmy NTY kosztuje ok. 20 zł.
– łączniki Febest i Oyodo kosztują ok. 30 zł. To już jest warte zainteresowania.
– łącznik stabilizatora Blueprint kosztuje 44 zł.
– łącznik stabilizatora Delphi kosztuje 51 zł.
– łącznik stabilizatora SWAG i TRW to wydatek ok. 58 zł.
– łącznik stabilizatora Lemforder i Monroe kosztuje ok. 70 zł.
Czy można samodzielnie wymienić łącznik stabilizatora?
Można samodzielnie wymienić łącznik stabilizatora. Po zakończonej wymianie trzeba będzie jednak odwiedzić warsztat, aby skorygować ustawienia geometrii zawieszenia (50 – 80 zł).
Mocowanie łącznika stabilizatora do kolumny resorującej.
Jak odkręcić?
1. Tu umieścić klucz inbusowy.
2. Tu umieścić klucz oczkowy.
Jak wymienić łącznik stabilizatora?
1. Samochód trzeba ustawić na płaskim miejscu, najlepiej utwardzonym.
2. Trzeba poluzować śruby w kole, na osi, gdzie będzie wymieniany łącznik stabilizatora.
3. Samochód trzeba unieść do góry, np. na podnośniku i zdemontować koło. Należy zaciągnąć hamulec ręczny.
4. Auto trzeba zabezpieczyć przed możliwością ruchu i upadku – pod podniesiony próg podłożyć koło zapasowe. Pod pozostałe koła – kliny, zapobiegające ruszaniu się auta.
5. Nakrętki, mocującej łącznik stabilizatora trzeba będzie spryskać penetrantem w sprayu – z pewnością będą zapieczone.
6. Penetrant potrzebuje kilka minut, aby mógł rozpuścić rdzę i nasmarować gwint. Czasami trzeba powtórzyć jego użycie i odczekać dłuższy czas – nawet godzinę.
7. Należy odkręcić nakrętki mocujące łącznik stabilizatora. Najczęściej potrzebny jest do tego klucz inbusowy (do zablokowania łącznika) i klucz oczkowy, do odkręcenia nakrętki mocującej. Najpierw odkręcamy nakrętkę, mocującą łącznik do wahacza, albo kolumny resorującej, a następnie nakrętkę, mocującą go do stabilizatora.
8. Po zdemontowaniu łącznika, należy zamontować w jego miejsce nowy.
9. Pozostaje już tylko zamontowane koła i odwiedzenie warsztatu, w celu weryfikacji ustawienia geometrii zawieszenia.
Nakrętki należy dokręcić z odpowiednią siłą. Tu warto zastosować klucz dynamometryczny i znaleźć dane producenta samochodu, który określa, z jaką siłą należy dokręcić element.
Jazda bez łącznika stabilizatora, albo z uszkodzonym łącznikiem stabilizatora jest niebezpieczna. Poza tym luz w łączniku powoduje przyspieszone zużycie pozostałych elementów zawieszenia.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ